به گزارش قدس خراسان، مسعود نجابتی عصر امروز در نشست طوفان، هنرمند، حماسه؛ نگاهی به تجربیات واکنش سریع درباره طوفانالاقصی که با حضور جمعی از اساتید و هنرمندان در حوزه هنری برگزار شد، اظهار کرد: عمده مشکل ما این است که نمیدانیم مخاطب ما کیست و برای چه کسی محتوا میسازیم. البته در موضوع فلسطین مخاطب اصلی ما مخاطب بینالمللی است که آن هم طیف مختلفی دارد. برای مثال شاید طیفی از مخاطبان ما فلسطینیان خارج از غزه باشند تا حداقل آنها را همراه کنیم. یا مخاطب ما جامعه جهانی است که شاید اخبار را به شکل دیگری و با روایت غرب دریافت میکنند. بخش عمدهای از مشکلات ما وقتی مخاطب را بشناسیم و به نیاز آن اشراف داشته باشیم حل میشود.
هنرمند پیشکسوت گرافیست با اشاره به این مساله که در فضای تجسمی هم واکنش انفرادی فراهم است هم کار تیمی گفت: بعضی اوقات کسی با یک نقاشی واکنشی نشان میدهد و گاهی هم این اتفاق تیمی میافتد. مهمتر از همه طراحی نوشتار و ادبیات کار است که در کار گرافیک مرسوم است. باید یک تیم و اتاق فکر را برای کارهای گرافیکی قائل باشیم. کاری که در بسیاری از گروههای کشور دیده شده است.
وی ادامه داد: یکی از سوالاتی که خودم هم در ابتدا با آن مواجه بودم، این بود که برای نشان دادن جنایت، تنها راه ما استفاده از شیوه واقع گرایانه است یا خیر؟ خواهشی که دارم این است که هنرمندان در این فضا گیر نیفتند و فکر نکنند باید از هنر فاصله بگیریم تا درنهایت مواجه شویم با انبوهی از عکسهایی که جنبه هنری ندارند. اتفاقاً در همین دوران حادثه آثار هنری خوبی تولید میشود.
نجابتی با تاکید بر اینکه وقتی بیمارستان غزه مورد حمله قرار گرفت، عکسهای واقعی بود که مردم را به خیابان کشاند افزود: در روزهای اول واکنشهای واقعگرایانه طبیعی است. اما در روزهای بعد نباید به این سمت حرکت کنیم چراکه حتی تکرار ممکن است حساسیت را از بین ببرد. باید به سمت آثار هنری و نمادین برویم. حتی در همین ایام خود رژیم صهیونیستی آثار هنری را با روایت خودش تولید و نماد پردازی میکند و به روشی در حال اقناع جهان هستند. نباید به روشهای مرسوم اکتفا کنیم. برای اقناع کردن افکار عمومی به آثار هنری نیاز است. چیزی که رهبری هم به آن اشاره کردند.
هنرمند پیشکسوت گرافیست بیان کرد: در عین حال واکنشهای سریع هم لازم است. برای مثال وقتی شبههای ایجاد میشود باید سریعاً پاسخ داد. باید مراقبت باشیم و ببینیم دشمن کجا را نشانه گرفته است.
پس از آن، علی حیاتی، دیگر هنرمند گرافیست حاضر در نشست با اشاره به اینکه وقتی اتفاقی میافتد، اولین مساله شناختن وظیفه است افزود: مهمترین بخش پیدا کردن استراتژی ورود به موضوع و پیدا کردن اولویت است.
وی در ادامه بیان کرد: روحیهای پیدا شده که وقتی اتفاقی میافتد، هجمهای علیه برخی افراد شکل میگیرد که چرا واکنش نشان نمیدهند. به سرعت عمل کردن قطعاً لازم است اما به نظر من در موضوعی که تخصصی نداریم، صبوری و سکوت بهتر است.
حیاتی با تاکید بر اینکه در استراتژی باید انتخاب کنیم چه چیزی را به چه کسی میخواهیم بگوییم گفت: برای مثال از مظلومیت فلسطین باید به اروپا گفت و از مقاومتشان به خود مردم تا روحیه بگیرند.
وی افزود: در بحث شکل گیری شعار نگاه بینالمللی نداریم و خوب است در کنار ما کارشناسان و زبان شناسان باشند تا در ترجمه شعار کمک کنند.
حیاتی به اهمیت انتشار آثار هنری اشاره کرد و گفت: خیلی از آثار ما از شهرها و مرزهای ما بیرون نمیرود. متأسفانه باید بگویم که امت حزبالله نتوانستند این مشکل را تا این لحظه حل کنند. چه بسا اگر انتشار خوبی داشته باشیم، با یک دهم این آثار بتوانیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم. باکیفیتترین حامیان هنری فلسطین ایرانیان هستند اما هنوز به لحاظ انتشار مشکل داریم.
کارگردان و مستندساز مشهدی نیز در ادامه نشست بیان کرد: یکی از بهترین راههای تشخیص استراتژی، تأمل بر تاریخ فلسطین است. رهبری یک بار اشاره کردند که دشمن میخواست مساله فلسطین فراموش شود. و امروز میبینیم که مساله فلسطین پررنگتر شده و با همیشه فرق دارد و میتوان به وضوح دید همه دنیا حامی فلسطین هستند.
وی در ادامه مطرح کرد: ما در این فضا و سرعت اتفاقات کجا باید وقت بگذاریم؟ یک مساله و اولویت تولید است، در کنار تولید میتوان بازتولید را هم مدنظر قرار داد و برخی آثار گذاشته را که تأثیرگذار بودند مجدداً و با انرژی کمتر بازتولید کرد.
خالقی با تاکید بر توزیع آثار هنری گفت: مهم است که بدانیم تولیدات ما به کجا میرسد و چه کسانی آن را میبینند. در این مساله بسیار ضعیفیم و نتوانستیم محصول خود را به مخاطب گسترده برسانیم. این مساله نیاز به بازنگری و حتی پژوهشهای جدی و دانش بنیان دارد.
وی ادامه داد: باید از روشهای دیگر مثل تئاتر خیابانی، نمایشگاه بینالمللی و… برای توزیع آثار استفاده کنیم. لازم به ذکر است که همچنان در حوزه توزیع مجازی مشکل داریم. شبکه الجزیره در طول کمتر از ۱۰ سال به مهمترین حامی مقاومت تبدیل شد و اگر این شبکه را نداشتیم بخشی از اتفاقاتی که افتاد مثل شکلگیری موج مردمی و فشار بر اسرائیل به وجود نمیآمد.
این مستندساز با اشاره به اینکه بار رسانهای این جنگ روی دوش ویدئو است گفت: به نظرم اینستاگرام در بین اهالی غزه بیشتر دیده میشود و ویدئوهای کوتاه و خیلی ساده تأثیرگذار خواهد بود. ایدهای که بتواند ترکیب ویدئو و گرافیک را رقم بزند بسیار مؤثرتر است و به لحاظ سرعت توزیع و دیده شدن موفقتر عمل میکند.
نظر شما