به گزارش قدس آنلاین، مرتضی سالاری در نشست خبری اعلام برنامههای توسعه بنادر هرمزگان در راستای توسعه دریامحور اظهار کرد: سهم بنادر غرب استان از کل سواحل ایران ۶۰۰ کیلومتر یعنی حدود ۱۰ درصد است.
وی ادامه داد: تعداد بنادر تحت مدیریت بنادر و دریانوردی غرب استان هرمزگان ۹ بندر است، این بنادر مرکز پشتیبانی از جزایر و سکوهای نفتی خلیج فارس هستند که در حوزه ترانزیت، تردد شناورهای تجاری، تخلیه و بارگیری کانتینر و یخچالی و جابجایی مسافر بینالمللی دریایی رتبه اول در بین بنادر کشور را دارند.
مدیر کل بنادر و دریانوردی غرب استان هرمزگان با یادآوری اینکه در سال ۱۴۰۱ عملکرد بنادر کشور تخلیه و بارگیری ۲۱۵ میلیون تن انواع کالا بود، تصریح کرد: بنادر استان هرمزگان حدود ۱۰۱ میلیون تن از این عملکرد را به خود اختصاص دادهاند. در این بین میزان تردد سالانه شناورها در بنادر غرب استان حدود ۳۰ هزار فروند، دریانوردان فعال ۳ هزار نفر و اشتغال مستقیم ۴ هزار نفر در سال گذشته بوده است.
سالاری با اشاره به اینکه روزانه ۶۰۰ دستگاه کامیون در بندر لنگه تردد دارد، بر اهمیت وجود خط ترانزیتی تاکید کرد، گفت: این مسئله باعث ایجاد اشتغال پایدار مستقیم و غیرمستقیم در بنادر میشود.
وی یادآور شد: به ازای ورود هر خودرو ترانزیتی از مرز دریایی و خروج از مرز زمینی کشور ۲۴۰ دلار درآمد نصیب کشور میشود. به عنوان مثال در بندر لنگه طی سال گذشته ۱۵۸ هزار دستگاه خودرو ترانزیت که حدود ۳۸ میلیون دلار درآمد ارزی نصیب کشور شد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی غرب استان هرمزگان از ضرورت توسعه بندر جدید لنگه بر اساس مطالعات اقتصادی و بازار خبر داد و افزود: وجود مخاطرات و چالشهای زیست محیطی و ترافیکی بندر موجود، تداخل جدی با شهر به جهت عدم امکان توسعه، پیشبینی تقاضای حدود ۸ میلیون تنی و توصیه و الزام اسناد بالادستی توسعه کشور مبنی بر اقتصاد دریامحور، ترانزیت و اشتغال پایدار شرایطی را بوجود آورده که نیازمند توسعه بندر جدید لنگه هستیم.
انتهای پیام/
نظر شما