سردار سیدکمال هادیانفر اظهار کرد: در بعضی از موارد در ناوگان عمومی حمل مسافر بیش از ۹۰ درصد این وسایل نقلیه شرایط نامناسبی دارند و اسقاطی محسوب میشوند، اما اسقاطی درباره آنها اتفاق نمیافتد.
وی اضافه کرد: در مورد مجموع وسایل نقلیه موتوری و همچنین خودروها در کشور بالای ۳۱ درصد از این وسایل نقلیه اسقاطی هستند و باید از چرخه خارج شده و با وسایل نقلیه جدید جایگزین شوند.
فرمانده انتظامی پلیس راهور فراجا در ادامه به وضعیت اسقاطی موتورسیکلتهای کشور اشاره و خاطرنشان کرد: بالای ۹۵ درصد موتورسیکلتها در وضعیت نامناسب قرار دارند و فرسوده محسوب میشوند.
سردار هادیانفر همچنین تصریح کرد: تردد موتورسیکلتها به ویژه در کلانشهری مثل تهران یک معضل است و بر تعداد آنها روز به روز افزوده میشود و ساماندهی موتورسیکلتها با شرایط فعلی کار سادهای نیست.
وی با انتقاد از تبلیغاتی که صدا و سیما در خصوص فروشندگان موتورسیکلتها پخش میکند، تاکید کرد: با تبلیغاتی بیرویهای که این سازمان برای فروش موتورسیکلت در طول شبانه روز انجام میدهد، معضلات مرتبط با موتورسیکلتها و آمار تردد موتورسیکلت سواران در سطح شهر افزایش پیدا میکند.
فرمانده انتظامی پلیس راهور فراجا یادآور شد: قبلا صدا و سیما تبلیغات فروش موتورسیکلت را برای کسب و کار انجام میداد و اما حالا برای انجام تفریحات و ایاب و ذهاب هم مردم را به خرید موتور سیکلت تشویق میکند و حتی افرادی که مشاغل بالاتری دارند را هم به خرید و استفاده از موتورسیکلت ترغیب میکند.
سردار هادیانفر خاطرنشان کرد: قبلا در فصل سرما کمتر از موتورسیکلت استفاده میشد اما با این تبلیغاتی که صدا و سیما درباره موتور سیکلت انجام میدهد در همه فصول مورد استقبال شهروندان قرار گرفته و ایجاد ترافیک با افزایش این وسیله نقلیه را رقم میزند.
وی اضافه کرد: با این حجم از موتورسیکلتی که هر روز وارد ناوگان حمل و نقل و تردد به ویژه در کلانشهری مثل تهران میشود و از طرف دیگر اسقاطی درباره موتورسیکلتهای فرسوده و از رده خارج کردن آنها صورت نمیگیرد، مردم را دچار مشکلات و حوادث ترافیکی بیشتری خواهد کرد.
عدم بازدارندگی طرحهای مقابله با موتورسواران متخلف!
فرمانده انتظامی پلیس راهور فراجا تاکید کرد: اجرای طرحهایی چون موتوریار، توقیف یا جریمه موتورسیکلت سواران متخلف تا کنون بازدارندگی لازم را نداشته و کافی نیستند.
سردار هادیانفر افزود: دولت باید ضمن تعیین سن فرسودگی موتورسیکلتها و خودروهای مختلف ظرفیت شهری چون تهران را متناسب با شرایط آن مشخص کند؛ بر اساس گزارش ما شهر تهران ظرفیت ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار وسیله نقلیه را دارد و این در حالی است که در حال حاضر بیش از ۷ میلیون و هشتصد هزار وسیله نقلیه شامل انواع خودرو و موتورسیکلت در طول شبانه روز در این شهر تردد میکنند.
وی تصریح کرد: دهانه قیف را باز گذاشتهاند و هم واردات وسایل نقلیه صورت میگیرد و هم تولید داخل را داریم و از طرف دیگر خروجی و اسقاطی نداریم و به جای اینکه اسقاط خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده را اجرا کنیم، واردات را افزایش میدهیم و در شرایط این چنینی مشکلی از ترافیک و حوادث مرتبط با آن حل نخواهد شد.
فرمانده انتظامی پلیس راهور فراجا خاطرنشان کرد: امروز جادهها و شهرهای ما رفته رفته به پارکینگهایی تبدیل میشوند که هیچ جا به جایی مناسبی هم صورت نمیگیرد؛ سرعت جابجایی ناوگان ما شاید ۵ سال پیش ۷۰ کیلومتر در ساعت بوده و امروز در بعضی از شهرها به زیر ۲۵ کیلومتر در ساعت رسیده و روز به روز هم این معضل بیشتر خواهد شد.
نظر شما