مسعود رائیجی، مدیر مرکز تولید محتوا و هماهنگی های راهبردی سازمان دارالقرآن الکریم در این خصوص به خبرنگار ما میگوید: این کتابچه و گزارش سیاستی حاصل از نشستهای اندیشهورزی قرآن و حکمرانی در این موضوع است که طی 15 نشست اندیشه ورزی در تابستان امسال در دارالقرآن کریم برگزار شد. در این جلسات اساتید برجسته دینی و قرآنی کشور، فتنه سال گذشته را از منظر دین و قرآن تحلیل کرده و پاسخهایی که برای برون رفت از این معضل مطرح کردند. این کتابچه و گزارش سیاستی خلاصهای از آن گفتگوهای تفصیلی است و در آن تلاش شده تا جملات کلیدی و ایده مرکزی هر یک از اساتید به شکل خلاصه گنجانده شود.
دبیر علمی پروژه حکمرانی قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم یادآور میشود: مسئله فتنه 1401 و ابعاد فرهنگی و سیاسی آن و اهمیت حیاداری مردم و پوشش، همینطور پرداختن کلام خدا به حیا و عفاف و عفتمندی سبب شد که این مسئله انتخاب شده و در مورد آن با اساتید قرآنی جلساتی برگزار شود. امید داریم در آینده این نشستها و جلسات ادامه پیدا کرده و با موضوعات محوری دیگری در خدمت اساتید دینی و قرآنی باشیم.
مسعود رائیجی تاکید میکند: نسبت این نشستها در نسبت با موضوع جهاد تبیین است. یکی از مهمترین دغدغههایی که در سازمان دارالقرآن برای برگزاری نشستها و تدوین گزارش وجود داشت، رسیدن به صورت بندی متفاوت و قرآنی برای تبیین فتنه سال گذشته و مسئله عفاف و حجاب بود. به واسطه گزارش سیاستی این دغدغه به نحو خوبی سامان داده شد و مؤلفههای اصلی تبیین مسئله عفاف و حجاب از منظر قرآن تا حد قابل قبولی روشن شد. عقلانیت شکل گرفت و امید داریم سازمانهای فرهنگی کشور و به خصوص سازمان تبلیغات اسلامی از این دستاورد استفاده کرده و بهره ببرند. دغدغه قرآن و حکمرانی از این جهت در سازمان دارالقرآن در حال پیگیری است چرا که عامل اصلی احیای قرآن در کشور و به صورت عام در امت اسلامی، حضور قرآن و بهرهمندی از قرآن در عرصه سیاست گذاری و حکمرانی جامعه است.
او به فرمایش مقام معظم رهبری نیز اشاره کرده و میگوید: ایشان بیان کرده است که «عمل خودمان را باید قرآنی کنیم، الهی کنیم. به گفتن نیست، به زبان نیست، به ادعا کردن نیست. باید در عمل در این راه حرکت کنیم و قدم برداریم. با قرآن کریم که انس میگیرید، قرآن کریم را که تلاوت میکنید، هر جایی دستوری است، هدایتی است، نصیحتی است، در درجه اول سعی کنید آن را در وجود خودتان، در باطن خودتان و در دل خودتان پایدار کنید و آن را به عمل خودتان نزدیک کنید. هر کدام از ما اگر در عمل این را متعهد شدیم، جامعه پیش خواهد رفت. جامعه قرآنی خواهد شد».
دبیر علمی پروژه حکمرانی قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم بیان میکند: در وضعیت کنونی انقلاب اسلامی با قرآن، سه حلقه ابتدایی تا حد زیادی پیش رفته و زیرساخت ها و کارهای مثبتی تاکنون انجام شده است ولی دو حلقه پایانی که تدبر در قرآن است به معنای فهم معانی قرآن و ارتباط با آن، کمتر پرداخته شده و در حوزه عمل به قرآن چه در لایه فردی و چه در لایه اجتماعی و سیاست گذاری وحکمرانی در هر دو لایه توفیقات زیادی نداشتهایم. همه آن چهار ضلع اول، مقدمه ای برای عمل به قرآن هستند. لذا در سازمان دارالقران به صورت ویژه برای عمل به قرآن و بهره مندی از آن در لایه سیاستگذاری و حکمرانی مسائل اجتماعی و مسائل مردم استفاده میکنیم و امید داریم که قرآن اثرگذار خواهد بود و منجر به حل مسائل اجتماعی خواهد شد.
رائیجی در پایان خاطر نشان میکند: تفاوت انقلاب اسلامی ایران با قدرتها و کشورها و جریانهای غربی و شرقی در این است که متکی به نرم افزاری متفاوت است. عقلانیت جمهوریت اسلامی مایه اقتدار اوست که در یک کلمه همان کتاب الله است. این عقلانیت متفاوت خود را در حل مسائل فردی و اجتماعی انسان ها نشان میدهد. باید قرآن را به این عرصه وارد کرده و بهره مندی خود را از آن در این عرصه بیشتر کرده و جدیتر کنیم. مخاطب اصلی این گزارش خلاصه و مفید، مدیران ارشد کشور و به خصوص مدیران و سیاستگذاران عرصه فرهنگی هستند که امیدواریم در سیاست گذاریها مفید واقع شود.
نظر شما