جنگ غزه به صدمین روز خودش رسیده ولی صهیونیست ها تاکنون به اهداف خودشان در طی این مدت نرسیده اند.

اهداف محقق نشده تل‌آویو در ۱۰۰ روز جنگ / رسانه صهیونیست: اسرائیل هرگز با چهره پیروز از جنگ غزه خارج نخواهد شد

جنگ اسراییل با نیروهای حماس به صدمین روز رسیده است، جنگی که از آغاز عملیات طوفان الاقصی تا امروز تلفات بسیاری را برای ارتش رژیم صهیونیستی به جای گذاشته است. علاوه بر تلفات جانی مشکلات روحی-روانی نیز یکی دیگر از مشکلات این جنگ برای نظامیان و خانواده های آنان می‌باشد. با این وجود حتی کارشناسان و تحلیلگران نظامی –سیاسی اسراییلی و آمریکایی نیز معتقدند که این رژیم به اهداف از پیش تعیین شده خودش در این ۱۰۰ روز نرسیده است.

بطور نمونه "عاموس هرئیل" تحلیلگر نظامی روزنامه هاآرتص ، روز جمعه در یادداشتی نوشت : نزدیک به ۱۰۰ روز از جنگ با حماس می‌گذرد ، اما واضح است که اسراییل تا تحقق اهداف اعلامی خود فاصله‌ی زیادی دارد. به نظر می رسد با توجه به شرایط فعلی ، ارتش نتواند به اهداف اعلامی خود برسد و پنهان کردن این حقیقت دشوار است ؛ چرا که ارتش در میانه کاهش نیروهای خود در غزه می باشد ( به این دلیل که می خواهد بازپروی و بازتوانی انجام دهد ) تا بتواند وارد مرحله جدیدی در جنگ شود و این دقیقا چیزی است که دولت نتانیاهو تلاش می‌کند از مردم پنهان کند.

عاموس هرئیل در ادامه نوشت : حمله مرگبار حماس در ۷ اکتبر به دلیل ناکامی های بزرگ اطلاعاتی‌ای که رخداد ، در مفهوم ( دکترین ) دفاعی ارتش اسراییل آشکار شد و مماشات ارتش در کمک رسانی به شهرک نشینان اطراف غزه کشور را عمیقا تکان داد تا جایی که همه مردم خواستار پاسخ سخت به حماس شدند. وی در نتیجه گیری از این جنگ نوشت : اشغال بخش شمالی غزه و حرکت به سمت مرکز و جنوب آن خسارات زیادی را به حماس وارد کرده و باعث رنج و مشتقت شدیدی برای همه ساکنانش شده است ، اما اسراییل حتی به تحقق پیروزی هم نزدیک نشده است.

چهره شکست خورده اسراییل ، حتی با ترور السنوار

روزنامه هاآرتص نیز اواسط هفته گذشته ، در گفت و گو با "عامی ایالون "رئیس سابق سازمان امنیت داخلی اسراییل ( شین بت/ شاباک ۱۹۹۵-۲۰۰۰ ) نوشت : اسراییل هرگز با چهره پیروز از جنگ در غزه خارج نخواهد شد ، حتی اگر بتواند یحیی السنوار را ترور کند. وی در ادامه گفت : هرکسی معتقد باشد فلسطینی ها تسلیم خواهند شد ، نه فلسطینی ها ، نه حماس و نه حتی جنبش های اسلامی تندرو در قرن حاضر را نشناخته است.

روز سه شنبه روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داد که اسراییل هزاران نفر از نیروهایش را تحت چهارچوب عقب نشینی بزرگ از شمال غزه خارج کرده است ؛ طبق گفته این مقام آمریکایی ، اسراییل به آمریکا تصمیمش را برای کاهش عملیات در مرحله بعدی جنگ غزه اعلام کرده است. اسراییلی ها به آمریکایی ها گفته اند که حداقل تعداد نیروها را در غزه باقی خواهند گذاشت و حملات هوایی خود را نیز همچنان افزایش می دهد.

همچنین این مقام آمریکایی اضافه کرد: اسراییل نیروهای ویژه خود را برای از بین بردن سران و توانایی های حماس در غزه مستقر کرده است ؛ تضمین های قبلی اسراییل محقق نشده و امیدواریم که این آغاز عملی کاهش نیروهای اسراییلی در غزه باشد.

شکاف پنهان سازوکار های سیاسی-امنیتی صهیونیست ها

هفته گذشته دادگاه عالی رژیم صهیونیستی قانون لغو برهان عدم معقولیت را که بخش مهمی از لایحه اصلاحات قضایی بنیامین نتانیاهو بود و پیش از شروع جنگ غزه توسط کنس( پارلمان ) اسراییل تصویب شده بود را باطل کرده است. این قانون مهم ترین بخش از لایحه اصلاحات قضایی نتانیاهو بود و در قالب آن ، نظارت دادگاه عالی رژیم اشغالگر قدس بر مقامات از جمله نخست وزیر و کابینه مستقر در رژیم اسراییل به شکل قابل توجهی کاهش و محدود می‌شد. اما حالا با لغو این قانون از سوی دادگاه عالی اسراییل ، کارشناسان و تحلیلگران معتقدند شکاف ها وتنش های جدیدی میان طیف ها و جریانات سیاسی حاضر در مجموعه حاکمیتی صهیونیست ها به وجود آمده است. لغو این قانون ضربه ای مهلک و بزرگی به نتانیاهو می باشد که با انبوهی از اتهامات قضایی علیه خودش رو به رو است. انتظار میرود که پس از پایان جنگ غزه با پرونده هایی گسترده ای نیز محاکمه شود. همچنین به اعتقاد کارشناسان این موضوع بر مدیریت صحنه و فضای جنگ در جبهه های غزه نیز اثر گذار می‌باشد.

عقب نشینی ۵ تیپ نظامی از غزه

از سوی دیگر هفته گذشته خبری مهم در فضای رسانه ای پیرامون جنگ غزه منتشر شد ؛ ۵ تیپ ارتش اسراییل از نوار غزه و به طور خاص بخش های شمالی این منطقه خارج شده اند که این اقدام آن‌ها تا حد زیادی وضعیت در شمال نوار غزه به دوره قبل از آغاز حمله زمینی صهیونیست ها به این منطقه برگشته است. خارج کردن ۵ تیپ نظامی از باریکه غزه ، این پیام را می‎رساند که اسراییلی ها به بهانه آرایش دوباره نیروهایشان این کار را انجام داده اند ؛ همچنین به نوعی سعی دارند از شدت خسارت ها علیه نظامیان خود و افزایش آسیب ها جلوگیری کنند و یا مانع این شوند که وضعیتشان به کل از دستشان خارج شود. این اقدام در حالی انجام می‌شود که در مدت اخیر ، چندین دفعه رسانه ها ، تحلیلگران صهیونیست و همچنین چهره های محوری جریان مقاومت در منطقه ، تاکید داشته و دارند که تلفات نظامیان این رژیم به مراتب بیشتر از آن چیزی است که فرماندهان نظامی صهیونیست ها اعلام می‌کنند.

ناگفته نماند که چندی قبل نیز نیروهای تیپ مشهور"گولانی" ارتش رژیم صهیونیستی از این منطقه خارج شده بود. به گفته فرماندهان نظامی صهیونیست ها "تیپ گولانی" یا "تیپ شماره یک ارتش اسراییل " شامل نظامیان حرفه‌ای است که بیشترین و سخت‌ترین آموزش ها را می‌بینند و در نبرد زمینی غزه هم حساب ویژه ای روی آنان باز شده بود. این تیپ طی مدت ۱۰۰ روز ، در برابر نیروهای مقاومت فلسطین نتوانسته است به موفقیتی دست یابد ؛ هرچند که مسئولان اسراییلی آمار دقیقی از تلفات ارتش خود به طور ویژه تیپ گولانی ارائه نمی‌دهند ولی تلفات زیادی در محله های مختلف از جمله محله الشجاعیه متحمل شده اند. تیپ گولانی به دلیل نبرد های خودش در جنگ های محله الشجاعیه سال ۲۰۱۴ ، جنگ لبنان درسال های ۲۰۰۸ و ۱۹۸۲ ، جنگ تل العزیزات و سوریه –اردن در سال ۱۹۶۷ ، جنگ سوریه در سال ۱۹۷۳ و جنگ آساف- حوریف و عیلبون ۱۹۴۸ مشهور می‌باشد.

نتایج جنگ غزه برای اسراییل

خبرگزاری واللا در گزارشی ، میزان بالای تلفات و معلولیت نظامیان و سربازان ارتش این رژیم را اعلام کرده است ؛ در طی مدت ۱۰۰ روز از حمله نظامی اسراییل به غزه حداقل ۴۰۰۰ هزار سرباز به دلیل آسیب های وارده از جنگ ، دچار معلولیت شده اند. همچنین تخمین ها حاکی از افزایش این آمار است و می‌تواند تعداد معلولین به ۳۰ هزار نفر هم برسد. در حال حاضر ۴ هزار نظامی معلول بر اساس طبقه بندی ۳ ارتش اسراییل شناسایی شده اند ؛ به این معنی که این افراد معلول واجد شرایط دریافت همه خدمات درمانی و سایر حقوقی هستند که افراد معلول و مجروح در ارتش اسراییل دریافت می‌کنند." ایدان کلیمان" ، رئیس سازمان معلولان نیروهای مسلح رژیم صهیونیستی گفته است : من "سی سال" است که رئیس این سازمان هستم ولی تاکنون با این میزان از افراد فلج ( معلول ) و مجروحیت در خلال جنگ مواجه نبوده‌ام.

طبق گفته این خبرگزاری ، ارتش اسراییل از ترس کاهش روحیه مردم (شهرک نشینان ) همه جزییات و آمارهای مربوط به کشته شدگان و مجروحان جنگ را اعلام نمی‌کند. این در حالی می باشد که با گذشت ۱۰۰ روز از جنگ غزه ، مقامات ارتش با علام قطره چکانی آمار تلفات نظامی ، تاکنون به کشته شدن بیش از ۵۰۰ اسراییلی اعتراف کرده ولی آمار رسمی و تعداد واقعی مجروحان را هرگز اعلام نکرده است.

مشاوره درمانی-روانی ۹ هزار سرباز اسراییلی 

سه شنبه هفته گذشته نیز ، روزنامه اسراییلی یدیعوت آحارانوت درباره وضعیت نظامیان اسراییلی نوشت : ۹۰۰۰ هزار سرباز از آغاز جنگ تاکنون درخواست های مشاوره درمانی روانی داشته اند ، که یک چهارم آن تعداد به غزه برنگشتند. ضمن اینکه برخی از رسانه ها و نشریات صهیونیست ها از حضور هزاران نظامی اسراییلی در مراکز توانبخشی و مشاوره- روانشناسی ارتش خبر می‌دهند و تاکید می‌کنند که حضور نظامیان آسیب دیده بسیار زیاد است.

دوشنبه هفته گذشته سخت ترین روز برای ارتش صهیونیست ها بود ؛ چرا که درآن روز ۱۰۳ نظامی اسراییلی در جبهه های مختلف درگیری زخمی شدند (  همانطور پیشتر اشاره شد ، مقامات نظامی این رژیم به شدت از اعلام هرگونه آمار کشته ها خودداری می‌کنند).

اما اوج بحران روانی در ارتش بعد از شکست های میدانی( هفته گذشته )را می‌توان در وضعیت روحی نظامیان این رژیم دید. شبکه ۱۲ عبری سه شنبه هفته گذشته اعلام کرد یک سرباز اسراییلی از تیپ " گیواتی " سکته قلبی کرد و جان خود را از دست داد ؛ چرا که او نتوانسته دیدن حقایق جنگ غزه را تحمل کند. این درحالی است که به گفته همرزمانش وضعیت سلامتی او خوب بوده است .

لازم به ذکر است به اعتقاد آگاهان سیاسی بین الملل ، علت اصلی شکست‌ های اسراییل در جبهه‌ های جنگ با غزه در طی این ۱۰۰ روز ، به علت مشکلات درونی این رژیم از جمله اختلاف سران دولت نتانیاهو با مقامات نظامی دولتش و کنست می‌باشد که این موضوع باعث عدم هماهنگی بین قوا و دوگانگی و یا چندگانگی تصمیمات می‌شود ؛ در نتیجه این موضوع باعث اشتباهات و خطاهای راهکنشی و راهبردی ‌ای می‌شود که بر روی فعالیت های ارتش اسراییل اثر گذاری منفی داشته است.

خبرنگار: حمید اسدی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.