نخست‌وزیر اسلواکی معتقد است: تامین مالی و مسلح کردن اوکراین «هدر دادن بیهوده منابع انسانی و پول» است که تنها ثمره‌اش پر کردن گورستان‌های اوکراین با «هزاران سرباز کشته‌شده» است.

انتقاد اسلواکی از «اشتباهات تکان‌دهنده و دردناک» غرب از وضعیت روسیه و اوکراین

به گزارش قدس آنلاین، مقاله رابرت فیتسو، نخست‌وزیر اسلواکی رد خواسته رئیس‌جمهوری این کشور است که از او خواسته بود به کی‌یف سلاح بفرستد.

فیتسو پس از پیروزی حزبش در انتخابات سپتامبر، بلافاصله کمک نظامی اسلواکی به اوکراین را قطع کرد و متعهد شد که از پیوستن کی‌یف به ناتو جلوگیری کند. با این حال، زوزانا چاپوتووا، رئیس‌جمهوری اسلواکی خواستار ارائه «وسایل مورد نیاز برای دفاع از خود» به اوکراین شده، در حالی که کارشناسان طرفدار غرب در اسلواکی، فیتسو را متهم کرده‌اند که به کرملین نزدیک شده است.

رابرت فیتسو در مطلبی برای روزنامه پراودا اسلواکی نوشت: «من دیگر در معرض عوام‌فریبی احمقانه لیبرال و مترقی نخواهم بود. مشاهده اینکه چگونه غرب در ارزیابی وضعیت روسیه بارها مرتکب اشتباه شده، به معنای واقعی کلمه تکان‌دهنده است.

او توضیح داد: با وجود پمپاژ ده‌ها میلیارد دلار تسلیحات به اوکراین و تحریم اقتصاد مسکو، روسیه از نظر نظامی سرزمین‌های «اشغالی» را کاملا کنترل می‌کند، اوکراین قادر به انجام هیچ ضد حمله نظامی معنی‌داری نیست و کاملا به کمک‌های مالی غرب وابسته شده و پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی برای اوکراینی‌ها در سال‌های آینده در انتظار است.

رابرت فیتسو ادامه داد: مواضع رئیس‌جمهوری اوکراین متزلزل شده است، در حالی که رئیس‌جمهوری روسیه حمایت سیاسی خود را افزایش داده و تقویت می‌کند. نه اقتصاد روسیه سقوط کرد و نه پول روسیه و تحریم‌های ضد روسیه باعث افزایش خودکفایی داخلی این کشور بزرگ شده است.

نخست‌وزیر  اسلواکی پیش‌بینی کرد که اگر غرب مسیر مورد نظر چاپوتووا را ادامه دهد، «دو یا سه سال دیگر ما همچنان همان جایی خواهیم بود که اکنون هستیم.» او افزود: اتحادیه اروپا به تنهایی شاید ۵۰ میلیارد یورو هزینه کرده باشد و در اوکراین، گورستان‌ها با هزاران سرباز دیگر پر خواهد شد.

جناح سوسیال دموکراسی اسلواکی متعلق به فیتسو در حال حاضر یک دولت ائتلافی سه حزبی را رهبری می‌کند، در حالی که چاپوتووا یکی از بنیانگذاران حزب اسلواکی مترقی است. نقش چاپوتووا به عنوان رئیس جمهور عمدتا تشریفاتی است و فیتسو در مقاله خود مدعی شد که چاپوتووا «بی‌صبرانه منتظر» پایان دوره ریاست جمهوری خود در سال جاری است تا بتواند دوباره وارد سیاست پارلمان شود. فیتسو بارها به چاپوتووا برچسب «عامل آمریکا» زده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.