رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس: در زمینه بومی سازی تجهیزات و فرآیند تولیدات صنعتی، اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان کشور با سازوکار تولید بار اول بسیار جلو است و توانسته است که به موفق ترین روش بومی سازی در کشور تبدیل شود

چرا باید به صورت ویژه به اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان کشور توجه کرد؟ 

مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار قدس در مورد حمایت از تولید بار اول، گفت: ما در دانشگاهها فرمولی برای درس های ارشد و دکترا داشتیم درسی که برای بار اول ارائه می شد برای اینکه استاد تشویق شود و درس جدید و سرفصل جدید ارائه دهد مثلا درس سه واحدی را شش واحدی حساب می کردیم می گفتیم استاد تا بار اول منابع را ببیند و وقت بگذارد و جزوه آماده کند زحمت زیادی کشیده است و باید برای وی ضریب دو حساب کنیم با این روش اساتید تشویق می شدندو با همین روش بار علمی افزایش پیدا می کرد. محوریت اقتصاد دانش بنیان برای اقتصاد ایران بسیار مهم است و موتور محرکه بومی سازی فناوری و تجهیزات نیز از طریق همین شرکت های دانش بنیان به وقوع می پیوندد.

وی  اظهار کرد: در زمینه بومی سازی تجهیزات و فرآیند تولیدات صنعتی، اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان کشور با سازوکار تولید بار اول بسیار جلو است و توانسته است که به موفق ترین روش بومی سازی در کشور تبدیل شود و قابل مقایسه با سایر تولیدات نیست. ممکن است برای پژوهشی که بروی آن شده است هزینه های زیادی شده باشد چندین بار تست شده است تا به مرحله معرفی رسیده است و قطعا برای ادامه کار نیاز به نگاه وِیژه دارد و  عادی به آن نگاه کنیم. نگاه کردن به اقتصاد دانش بنیان چه از جنبه تخصیص هوشمندانه اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و چه از نظر سازوکار تولید بار اول باید به صورت ویژه باشد تا بتوانیم به توسعه صنعتی دست پیدا کنیم.

طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حتما درمناقصه ها دقت کنیم که تولید بار اول ویژه باشد که دستگاهها بدون مناقصه و برای بار اول دستگاهها را بخرند. در بحث معافیت های مالیات باید دقت کنیم.در واقع  هرچه برای  تولید بار اول مشوق بگذاریم جا دارد منتها زمان بندی داشته باشد بگویم بعد از پروسه زمانی محصول عادی می شود.  

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: نکته اصلی این است که ما تا الان برخی کالاها و تجیهزات را واردمی کردیم که همین مسئله ارزبری زیادی برای کشور داشته است. برخی کالاها را به دلیل تحریم ها ناچاریم با واسطه و گران به کشور وارد کنیم که با تولید بار اولل دیگر ناچار به وارادت برخی کالاهای تحریمی نیسیتم و در عین حال ارزبری نیز اتفاق نمی افتد. 

طاهری خاطر نشان کرد: ما در قانون تولید دانش بنیان هدفمان حمایت از دانش بنیان ها و تولید بار اول بود که امیدواریم با اجرای این قانون حمایت های لازم از دانش بنیان ها اتفاق بیفتد تا کشور در مسیر رشد و شکوفایی نیز قرار گیریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.