وزیر آموزش و پرورش گفت: اکنون ۱۰ هزار هنرستان در ایران در حال تربیت دانش آموزان برای آینده هستند و برای تبادل تجربه هنرستان‌ها با سوریه به‌ویژه پس از جنگ آمادگی کامل داریم.

وزیر آموزش و پرورش: دبیرستان باید دالان زندگی باشد نه دالان دانشگاه/ ده هزار هنرستان داریم

رضا مراد صحرایی در دیدار با معلمان عضو سندیکاهای سوریه اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران سند تحول بنیادین را تصویب کرد که در این سند دانش آموزانی توانا و آینده ساز تربیت شود و تعلیم و تربیت اسلامی مبنای آن است و تجربیات جهانی در آن بومی می‌شود.

ساحت های ۶ گانه تربیتی سند تحول بنیادین

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ۶ ساحت تربیت اخلاقی و اعتقادی، فرهنگی اجتماعی و سیاسی، زیستی و بدنی، فناورانه، اقتصادی و هنری و زیبایی شناختی را دارد و آموزش‌های مهارتی در سند تحول بنیادین جزئی از ساحت تربیت فناورانه است.

صحرایی یادآور شد: سیاستی در حال اجراست که ۵۰ درصد دانش آموزان ایران به هنرستان‌ها بروند و معتقدیم دبیرستان باید دالان زندگی باشد نه دالان دانشگاه.

جمهوری اسلامی ایران که سالانه یک میلیون شغل ایجاد می‌کند، نیمی از این مشاغل از تحصیل در هنرستان‌هاست بنابراین برنامه درسی منعطف و پاسخگو باید در این مدارس طراحی و اجرا شود.

وی با تاکید بر اینکه تاسیس هنرستان‌های جوار کارخانه از سیاست‌های آموزش و پرورش است، افزود: از این طریق دانش آموزان همزمان با یادگیری دانش می‌توانند علم را هم کاربردی کنند. برنامه ملی مهارت را هم طراحی کردیم که دانش آموزان در هر دوره تحصیلی یک مهارت را بیاموزند. تعداد دانش آموزان در ایران اکنون حدود ۱۶ و نیم میلیون نفر هستند.

صحرایی ادامه داد: در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شوراهای بازنگری و اصلاح متون درسی برای اصلاح برنامه درسی فعال شده که در راستای بومی سازی، متناسب‌سازی متون با نیازهای آینده، به روز آوری دانش و تقویت موسسات دانش بنیان و مهارتی کردن درس‌ها فعالیت می‌کند. به فضل الهی و برکت خون شهدا در همه رشته‌های جدید جز کشورهای برتر هستیم.

وی خاطر نشان کرد: پیشتر یک تفاهم نامه با وزارت تعلیم و تربیت سوریه داشتیم و این نسخه اکنون آماده‌ است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نقش ما معلمان در ساختن آینده ایران ضروری است، گفت: اگر مدرسه‌ها قوی شوند، آینده کشور قوی می‌شود و مهم‌ترین عامل این اقتدار معلمان هستند.

صحرایی یادآور شد: اگر کشوری آزاد و با هویت می‌خواهیم، اول معلمان باید با هویت باشند؛ بنابراین باید در تربیت معلم بکوشیم.

وی افزود: ممکن است چندین زمینه فعالیت داشته باشیم اما بهتر است که روی یک یا ۲ موضوع متمرکز باشیم زیرا انتخاب چند نکته مهم می‌تواند ما را به هدف برساند و در سند تحول از این نقاط فراوان دیده می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در قانون اساسی ایران، زبان عربی بیگانه نیست به همین دلیل دانش آموزان از مقطع ابتدایی با این زبان آشنا می‌شوند هیچکس با فارسی عجین نمی‌شود مگر آنکه عربی را بداند و همچنین هیچکس با عربی انس نمی‌گیرد مگر اینکه فارسی را بیاموزد؛مگر می‌شود که ادیب بود اما حافظ یا سعدی و مولوی را نشناخت؛ این افراد جهانی هستند و به فارسی و عربی تسلط داشتند همچنین اینکه اکنون در بسیاری از دانشگاه‌های سوریه فارسی تدریس می‌شود و این افقی برای تعاملات مشترک است؛ بنابراین آموزش این زبان‌ها در نزدیکی افکار و فکرها تاثیرگذار است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.