حیدر حسینی کارشناس انرژی در رابطه با اهمیت شکستن انحصار توسعه میادین نفت و گاز و ورود بخش غیردولتی و شرکت های خارجی با اصلاح رابطه مالی جدید بین حاکمیت با سرمایهگذار یا توسعهدهنده میادین نفت و گاز اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم در حوزه حکمرانی انرژی ایران در بخش برداشت نفت و گاز، مسئله مربوط به اصلاح رابطه مالی حاکمیت با سرمایهگذار یا توسعهدهنده میادین نفت و گاز است. این مسئله بسیار مهم و جدی است و موجب شده است که صنعت برداشت کشور به واسطه این وضعیت، علاوه بر اینکه بسیار محدود شود و با بودجه دولتی جلو برود؛ در نهایت با تداوم این روند، بهینه نیز برداشت نخواهد کرد و همچنین در حوزه میادین گازی این موضوع بسیار جدی تر است. برای حل این معضل حاکمیت در برنامه هفتم توسعه دست به اصاح بسیار مهمی زد. شکستن انحصار توسعه میادین نفت و گاز و ورود بخش غیردولتی و شرکت های خارجی با اصلاح رابطه مالی جدید بین حاکمیت با سرمایهگذار یا توسعهدهنده میادین نفت و گاز یک رویکرد مهم اتخاذ شده در بخش حاکمیت در برنامه هفتم توسعه است. به پشتوانه این ورود مهم بخش غیردولتی به توسعه میادین و ورود حجم وسیعی از سرمایهگذاری در سالهای آتی شاهد یک جهش در صنعت برداشت نفت و گاز خواهیم بود
این کارشناس انرژی در رابطه با ورود سرمایهگذاری خارجی به صنعت نفت و گار گفت: همچنین ورود سرمایهگذاری خارجی و فناوریهای نوین در حوزه استخراج نفت و گاز، این پتانسیل را دارد که اقتصاد ایران را متحول کند. از لحاظ تاریخی، ایران به شدت به منابع نفت و گاز خود به عنوان منبع اصلی درآمد متکی بوده است. اما اقتصاد کشور به دلیل عوامل مختلفی از جمله تحریم، بی ثباتی سیاسی و سوء مدیریت آسیب دیده است. دولت ایران به منظور رفع این چالش ها و جذب سرمایه گذاری خارجی، مدل جدیدی از اصلاح روابط مالی با سرمایه گذاران در توسعه میادین مشترک نفت و گاز کشور ارائه کرده است.
وی ادامه داد: انتظار می رود این حرکت منجر به ورود منابع متعدد داخلی و خارجی به سمت بخش نفت و گاز شود. با باز کردن فرصتها برای مشارکت بخش خصوصی، دولت میتواند از تخصص و منابع مالی شرکتهای خارجی استفاده کند. این امر به نوبه خود می تواند رقابت پذیری صنعت نفت و گاز ایران را افزایش دهد. با پذیرش فناوری های مدرن، شرکت ها می توانند کارایی و بهره وری استخراج را بهبود بخشند که منجر به سطوح بالاتر تولید و ظرفیت استخراج می شود. علاوه بر این، تنوع مقاصد فروش و توسعه بازارهای صادراتی از مزایای مهم این شکستن انحصار است. ایران با تکیه بر بازار تضمین شده در کشورهای سرمایه گذار می تواند وابستگی خود را به تعداد محدودی از خریداران کاهش دهد. این نه تنها خطرات مرتبط با نوسانات قیمت جهانی نفت و گاز را کاهش می دهد، بلکه فرصتی برای کشف بازارهای جدید و جذب مشتریان جدید فراهم می کند. با افزایش ظرفیت صادراتی کشور، ایران می تواند جریان های درآمدی بیشتری ایجاد کند و جایگاه خود را در بازار جهانی انرژی تقویت کند.
حیدر حسینی در رابطه با تاثیر شکستن انحصار توسعه میادین نفت و گاز کشور بر درآمدهای ارزی کشور گفت: از منظر اقتصادی، شکستن انحصار توسعه میادین نفت و گاز می تواند پیامدهای قابل توجهی بر درآمد ارزی ایران داشته باشد. از نظر تاریخی، بودجه سالانه کشور به شدت بر درآمدهای نفتی متکی بوده است. اما به دلیل عوامل مختلفی مانند تحریم ها و نوسانات قیمت نفت، اقتصاد ایران آسیب دیده است. با تنوع بخشیدن به منابع درآمدی و جذب سرمایه گذاری خارجی، دولت می تواند اتکای خود را به درآمد نفت کاهش دهد. مشارکت بخش خصوصی در توسعه میادین بدون استفاده نفت و گاز می تواند منابع درآمد جدیدی را برای دولت فراهم کند. دولت با اعطای پروانه اکتشاف و بهره برداری به شرکت های غیردولتی می تواند از طرق مختلف درآمدزایی کند. این شامل فروش مجوزهای اکتشاف، قراردادهای مشارکت، و ترتیبات تقسیم درآمد است. افزایش درآمد حاصل از مشارکت بخش خصوصی می تواند تقویت قابل توجهی برای بودجه سالانه کشور باشد و منجر به افزایش منابع برای توسعه و سرمایه گذاری در سایر بخش ها شود.
وی در پایان گفت: شکستن انحصار توسعه میادین نفت و گاز در ایران پتانسیل تحول در اقتصاد کشور را دارد. ایران میتواند با جذب سرمایهگذاری خارجی و پذیرش فناوریهای مدرن، رقابتپذیری صنعت نفت و گاز خود را افزایش داده و بازارهای صادراتی خود را متنوع کند. علاوه بر این، مشارکت بخش خصوصی می تواند منابع درآمدی جدیدی را برای دولت ایجاد کند و اتکا به درآمد نفت را کاهش دهد و ثبات اقتصادی کشور را تقویت کند. اجرای موفقیت آمیز این اصلاحات می تواند راه را برای رشد و توسعه اقتصادی پایدار در ایران هموار کند.
نظر شما