تحولات منطقه

با اینکه نبود زیرساخت تولید و استفاده از برق مهم‌ترین چالش خودروهای برقی به شمار می‌رود اما در بررسی بودجه در مجلس، نمایندگان مجلس در راستای کنترل ناترازی بنزین و همچنین کاهش آلایندگی هوا، اجازه واردات خودروهای برقی را برای سال ۱۴۰۳ تصویب کردند.

پایان حمایت‌های گلخانه ای از صنعت خودروسازی
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، نمایندگان مجلس همچنین حقوق گمرکی واردات خودروهای هیبریدی و برقی را به شدت کاهش دادند تا واردات خودروهای برقی تسهیل شود.

همچنین بر پایه مصوبه فوق، از محل حقوق گمرکی و منابع حاصل از این بخش، برای اعطای تسهیلات و مشوق‌های مالیاتی به منظور توسعه صنعت خودروهای برقی و تولید داخل خودروهای برقی نیز استفاده خواهد شد.

بدین ترتیب گام مهمی در جهت تسهیل و توسعه خودروهای برقی در کشور در بودجه ۱۴۰۳ به تصویب رسیده است که زمینه را برای کاهش ناترازی و مصرف بنزین و بهبود کیفیت هوای کلانشهرها فراهم خواهد کرد.در همین زمینه با دو تن از کارشناسان حوزه انرژی درباره اثرگذاری این تسهیل مهم در زمینه واردات خودروهای برقی با کاهش چشمگیر حقوق ورودی گمرکی و همچنین ارائه مشوق و تسهیلات برای توسعه بومی‌سازی و داخلی‌سازی خودروهای برقی و هیبریدی به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

کاهش کسری بودجه دولت از محل توسعه به‌کارگیری خودروهای هیبریدی 
پایان حمایت‌های گلخانه ای از صنعت خودروسازیفرشاد جامع، کارشناس انرژی درباره اهمیت مهم تسهیل واردات خودروهای برقی به قدس گفت: واردات و توسعه خودروهای برقی و هیبریدی نقش مهمی در رسیدگی به دو چالش مهم جوامع در سراسر جهان دارد: مصرف بنزین و آلودگی هوا. با تصویب تدابیری برای تسهیل واردات خودروهای برقی و کاهش عوارض گمرکی خودروهای هیبریدی و برقی، سیاست‌گذاران گامی مهم در جهت کاهش وابستگی به بنزین و بهبود کیفیت هوا برمی‌دارند.  

وی تأکید کرد: یکی از اهداف اولیه تسهیل واردات و توسعه خودروهای الکتریکی و هیبریدی کاهش مصرف بنزین است. وسایل نقلیه هیبریدی و برقی تنها با برق کار می‌کنند و به طور کلی نیاز به بنزین را از بین می‌برند. با ترویج استفاده از خودروهای الکتریکی، سیاست‌گذاران می‌توانند تقاضای بنزین را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهند که منجر به کاهش مصرف آن می‌شود.

جامع تصریح می‌کند:  این کاهش مصرف نه‌تنها به رفع مشکل کمبود بنزین کمک می‌کند، بلکه به تنوع و امنیت انرژی نیز کمک می‌کند. علاوه بر این، خودروهای هیبریدی که یک موتور احتراق داخلی را با یک موتور الکتریکی ترکیب می‌کنند، مزیت کاهش مصرف بنزین را دارند. موتور الکتریکی به موتور کمک می‌کند و درنتیجه راندمان سوخت را بهبود می‌بخشد و اتکا به بنزین را کاهش می‌دهد. با تشویق به واردات و توسعه خودروهای هیبریدی، سیاست‌گذاران می‌توانند تغییر تدریجی به سمت گزینه‌های حمل‌ونقل با مصرف سوخت‌های دیگر را تشویق کنند و در نهایت مصرف بنزین را کاهش دهند.

اهمیت به‌کارگیری خودروهای برقی در کاهش آلایندگی هوا
جامع در ادامه با اشاره به اهمیت به‌کارگیری خودروهای برقی در کاهش آلایندگی هوا اظهار کرد: یکی دیگر از جنبه‌های مهم تسهیل وسایل نقلیه الکتریکی و هیبریدی، کاهش آلودگی هواست. خودروهای بنزینی آلاینده‌های مضر ازجمله دی‌اکسیدکربن (CO۲)، اکسیدهای نیتروژن (NOx) و ذرات معلق (PM) را منتشر می‌کنند. این آلاینده‌ها به آلودگی هوا، تغییرات آب و هوایی و اثرات نامطلوب سلامتی کمک می‌کنند. وسایل نقلیه الکتریکی آلاینده‌های خروجی صفر را تولید می‌کنند، زیرا آن‌ها به جای سوزاندن سوخت‌های فسیلی با برق کار می‌کنند و جایگزین تمیزتری برای وسایل نقلیه معمولی هستند.

وی ادامه داد: با ترویج واردات و توسعه وسایل نقلیه الکتریکی، سیاست‌گذاران می‌توانند سطح آلودگی هوا را به طور قابل‌توجهی کاهش دهند، به‌ویژه در مناطق شهری پرجمعیت. بهبود کیفیت هوا می‌تواند به مزایای سلامتی متعددی مانند کاهش بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های قلبی عروقی منجر شود. علاوه بر این، کاهش آلودگی هوا به تلاش‌های جهانی برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی کمک می‌کند، زیرا حمل‌ونقل منبع مهمی برای انتشار گازهای گلخانه‌ای است. همچنین تغییر به سمت خودروهای الکتریکی و هیبریدی فرصت‌های جدیدی را برای صنایع درگیر در تولید و توزیع این خودروها و همچنین زیرساخت‌های مورد نیاز برای پشتیبانی از آن‌ها ایجاد می‌کند. این شامل ساخت باتری‌ها، ایستگاه‌های شارژ و سایر اجزای مرتبط می‌شود.

توسعه صنعت خودروهای الکتریکی محلی موجب افزایش خودکفایی ملی 
جامع با اشاره به توسعه به‌کارگیری و حضور خودروهای برقی در کلانشهرها گفت: با مصوبه اخیر مجلس در زمینه کاهش عوارض گمرکی واردات خودروهای برقی و ارائه مشوق‌های مالیاتی برای توسعه صنعت خودروهای برقی و تولید داخلی، سرمایه‌گذاری و نوآوری در این بخش تحریک خواهد شد. این موضوع به نوبه خود منجر به ایجاد شغل، رشد اقتصادی و پیشرفت‌های فناوری می‌شود. توسعه صنعت خودروهای الکتریکی محلی همچنین موجب افزایش خودکفایی ملی، کاهش وابستگی به واردات خارجی و ارتقای فرصت‌های صادراتی می‌شود.

این کارشناس انرژی گفت: تسهیل واردات و توسعه بومی‌سازی خودروهای الکتریکی و هیبریدی در مقابله با چالش‌های مصرف بنزین و آلودگی هوا از اهمیت بالایی برخوردار است. با کاهش وابستگی به بنزین از طریق استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی و هیبریدی، سیاست‌گذاران می‌توانند به مسائل مربوط به کمبود بنزین رسیدگی کنند، تنوع انرژی را ارتقا دهند و امنیت انرژی را افزایش دهند. علاوه بر این، انتقال به گزینه‌های حمل‌ونقل پاک‌تر می‌تواند به طور قابل‌توجهی کیفیت هوا را بهبود ببخشد و به مزایای سلامتی مختلف منجر شود. علاوه بر این، مزایای اقتصادی و صنعتی ترویج خودروهای الکتریکی و هیبریدی را نمی‌توان نادیده گرفت که اثر مستقیم بر کاهش کسری بودجه دولت از محل کاهش واردات بنزین خواهد داشت.

تسهیل واردات خودروهای برقی گزینه مناسبی برای ایجاد رقابت در حوزه خودروسازی
پایان حمایت‌های گلخانه ای از صنعت خودروسازیرحمان سعادت، استاد اقتصاد دانشگاه سمنان نیز با اشاره به این موضوع که ناترازی بنزین یک واقعیت غیرقابل کتمان در کشور ماست و بیش از استاندارد جهانی مصرف می‌کنیم، به خبرنگار قدس تصریح کرد: در بروز ناترازی بنزین عوامل مختلفی دخیل هستند. بخش زیادی از این ناترازی بر اثر پرمصرف بودن خودروهاست. 

وی ادامه داد: بنزین ماده‌ای است که به صورت مستقیم توسط مصرف‌کننده استفاده نمی‌شود و در خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین، کیفیت موتور خودروها و اینکه به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش چقدر بنزین مصرف می‌کنند، اثرگذاری بالایی در میزان مصرف بنزین در کشور دارد.

استاد اقتصاد دانشگاه توضیح داد: ۷۰درصد از خودروهایی که در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند، به لحاظ میزان مصرف بنزین شرایط مناسبی ندارند و این امر در کنار قیمت پایین بنزین بر ناترازی آن در کشور دامن زده است.

حمایت‌های گلخانه‌ای را از روی صنعت خودروسازی برداریم 
سعادت گفت: بی‌تردید اصلاح کیفیت موتور خودروها به نحوی که میزان مصرف بنزین کمتری داشته باشند، در مدیریت ناترازی بنزین در کشور مؤثر است. نیاز است به اعمال سیاست‌گذاری‌هایی در راستای اصلاح صنعت خودروسازی کشور بپردازیم. واردات خودروهای با کیفیت نیز می‌توانند کمک کننده باشند.

وی ادامه داد: سیاست‌گذاری‌های صحیح می‌توانند در اصلاح صنعت خودروسازی کشور مؤثر باشند. به طور مثال، باید مهلتی به خودروسازان بدهیم تا کیفیت موتور خودروهایشان را به استانداردهای جهانی نزدیک کنند. اگر در این زمان مشخص شده نتوانستند به نتیجه موردنظر برسند، حمایت‌های گلخانه‌ای را از روی آن‌ها برداریم. 

این استاد اقتصاد دانشگاه گفت: واردات نیز می‌تواند در دستور کار قرار گیرد و به عنوان رقیبی برای خودروهای داخلی عمل کند تا بهبود کیفیت خودروها در دستور کار قرار گیرد. 

ضرورت تدوین قوانین سختگیرانه در زمینه بهبود کیفیت موتور خودروها
وی ادامه داد: متأسفانه خودروسازان به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توانند در بلندمدت قوانین را دور بزنند و یا آن‌ها را تغییر دهند. به همین دلیل، بسیاری از قانون‌گذاری‌ها در زمینه اصلاح صنعت خودروسازی کشور تاکنون نتیجه نداده‌اند. سعادت گفت: اگر قصد داریم با جدیت در راستای اصلاح صنعت خودروسازی کشور گام برداریم و به رفع ناترازی بنزین کمک کنیم، باید قوانین سختگیرانه‌ای در زمینه بهبود کیفیت موتور خودروها و کاهش میزان مصرف بنزین آن‌ها اعمال و با دقت اجرایی کنیم.

وی در پایان تأکید کرد: تسهیل واردات خودروهای برقی اقدام خوبی است که در مجلس دنبال شده است و باید برای ناترازی بنزین اقدام جدی انجام دهیم و فضای صنعت خودرو کشور را به سمت رقابتی شدن پیش ببریم. به طور کلی، در هر صنعتی که به حمایت بی‌قید و شرط بپردازیم و فضای رقابتی را از بین ببریم، کیفیت محصولات صدمه می‌بیند. در صنعت خودروسازی نیز باید از طریق واردات به ایجاد فضای رقابتی بپردازیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.