مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: یک قلاده پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده «ارس سیستان» در شهرستان کلات این استان مشاهده و ثبت شد.

یک قلاده پلنگ در منطقه «ارس سیستان» خراسان رضوی مشاهده شد
به گزارش قدس خراسان، مهدی اله پور اظهار کرد: این سیزدهمین مشاهده پلنگ در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از ابتدای سال جاری است که یکی از دوستداران حیات وحش و محیط زیست شهرستان کلات، موفق به مشاهده و ثبت تصویر از این گونه ارزشمند شدند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بیان کرد: محل مشاهده این گونه در ارتفاعات جنوب غربی کلات، یکی از زیستگاه‌های مهم و غنی شهرستان و منطقه حفاظت شده ارس سیستان است.

وی افزود: دفعات متعددی از این گونه ارزشمند در این منطقه مشاهده و تصویر برداری شده است و مشاهده آثار و نمایه‌هایی همچون سرگین و ردپا در منطقه، حضور پلنگ را در این منطقه اثبات می‌کند.

اله‌پور اظهار کرد: همچنین این تعداد رکورد ثبت مشاهده گونه ارزشمند، بیانگر پویا بودن اکوسیستم و وجود امنیت و تغذیه مناسب برای این گونه در تمام این استان بوده است که به واسطه تلاش شبانه روزی محیط بانان و همراهی و همکاری جوامع محلی با محیط زیست است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بیان کرد: پلنگ گوشتخواری قوی و در راس زنجیره غذایی است و یک شکارچی تنها و شب زی است، به همین دلیل مشاهده این گونه ارزشمند بسیار سخت و به ندرت اتفاق می افتد.

وی افزود: این حیوان ارزشمند بسته به زیستگاه و میزان منابع غذایی موجود بین ۱۰ تا ۱۵ سال در طبیعت زندگی می‌کند، که نقش مهمی در حفظ و ایجاد تعادل زنجیره غذایی در طبیعت دارد که متاسفانه بدلیل تهدیدهای غذایی و زیستگاهی، جمعیت این حیوان رو به کاهش و در معرض خطر انقراض قرار دارد.

اله‌پور مشارکت جوامع محلی و افزایش آموزش و ارتقاء فرهنگ محیط زیستی در روستاهای حاشیه مناطق را، از اقدامات حمایتی این گونه ارزشمند و چتر بیان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.