انتخابات

کشتی گیر خراسانی گفت: می خواهم عنوان پهلوان‌باشی را که هم اکنون در اختیار پهلوان صادق‌زاده با هفت عنوان پهلوانی است حتی با بیش از ۱۰ بازوبند بدست آورم. می‌دانم این هدف بزرگی است و محدودیت‌ها و سبک زندگی خاص خودش را می‌طلبد اما من یاد گرفتم برای بدست آوردن هدفم تلاش کنم و به موفقیت برسم.

پهلوانی که می‌خواهد «پهلوان‌باشی» شود

به گزارش قدس خراسان، از سال ۱۳۲۷ که برای نخستین بار پهلوان ابوالقاسم سخدری از خراسان بازوبند پهلوانی را به بازو بست تا به امروز که ۲۷نفر صاحب این بازوبند شدند هفت خراسانی موفق به پوشیدن خرقه پهلوانی شدند.

چراغ اول را پهلوان سخدری روشن کرد و سومین کشتی‌گیر در ایران شد که بازوبند را به بازو بست. پهلوان احمد وفادار گرچه دومین خراسانی در جمع پهلوانان صاحب عنوان مهم پهلوانی و بازوبند قرار گرفت اما کاری کرد کارستان و با سه عنوان پهلوانی پیاپی برای نخستین بار در کشور به عنوان همیشگی پهلوان ابدی دست یافت و نامش در این فهرست جاودانه شد. کشتی‌گیر اهل شعر و ادب پهلوان یعقوبعلی شورورزی، سومین کشتی‌گیر صاحب بازوبند از خراسان است که توانسته است به چنین افتخاری دست یابد. پس از بزرگانی همچون سخدری، باوفا و شورورزی به ترتیب پهلوان حمید قشنگ با سه عنوان و بازوبند پهلوانی، پهلوان امین رشیدلمیر با دو عنوان و پهلوان عبدالرضا کارگر با دو عنوان دیگر پهلوانان خراسانی بودند که توانستند در آوردگاه کشتی پهلوانی کشور به این مهم دست پیدا کنند. از دریافت آخرین بازوبند که پهلوان امین رشید لمیر(۱۳۸۷) از خراسان توانست پهلوان ایران شود و آن را به بازو ببندد،  ۱۵ سال می‌گذرد و این بار در رقابت‌های ۱۴۰۲، پهلوانی دیگر از خراسان پرافتخار با شکست تمام حریفانش توانست بازوبند پهلوانی را در اوج جوانی به بازو ببندد. مصطفی طغانی جمعه گذشته به این انتظار ۱۵ ساله پایان داد و صاحب زنگ و بازوبند پهلوانی شد. جوانی ۲۱ ساله از شهر تایباد که حالا حالاها باید از افتخاراتی که در پیش دارد نوشت و گفت. هر چند که کسب عنوان پهلوانی و صاحب بازوبند شدن کار او را برای ادامه راه چه در زندگی و چه در میدان ورزش سخت‌تر از گذشته خواهد کرد. او اکنون میراث‌دار پهلوانانی همچون آقا تختی، وفادار، سخدری، شورورزی و همه آن‌هایی است که پیش‌تر صاحب زنگ و بازوبند شدند.  

شروع از تایباد

پدرم کشتی باچوخه می‌گرفت. یادم می‌آید ۸ ساله که بودم راهی باشگاه شدم تا کشتی را دنبال کنم. زیر نظر مربی‌ام کاوه ترابی در همان باشگاه چم و خم کشتی گرفتن را یاد گرفتم و از ۱۴-۱۳ سالگی با جدیت و پشتکاری که داشتم به اردوی تیم ملی نونهالان دعوت شدم و پس از آن با همراهی برادرم احمد طغانی و زیر نظر ایمان حیات کشتی را ادامه دادم و در رده‌های مختلف سنی به عضویت تیم ملی کشتی آزاد درآمدم تا اینکه سال گذشته پس از تورنمنت یاریگین بنا به درخواست برخی از مردم شهرم در رقابت‌های کشتی پهلوانی حاضر شدم. هیچ شناختی از کشتی پهلوانی نداشتم با وجود این به فینال رسیدم و در فینال کشتی را به پهلوان احمد میرزاپور واگذار کردم و دوم شدم.

یک سال تلاش برای رسیدن به بازوبند پهلوانی

پس از مسابقات سال گذشته و برای رقابت‌های امسال برنامه‌ریزی کردم تا میدان بعدی حتماً به عنوان پهلوانی و بازوبند دست پیدا کنم. خدا را شکر تمرینات خوبی را پشت سر گذاشتم و در حالی که تمامی مدعیان در مسیر رسیدن به فینال مقابل من بودند با شکست همه آن‌ها به عنوان پهلوانی ایران دست پیدا کردم. عنوانی که از تمامی افتخاراتی که تا به امروز به آن‌ها دست یافتم برایم ارزشمندتر است.

کنار مردم بودن بهترین عنوان

گرچه کسب عنوان پهلوانی بسیار بااهمیت است و هر کشتی‌گیری آرزو دارد بتواند به این عنوان دست پیدا کند اما داشتن خلق و خوی پهلوانی و کنار مردم بودن مقامی بالاتر از کسب بازوبند پهلوانی است. من هم چون از بچگی یاد گرفتم با احترام به همه حریفان و بزرگ‌ترها وارد میدان ورزش شوم و رعایت اخلاق و منش پهلوانی برایم اهمیت زیادی داشته است تلاش خواهم کرد میراث‌دار خوبی برای پهلوانان بزرگی همچون آقاتختی و احمد وفادار باشم.

پهلوانی که می‌خواهد پهلوان‌باشی شود

من در ابتدای راه هستم و هنوز ۲۱ سال دارم. خیلی از پهلوانان تا سنین ۳۶- ۳۵ سالگی هم کشتی گرفتند و عنوان پهلوانی را بدست آوردند برای همین هنوز ۱۶-۱۵ سال دیگر وقت دارم تا در مسابقات کسب عنوان پهلوانی شرکت کنم. چون هدفم مشخص است و برای آینده برنامه دارم و سعی می‌کنم سالم زندگی کنم. به نظر خودم می‌توانم عنوان پهلوان‌باشی را که هم اکنون در اختیار پهلوان صادق‌زاده با هفت عنوان پهلوانی است حتی با بیش از ۱۰ بازوبند بدست آورم. می‌دانم این هدف بزرگی است و محدودیت‌ها و سبک زندگی خاص خودش را می‌طلبد اما من یاد گرفتم برای بدست آوردن هدفم تلاش کنم و به موفقیت برسم. امیدوارم از پس این کار هم بربیایم.

تلاش برای قهرمانی جهان و المپیک 

تا به امروز عناوین مختلفی را در میدان‌های بین‌المللی بدست آوردم. هر روز تلاشم را بیشتر می‌کنم تا به موفقیت‌های بیشتری برسم. برای یک ورزشکار حرفه‌ای قهرمان جهان و المپیک شدن آرزو است من نیز این هدف را دنبال می‌کنم و در کشتی آزاد گرچه به گفته شما حریفان داخلی خوبی همچون امیرحسین زارع و امیررضا معصومی را برابر خودم می‌بینم اما این دلیل نمی‌شود که ناامید شوم و دست از تلاش بردارم چون دیدم و می‌دانم امیرحسین زارع برای رسیدن به این جایگاه توانست از پس پرویز هادی برآید و اکنون به این جایگاه رسیده است پس من هم می‌توانم به این مهم دست پیدا کنم و قهرمان جهان و المپیک شوم. فعلاً هدفم رسیدن به مسابقات قهرمانی جهان در سال ۲۰۲۵ است تا المپیک ۲۰۲۸ هم زمان زیادی است که بتوانم خودم را به همه ثابت کنم و دوبنده تیم ملی را بپوشم.

با اینکه تا به امروز عناوین متعددی از میدان‌های مختلف کشور و بین‌المللی بدست آوردم اما متأسفانه شغلی ندارم ! تا به امروز هر چه بوده حمایت خانواده و اطرافیانم بوده که به اینجا رسیدم. هیچ مسئولی نه در تایباد نه در استان کاری برایم انجام نداده است در حالی که در اردوهای تیم ملی از سایر کشتی‌گیران می‌شنوم که می‌گویند در شهرهای خودشان کارمند افتخاری فلان دستگاه شدند و منبع درآمد دارند.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.