بیش از سه ماه کشت و کشتار و عبور از تمام خط قرمزها، هیچ دستاوردی برای اشغالگران صهیونیست نداشته. این جمله شعاری یا اغراق امیز نیست بلکه عین واقعیت و ته اخبار در باره غزه است

هیچ‌کدام از اهداف اشغالگران در غزه محقق نشد / مروری بر اظهارنظرها درباره تحولات این روزهای جغرافیای فلسطین

«پایداری غزه در تاریخ طی ۱۰۰ روز جنگ بی همتاست. زیان‌ها و دست‌پاچگی دشمن در حال افزایش است و در حال فرورفتن در گودالی عمیق است»؛ این چکیده و گُل واژه اظهاراتی است که در سخنرانی روز یکشنبه بر زبان سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان جاری و عیانگر آن چیزی است که این روزها در جغرافیای فلسطین می گذرد. بیش از سه ماه کشت و کشتار، جنایت، ویرانی، نقض حقوق بشر، بی رحمی در قبال کوچک و بزرگ و عبور از تمام خط قرمزها، هیچ دستاوردی برای اشغالگران صهیونیست نداشته. این جمله شعاری یا اغراق امیز نیست بلکه عین واقعیت و ته اخبار در باره غزه است؛ حقیقتی که حتی بسیاری از تحلیگران غربی و عبری هم به آن اذعان دارند.

حال دودستگی و اختلافات سیاسی و اجتماعی گسترده درونی در فلسطین اشغالی، اعلام انذجار افکار عمومی جهانی از جنایات اشغالگران در کنار شکست میدانی عرصه را بشدت بر صهیونیست ها تنگ کرده و همه شواهد موید ناکامی بزرگ آنها در حوزه جنگ غزه است.

اهداف نتانیاهو محقق نشد

همین مسئله سبب شده که مطالبه پایان جنگ به یک خواسته مهم در محافل صهیونیست تبدیل شود؛ موضوعی که قطعا می تواند ایده های جنگ طلبانه بنیامین نتانیاهو را با چالش مواجه سازد. بطور نمونه یک عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی روز گذشته با اعتراف به بی‌نتیجه بودن ادامه نبرد به شیوه کنونی گفت: باید دست از دروغ برداشته و شجاعت به خرج دهیم و در مسیر توافقی بزرگ برای بازگردان اسرای اسراییلی گام برداریم. «گادی آیزنکوت»، با اشاره به خسارات وارد شده به ارتش صهیونیست و چالش های پیش روی نظامیان در صورت ادامه تجاوز به غزه ادامه داد: هیچ دلیلی وجود ندارد وقتی در شرایطی سخت و دشوار هستیم، این جنگ را مانند نابینایان ادامه دهیم.

روز یکشنبه نیز «آویگدور لیبرمن» عضو فعلی پارلمان رژیم به انتقاد شدید از کابینه جنگی نتانیاهو پرداخت. وی با اشاره به تصاویر منتشر شده از حضور نیروهای حماس در شمال نوار غزه، تاکید کرد: آنها در حال انجام ماموریت‌های خود در شرایط عادی و طبیعی هستند و این یک خطر بزرگ برای هزاران ساکن در شهرک‌های اطراف غزه محسوب می‌شود، افرادی که در اثر رخدادهای اخیر در جای جای اسرائیل آواره شده اند. وی همچنین با اشاره به ادامه نبرد در جبهه شمالی هم مرز با لبنان، تاکید کرد: کابینه جنگی شکست خورده است و آنچه در ارتباط با حزب الله رخ داده یک غفلت تمام عیار است.

معجزه پایداری و مقاومت

تاکید بر ناکامی دشمن متجاوز در جنگ غزه در محافل عربی نیز داغ است. عدنان صباح، تحلیلگر سیاسی جهان عرب ضمن اشاره به این مسئله تاکید کرد که پس از گذشت روزها از جنایت علیه ملت فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری و ماه‌ها ویرانی، کشتار با انواع اسلحه و حمایت جهانی، امروز دنیا شاهد معجزه‌ای به مراتب بزرگ‌تر از حمله هفتم اکتبر است، معجزه پایداری و مقاومت مردم غزه پس از ۱۰۰ روز آن هم در یک جنگ به تمام معنا. صباح اظهار داشت که رژیم صهیونیستی وارد جنگ شد و اهدافی را برای خود تعیین کرده بود، از جمله نابودی حماس و توان نظامی آن و زمانی که فهمید قادر به تحقق این هدف نیست، مجبور شد با آن کنار بیاید. حتی حماس که قصد نابودی آن را داشتند، امروز قدرتمندتر از آن چیزی شده که دشمن صهیونیستی و دیگران گمان آن را می‌کردند. وی اظهار داشت: دومین هدفی که رژیم صهیونیستی در این جنگ وحشیانه به دنبال آن بود، نابودی گردان‌های قسام و تضعیف آن بود و امروز دنیا سراسر شاهد است که هر روز و هر لحظه چه بر سر ارتش صهیونیستی در غزه می‌آید.

تعمیق اختلافات در اسرائیل

براساس آخرین برآوردهای ارتش اسرائیل بیشتر مبارزان و رهبران حماس همچنان در قید حیات هستند. نظرسنجی روزنامه عبری زبان یسرائیل هیوم نیز نشان می دهد که ۶۴ درصد از شهرک نشینان گفته‎اند رژیم صهیونیستی قادر به تحقق اهداف جنگ در غزه نخواهد بود.با این تفاسیر ناکامی در جنگ به کلید واژه نخست این روزها در باره ماجراجویی اشغالگران در غزه بدل شده است.

همزمان با تعمیق اختلافات در هسته مرکزی سیاسی و نظامی اسرائیل به دلیل ناکارآمدی کابینه ائتلافی آن در اداره جنگ غزه، بسیاری از چهره‌های سیاسی و نظامی این رژیم می‌گویند که نتانیاهو به‌زودی سقوط می‌کند. طی هفته‌های اخیر اخبار متوالی از تشدید اختلافات بین بنی گانتس و یواف گالانت وزیر جنگ این رژیم با بنیامین نتانیاهو مطرح می‌شود. در این بین اقدام عجیب بنی گانتس برای حضور در تجمع ضد نخست وزیر، ثابت کرد که با وجود سانسور شدید رسانه‌ای در سرزمین‌های اشغالی، حجم اختلافات به حدی زیاد است که امکان سرپوش گذاشتن بر آن وجود ندارد. این در حالی است که نتانیاهو جمعه گذشته مانع از ورود رئیس دفتر گالانت به جلسه کابینه شده بود که این اقدام خشم گالانت را برانگیخت.

رژیم صهیونیستی که هفته‌ها پیش از آغاز جنگ کنونی غزه شاهد اختلافات بی‌سابقه‌ داخلی بود، با آغاز نبرد ضعف مدیریتی و اختلافات داخلی‌اش را بیش از پیش لو داد تا جایی که گفته می‌شود رئیس سازمان امنیت داخلی اسرائیل (شاباک/شین بت) به عنوان نخستین قربانی پس از جنگ از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد. در این بین ناظران سیاسی اعتقاد دارند نتانیاهو با وجود اینکه می‌داند ادامه جنگ غزه به نفع تل‌آویو نیست، اما بنا به دلایل و انگیزه‌های شخصی و سیاسی خود و برای اینکه به علت شکست در جنگ غزه و پرونده مفاسد اقتصادی، جایگاه خود را از دست نداده و به زندان نیفتد، به نبرد فرسایشی ادامه می‌دهد. اما خانواده کشته شدگان در حمله هفت اکتبر حماس و خانواده اسرای اسرائیلی نیز می‌گویند که با جدیت به دنبال محاکمه سران نظامی و سیاسی و امنیتی به اتهام اهمال‌ و شکست اطلاعاتی و نظامی هستند. در این راستا ساکنان شهرک «بئیری» در نزدیکی غزه هفته گذشته از شکایت خود علیه ارتش اسرائیل خبر دادند. رئیس شورای منطقه‌ای الجلیل غربی متا اشر نیز در اعتراض به عدم توانایی کابینه نتانیاهو در متوقف کردن حملات حزب‌الله به جبهه شمالی،  گفت « صد روز است که در مرز خواب نداریم.. زمان آن رسیده است که بگوییم اسرائیل شکست خورده است».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.