تحولات لبنان و فلسطین

سخنران حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها با بیان این که تکبر گناه بزرگی است که انسان را به ورطه تباهی می‌کشاند، گفت: وقتی تکبر عبادت چندهزارساله ابلیس را از بین برد؛ قطعا ورود انسان متکبر به بهشت ممکن نیست.

تکبر سرآغاز سقوط انسان و عاملی بر حبط تمامی حسنات است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی، در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به فرازهایی از خطبه ۱۹۲ نهج‌البلاغه، با بیان این که امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام طولانی‌ترین خطبه خود را به داستان ابلیس اختصاص داده‌اند و این نشان‌دهنده اهمیت این موضوع است، اظهار داشت: تکبّر اوّلین گناه و عصیانی بود که خداوند با آن مورد نافرمانی قرار گرفت؛ تکبر گناه بزرگی است که انسان را به ورطه تباهی می‌کشاند.

وی در ادامه ضمن تأکید بر این که برخی از گناهان تمام حسنات و کارهای خوب گذشته انسان را تباه می‌سازد، اظهار داشت: امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در خطبه قاصعه، عبادت ۶ هزارساله شیطان را متذکر شده، تکبر را مهم‌ترین عامل حبط تمام عبادت‌های طولانی و تلاش‌های فراوان شیطان در درگاه الهی ذکر می‌کنند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به این که ۶ هزار سال عبادت ابلیس با یک تکبر، استکبار، خودبزرگ‌بینی و نافرمانی از ذات اقدس الهی از بین رفت، یادآور شد: وقتی تکبر عبادت چندهزارساله ابلیس را از بین می‌برد، چطور امکان دارد انسان متکبر وارد بهشت شود.

تکبر کشتزار بسیاری از گناهان

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی در تبیین بخش‌هایی از کتاب جامع السعادات، با بیان اینکه برخی از گناهان کشتزار عصیان‌های فراوانی است که از جمله آنها می‌توان به تکبر اشاره نمود، اظهار داشت: امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند، وقتی خداوند به ابلیس فرمان سجده داد، ابلیس درخواست می‌کند؛ مرا از سجده بر آدم معاف کن و آنگاه من به‌گونه‌ای تو را عبادت می‌کنم که هیچ فرشته مقرّبی و نه هیچ پیامبر مرسلی آن‌گونه تو را عبادت نکرده است.

وی افزود: امام صادق علیه‌السلام در ادامه روایت می‌فرمایند؛ پس خداوند فرمود «لَا حَاجَة لِی إِلَی عِبَادَتِکَ إِنَّمَا أُرِیدُ أَنْ أُعْبَدَ مِنْ حَیْثُ أُرِیدُ لَا مِنْ حَیْثُ تُرِیدُ»، من نیازی به عبادت تو ندارم. من می‌خواهم آنگونه که خود دوست دارم مورد عبادت قرار بگیرم نه آنگونه که تو می‌خواهی.

تعیین مسیر عبادت در انحصار خداوند است

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با تأکید بر این که مسیر عبادت را فقط و فقط ذات اقدس الهی تعیین می‌کند، اظهار داشت: متأسفانه برخی از افراد در مواجهه با واجبات دین بر اساس محاسبات ابلیسی می‌اندیشند و برخی از واجبات یا مستحبات را جایگزین واجبات دیگری می‌کنند.

وی خمس را از جمله واجبات مبتلا به جامعه دانست و ضمن ارائه تبیینی از نحوه محاسبه و پرداخت خمس، با بیان این که خمس دو بخش دارد که بخشی حق سادات فقیر و بخشی حق امام است، تصریح کرد: حق امام در خمس هزینه مراقبت از دین و کمک به امور متدینین می‌شود؛ ساخت مدارس، مساجد، درمانگاه مسلمین، خوابگاه دانشجویی، کتابخانه و… از جمله هزینه‌کردهای خمس است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی با تأکید بر این که بسیاری از مراکز خیریه اعم از مجموعه‌های خدماتی و درمانگاه‌های خیره با سهم امام‌زمان(عج) ساخته و مدیریت می‌شوند، به برخی از مجموعه‌های درمانی و بیمارستان‌های ساخته شده با سهم امام توسط علما و مراجع اشاره نمود.

وی در تشریح نحوه محاسبه خمس افزود: خمس یعنی انسان هرسال بعد از تأمین هزینه‌های ۱۲ ماه زندگی آبرومندانه، در صورت اضافه آمدن مبلغی، ۸۰ درصد آن به خود فرد تعلق‌گرفته، تنها ۲۰ درصد آن سهم سادات فقیر و سهم امام می‌شود.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت یادآور شد: بخشی از خمس نه‌تنها به سادات فقیر، ارحام فقیر و … تعلق می‌گیرد، بلکه با هماهنگی مرجع تقلید می‌توان سهم امام را به کارهای عام‌المنفعه چون ساخت درمانگاه، بیمارستان، مدرسه، مسجد و… به کار گرفت.

اجتناب از محاسبه و پرداخت خمس به بهانه کارهای خیر رویه‌ای ابلیسی

وی با بیان این که متأسفانه برخی از ما حاضر نیستیم از آن ۲۰ درصد مبلغی که بعد از یک سال زندگی در شأن و منزلتی که داشته‌ایم، دل بکنیم، یادآور شد: برخی از انسان‌ها علی‌رغم تمام کارهای خیر، حاضر نیستند خمس دهند و این رویه، رویکردی ابلیسی است؛ چرا که شیطان نیز در مقابل امر سجده بر انسان، عبادت بی‌مثال را مطرح کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به جنایت‌های جنون‌آمیز رژیم صهیونیستی، از رویکردهای غیراسلامی و انسانی دولت‌های اسلامی انتقاد نمود و اظهار داشت: در دورانی که کشورهای اروپایی ضمن حمایت از اوکراین، میزبان صدها هزار آواره و پناهنده اوکراینی هستند؛ متأسفانه کشورهای عربی و اسلامی حاضر نیستند به مردم آواره و مظلوم فلسطین کمک نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.