اساسا اختلافات در درون رژیم صهیونیستی برآمده از اختلافات نژادی قومی مذهبی و زبانی از ابتدای تشکیل این رژیم است و کالبد اسرائیل از همان ابتدای تاسیس کالبدی بود که خون آلوده در رگ‌هایش جریان داشت.

درگیری نتانیاهو و نظامیان صهیونیست چرا مهم است؟ / گفت و گو با مجید صفاتاج در باره تبعات و تاثیرات اختلاف میان اشغالگران

اواخر شنبه شب، نتانیاهو در پستی جنجالی در پلتفرم اکس (توئیتر سابق) تأکید کرد که هرگز و در هیچ مرحله‌ای، هیچ هشداری در مورد نیت حماس دریافت نکرده و تمام سرویس‌های امنیتی، از جمله رئیس اطلاعات نظامی ارتش و رئیس سازمان شین بت بر این عقیده بودند که حماس مهار شده و می‌خواهد به توافق برسد.

این اظهارات نتانیاهو که به منزله شانه خالی‌کردن از پاسخگویی درباره شکست اسرائیل در برابر حمله غافلگیرکننده و ناگهانی حماس و مقصر قلمداد کردن دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم بود، موجب خشم مقامات نظامی اسرائیل شد. پس از این اظهارات، یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون و بنی گانتز، رئیس حزب وحدت ملی در موضع گیری تندی از بنیامین نتانیاهو خواستند تا اظهاراتش در مورد مقصردانستن سران نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در حادثه حمله ۷ اکتبر حماس را پس بگیرد.

خون آلوده، کالبد غده سرطانی را می درد

هرچند نتانیاهو بعد از این اظهارنظرها مجبور شد توئیت خود را پاک کند و در اقدامی نادر از کرده خود اظهار پشیمانی و عذرخواهی کرد اما این ماجرا از دیدگاه تحلیلگران به منزله نخستین نشانه از بروز شکاف در کابینه فراجناحی جنگ اسرائیل قلمداد شد؛ شکافی که ناشی از تشدید اختلافات داخلی رژیم است که بعد از شکست مفتضحانه در واکنش به عملیات طوفان الاقصی نمایان تر از پیش شده است.

مجید صفاتاج کارشناس مسائل فلسطین در گفتگو با قدس در تحلیل اظهارنظر اخیر نتانیاهو گفت: اساسا اختلافات در درون رژیم صهیونیستی برآمده از اختلافات نژادی قومی مذهبی و زبانی از ابتدای تشکیل این رژیم است و کالبد اسرائیل از همان ابتدای تاسیس کالبدی بود که خون آلوده در رگ‌هایش جریان داشت. این اختلافات در ادامه به چالش‌های اجتماعی و سیاسی در سرزمین‌های اشغالی دامن زد و بین احزاب اصلی لیکود و کارگر انشعاباتی را بوجود آورد و شرایط سیاسی در سرزمین های اشغالی به گونه‌ای رقم خورده که این رژیم را برای 2 دهه درگیر بزرگترین چالش خود از آغاز تاسیس کرده است؛ درواقع اختلافات سیاسی گسترده به حدی عمیق است که به اعتراف صهیونیست‌ها خطر ناشی از این اختلافات از حزب الله و گروه‌های مقاومت بیشتر احساس می‌شود.

صفاتاج افزود: امروز اما رژیم صهیونیستی به واسطه درگیر شدن با عملیات طوفان الاقصی که شکستی همه جانبه در سطوح  دفاعی، امنیتی ، نظامی و سیاسی را متحمل شده است دچار یک شکاف ادراکی و شناختی هم شده است که این رژیم را تا مرز درماندگی پیش برده است. درواقع این درماندگی ناشی از ادراک و شناخت از شرایط کنونی سران این رژیم را دچار نوعی آشفتگی کرده است که نمود آن را در بمباران وحشیانه مناطق مسکونی غزه و کرانه باختری که به کشته شدن غیرنظامیان و کودکان و زنان منجر می شود به وضوح می بینیم.

تلاش نتانیاهو بر حفظ وجه سیاسی

کارشناس مسائل فلسطین با اشاره به تشدید وضعیت آشفتگی درون رژیم که به مراکز تصمیم گیر رژیم هم سرایت کرده تصریح کرد: شکافی که پیش از این نیز بارها شاهد بودیم خود را در اظهار نظر اخیر نتانیاهو عیان کرد؛ جایی که او با انداختن توپ در زمین نیروهای اطلاعاتی و نظامی تلاش کرد تقصیر شکست مفتضحانه ای را که در عملیات طوفان الاقصی  به رژیم تحمیل شده را متوجه آنها کند و خودش از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند.

وی ادامه داد: این در حالی است که ماه‌ها پیش از آغاز عملیات طوفان الاقصی فرماندهان عالی رتبه ارتش رژیم و افسران ارشد اطلاعاتی نسبت به وضعیت نابسامانی هشدار داده بودند که در صورت مواجهه با مقاومت در غزه و یا حزب الله در شمال سرزمین های اشغالی به یک شکست بزرگ منتهی خواهد شد.

به گفته صفاتاج اشاره فرماندهان عالی رتبه ارتش اسرائیل بر این مسئله بود که گروه های جهاد اسلامی و مقاومت نسبت به سال 2008 که رژیم تصمیم به حمله زمینی به غزه گرفته بود بسیار قدرتمندتر و مجهزتر شده است و دسترسی نیروهای مقاومت به دانش روز در حوزه موشکی ، پهپادی و پیشرفت در حوزه عملیات رزم زمینی قدرت آنها را نسبت به گذشته بسیار افزایش داده و باید برای مقابله با این وضعیت چاره اندیشی کنند.

کارشناس مسائل فلسطین تاکید کرد: درواقع اجرایی شدن عملیات طوفان الاقصی و ناتوانی از دستیابی به اهداف نظامی ضربه کاری بر پیکره رژیم بود که سعی داشت با تشکیل کابینه فراجناحی حفظ ظاهر کند. در این بین نتانیاهو که با افزایش فشارها شرایط کنونی را برای ادامه مسیر نخست وزیری مهیا نمی بیند و احساس میکند دیگر به پایان عمر سیاسی خود نزدیک شده دست به هر کاری می‌زند که از زیر بار مسئولیت شکست مفتضحانه شانه خالی کند. نمود بارز این فرافکنی و فرار رو به جلو در قالب توئیتی با هدف مقصر جلوه دادن وزیر دفاع و فرماندهان اطلاعاتی و امنیتی منتشر شد.

تشت رسوایی رژیم صهیونیستی از بام افتاده

به گفته صفاتاج هرچند نتانیاهو بلافاصله بعد از اعتراض هایی که این اظهار نظر در پی داشت مجبور به حذف پست خود در فضای مجازی شد و دفتر نخست وزیری نیز پیام عذرخواهی نتانیاهو را منتشر کرد اما با این اظهار نظر عملا تشت رسوایی رژیم صهیونیستی از بام افتاد و شکاف داخلی در اراضی اشغالی را که امروز مانند یک غده سرطانی شده است را نماین تر از قبل کرد. قطعا ظهور و بروز اختلافات عمیق سیاسی، این رژیم را آنهم در شرایط کنوین که درگیر یک جنگ تمام عیار علیه مقاومت در غزه کرده و هر لحظه امکان گشوده شدن جبهه های جدید علیه این رژیم نیز وجود دارد با سرعت بیشتری به سمت انحطاط و فروپاشی رهنمون خواهد کرد.

صفاتاج در ادامه با اشاره به مطرح شدن احتمال استعفای نتانیاهو در میانه جنگ نیز گفت: هرچند که این احتمال از سوی برخی مراکز داخلی و خارجی داده شده است اما باید توجه داشته باشیم که استعفا یا برکناری نتانیاهو در شرایط کنونی به منزله حاضر شدن وی در دادگاه و پاسخ به اتهامات است. درواقع استعفا در شرایط کنونی یک اقدام انتحاری از سوی نتانیاهو خواهد بود که بعید است چنین اتفاقی رخ بدهد مگر اینکه فشارهای امریکایی ها که امروز مدیریت اتاق جنگ رژیم را علیه غزه و مقاومت برعهده گرفته اند نخست وزیر کنونی رژیم اشغالگر را وادار به اتخاذ چنین تصمیمی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.