عضو کمیسیون اقتصاد مجلس گفت: تنوع بخشی به سبد سوختی کشور می تواند به ما در مقابله با حمله به زیرساخت های آی تی عرضه ی بنزین در کشور کمک کند. به طور کلی، استفاده از سوخت های متنوع مزیت های زیادی دارد که یکی از آن ها افزایش گزینه های پیش روی ما برای حل مشکلات این چنینی است.

تنوع بخشی به سبد سوختی می تواند به ما در مقابله با حمله به زیرساخت های آی تی عرضه بنزین کمک کند

جایگاه‌های عرضه سوخت در نقاط مختلف ایران روز دوشنبه ۲۷ آذر در پی آنچه یک حمله سایبری دچار اختلال شدند و توزیع بنزیل و گازوئیل با مشکل مواجه شد. در دنیای معاصر، حملات سایبری پدیده ی عجیب و غریب و جدیدی محسوب نمی شوند. آنها می‌توانند به صورت فردی یا تیمی انجام شوند. کارآمدترین حملات معمولاً وقتی رخ می دهد که اکیپ هکری با پشتیبانی و حمایت یک دولت دست به اقدام می‌زند. 

این مهاجمان که عموما با عنوان «هکرهای دولتی» شناخته می‌شوند با هدف قرار دادن زیرساخت‌های فناوری، اطلاعات سایر دولت‌ها و مراکز عمومی و همچنین نهادهای غیردولتی مانند مؤسسات غیرانتفاعی را از کار می‌اندازند یا اطلاعاتشان را سرقت می‌کنند.

در این حالت به دلیل وجود منابع کافی، تیم مهاجم می‌تواند به گونه‌ای مخرب‌تر عمل کند. آنها به طور خاص حملاتی را برای ایجاد هرج و مرج، سردرگمی، نارضایتی، ناامیدی یا بی‌اعتمادی مردم کشورهای هدف انجام می‌دهند.

حملات آنها همچنین می‌تواند انتقامی باشد و به منظور تلافی‌جویی حملاتی باشد که علیه دولت متبوع آنها انجام گرفته است. همچنین این حملات می‌توانند با هدف آسیب رساندن به اعتبار یک نهاد یا سازمان دولتی انجام شود.

شهباز حسن پور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص حمله سایبری اخیر که در زیرساخت های آی تی سوخت رسانی کشور رخ داد  ضمن اشاره به واکنش به موقع و سریع مسئولان وزارت نفت و شرکت پخش و پالایش به حمله ی سایبری اخیر تصریح کرد: عملکرد مسئولان کشور در این زمینه قابل تقدیر است و بنده از تمام کسانی که در این عرصه تلاش و مقاصد شوم دشمن را خنثی کردند، تشکر می کنم. ما بار دیگر اعلام می کنیم که دشمنان در هیچ عرصه ای قدرت مقابله با استقلال و آزادی ملت بزرگ ایران را ندارند.

وی ادامه داد: تمامی مجموعه ها و نهادها در کشور باید به فکر چاره اندیشی های اساسی در حوزه ی پدافند عامل باشند  تا در مواقع اضطرار بتوانند با چنین اقدامات خرابکارانه ای مقابله کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: از آنجائیکه ما طی سالیان گذشته تلاش کرده ایم در راستای استقلال و آزادی حرکت کنیم، دشمنان قسم خورده ای داریم که در تمامی زمینه ها از هیچ اقدامی علیه ما فروگذار نخواهند کرد. بنابراین، لازم است خودمان را در حوزه ی سایبری نیز در مقابل اقدامات مخرب بداندیشان واکسینه کنیم.

حسن پور گفت: مقابله و رویارویی همواره جزئی جدایی ناپذیر از روابط بین الملل بوده و در هر دوره ای خودش را به گونه ای نشان داده است. در دنیای معاصر، جنگ ها از حالت سنتی به مدرن تغییر شکل داده اند و به فضای مجازی و سایبری کشیده شده اند.

وی ادامه داد: فضاهای سایبری و مجازی عرصه های نوینی به شمار می روند و هر کشوری که در این زمینه ها پیشرفت کافی نداشته باشد، امکان مقابله با بدافزارها و اقدامات خرابکارانه را نخواهد داشت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: خنثی سازی سریع اقدام خرابکارانه ی سایبری اخیر از سوی نیروهای فنی و متخصص کشورمان نشان داد که قدرت لازم را در زمینه ی آی تی داریم. اما نباید به این سطح از توانمندی اکتفا کنیم.

وی ادامه داد: تکنولوژی های سایبری از جنبه ی پویایی بالایی برخودارند و باید همواره در حال تکمیل اطلاعات و توانمندی های خود در این زمینه باشیم. ما به خوبی توانستیم از حمله ی سایبری سال 1400 درس بگیریم. از آن زمان تا الان به تقویت سامانه ها و شبکه های سوخت رسانی کشور اقدام کردیم. به نحوی که  600 جایگاه در مناطق بسیار مهم و کلیدی ایزوله شدند و در حمله ی اخیر آسیبی ندیدند.

حسن پور  تأکید کرد: کارشناسان به درستی به این موضوع اشاره می کنند که تنوع بخشی به سبد سوختی کشور می تواند به ما در مقابله با حمله به زیرساخت های آی تی عرضه ی بنزین در کشور کمک کند. به طور کلی، استفاده از سوخت های متنوع مزیت های زیادی دارد که یکی از آن ها افزایش گزینه های پیش روی ما برای حل مسائل اینچنینی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.