این غلامرضا تختی بود که بابت ارادتش به علی ابن موسی الرضا (ع) مدال‌هایش را به آستان قدس رضوی اهدا کرد و به قولی نخستین چراغ را روشن کرد. پس از او قهرمانان و ورزشکاران دیگری به رسم ادب و ارادت مدال‌های قهرمانیشان را به این آستان متبرک اهدا کردند و اینگونه گنجینه مدال موزه آستان قدس رضوی تشکیل شد.

افتخاراتی که هدیه شدند/ نگاهی به گنجینه مدال موزه آستان قدس رضوی

فاحا آفاق: می‌گویند آدم‌ها فراموشکارند و روزگار از آدم‌ها هم فراموش کارتر. این هم نباشد بالاخره این قاعده معمول دنیاست که آدم‌ها حتی قهرمان‌هایش در گذر روزها و ماه‌ها و سال‌ها فراموش شوند و روزشان به بی‌وفایی دنیا نرسد. منتهی هستند آدم‌هایی که زورشان به بی‌وفایی دنیا و فراموشکاری آدمیزاد بی‌چربد و به عنایت صاحب عصرها، نه تنها قهرمان یک عصر می‌شوند که اسم و رسمشان  برای چندین نسل زنده و غیرقابل انکار باقی می‌ماند. تختی یکی از همین قهرمان‌ها بود که نه تنها اسم که رسمش هم باقی است. رسمی که تنها در قهرمانی و پهلوانی مثل نشده است که رسم جهان پهلوان در جاهای دیگری دور از تشک کشتی به جای مانده است. یکی از این مکان‌ها گنجینه مدال آستان قدس رضوی است.

به گذشته که برمی گردید در موزه آستان قدس گنجینه به نام گنجینه مدال وجود نداشت. این غلامرضا تختی بود که بابت ارادتش به علی ابن موسی الرضا (ع) مدال‌هایش را به آستان قدس رضوی اهدا کرد و به قولی نخستین چراغ را روشن کرد. پس از او قهرمانان و ورزشکاران دیگری به رسم ادب و ارادت مدال‌های قهرمانیشان را به این آستان متبرک اهدا کردند و اینگونه گنجینه مدال موزه آستان قدس رضوی تشکیل شد. حالا این گنجینه دارای تعداد قابل توجهی از مدال‌ها و هدایایی قهرمانان ملی است که بخشی از آن‌ها در حال نمایشند و برخی در مخزن موزه نگهداری می‌شوند. از جمله شخصیت‌های علمی و ورزشی مشهور که مدال‌ها، نشان‌ها و یادبودهای خود را به آستان قدس رضوی اهدا کرده‌اند، رضا صادقی، امرالله احمدی، ‌امید نوروزی، مجید خدایی، ‌امیر توکلیان، سید محمود میران و حسن یزدانی و …‌هستند.



مجموعه‌ای از افتخارات ملی

مدال‌ها، کاپ‌ها و جوایز جوواجور قهرمانان کشورمان در گنجینه مدال در چند ویترین به نمایش گذاشته شده‌اند و درکنار هم گنجینه‌ای از افتخارات ملی را به وجود آورده‌اند. در این مجموعه یکی از این ویترین‌ها به  هدایایی جانبازان و وزرشکاران توانیاب کشورمان اختصاص دارد و دو ویترین هم مختص مدال‌های یکی از کهن‌ترین ورزش‌های کشورمان یعنی کشتی اختصاص دارد. از مدال‌های این بخش می‌توان به مدال طلای «حسن یزدانی» قهرمان المپیک ۲۰۱۶ برزیل، مدال‌های نقره و برنز «کمیل قاسمی» در المپیک ۲۰۱۲ لندن و ۲۰۱۶ریو، مدال طلای «امید نوروزی» مربوط به المپیک ۲۰۱۲ لندن و همچنین بازوبند پهلوانی «جابر صادق‌زاده» اشاره کرد. مدال‌های مرحوم تختی در یک ویترین مجزا به نمایش گذاشته شده است و در ویترین دیگری مدال‌های مربوط به ورزش‌های رزمی جای گرفته و از آنجایی که پس از قهرمانان و ورزشکاران اهالی علم و فرهنگ هم جوایزشان را به این موزه اهدا کرده‌اند، ویترینی به نمایش این هدایا اختصاص پیدا کرده است.



بازوبند پهلوانی که  خاطره شد

طبیعی است که مشهور ترین  ویترین این گنجینه متعلق به مدال‌های پهلوان تختی باشد. در این ویترین ۳۶ مدال این قهرمان ملی را می‌توانید ببینید. این  مدال‌ها شامل ۱۰ عدد مدال المپیک، ۲ عدد آسیایی، ۱۱ عدد باشگاهی و ۱۲ عدد مربوط به دیگر رقابت‌ها هستند. شاید در نگاه اول همه مدال‌های قهرمانان یک برق داشته باشند اما برق مدال‌های تختی از این جهت متفاوت است که او  اولین کشتی‌گیر ایرانی است که موفق شد در سه وزن مختلف صاحب مدال‌های جهانی و المپیک شود. یکی از جذابیت‌های ویتریت افتخارات تختی بازوبند پهلوانی اوست. او که سه بار قهرمان کشتی پهلوانی و پهلوان اول ایران شده بود، در سال‎‌های ۱۳۳۵ و ۱۳۳۶ و ۱۳۳۷ صاحب بازوبند پهلوانی شد. بند این بازوبند جنسی چرمی دارد و بر روی آن سه نگین عقیق با حکاکی قرآنی به چشم می‌خورد. بر روی نگین وسطی آیات سوره فلق نقش بسته و بر روی دو نگین دیگر نیز قسمتی از دو آیه ۴۴ سوره غافر دیده می‌شود. می‌گویند زمانی که تختی برنده این بازوبند پهلوانی شد به رسم آن دوران باید مدالش را از شاه تحویل می‌گرفت و رسم بر این بود که پهلوان کشور برای نشان دادن ارادتش به دربار پس از دریافت نشان دست شاه را ببوسد اما نه تنها دست شاه را نبوسید که برای گرفتن مدال هم سرخم نکرد.



کاپ قهرمانی وزرشکار محبوب

در بین قهرمانان ایرانی نام حسین رضازاده هم برای بیشتر ما با خاطرات شیرین قهرمانیش گره خورده است. خاطراتی که یادآور لحظات نفس‌گیری بود که او با قدرت وزنه‌های سنگین را روی سر می‌برد و برای ایران افتخار کسب می‌کرد. رضازاده که در بین مردم هم چهره‌ای محبوب و دوست داشتنی بود  دارای دو نشان طلای المپیک‌های تابستانی ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ و چهار عنوان قهرمانی جهان در دسته فوق‌سنگین وزنه‌برداری است. او نیز یکی از فرزندان ایران  است که مدال و کاپ قهرمانیش را به ساحت مبارک امام رضا (ع) اهدا کرده است. مدال و کاپ اهدایی رضازاده در گنجینه مدال موزۀ رضوی، در ویترین مدال‌های رشته وزنه‌برداری در کنار مدال‌های تقدیمی ورزشکارانی همچون بهداد سلیمی، محمدحسین برخواه و علی هاشمی که همگی از افتخارآفرینان این رشته ورزشی محسوب می‌شوند در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.



توپ طلایی که طرفدار دارد

هرچند تماشای بازوبند پهلوانی تختی دلچسب است اما بعید نیست که شما یا نوجوان‌های فوتبالی خانواده‌تان دین توپ‌های طلایی فوتبالیست‌ها را با هیچ چیز دیگر عوض نکنید. خداداد عزیزی و مهدی طارمی دو فوتبالیستی هستند که توپ‌های طلایی‌شان را به موزه آستان قدس اهدا کرده‌اند. توپ طلای «خداداد عزیزی»، متعلق به عنوان بهترین بازیکن فوتبال آسیا در سال ۱۹۹۶میلادی و ۱۳۷۵شمسی است و توپ طلای مهدی طارمی فوتبالیست برتر کشورمان در فصل ۹۵-۹۶ است که  در یکی از ویترین‌های این گنجینه در کنار توپ خداداد عزیزی قرار گرفته است. آنطور که از شنیده‌ها مشخص است این دو توپ طلایی  طرفداران بسیاری  بین بازدیدکنندگان موزه دارند. همچنین «قدرت بهادری»، بازیکن تیم ملی فوتسال کشورمان که به همراه این تیم موفق شد به مقام سومی جهان برسد هم مدال مقام سوم مسابقات جام جهانی ۲۰۱۶ فوتسال را به موزه حرم مطهر رضوی تقدیم کرده است.



اهدایی سریع‌ترین مرد ایران

درست است که قهرمانان کشتی در بین مدال‌آوران ایرانی بسیار مشهور هستند و ما این روزها فوتبالیست‌ها را بیشتر از سایر ورزشکاران می‌شناسیم اما ورزشکاران ایرانی در ورزش‌های دیگری هم افتخارات بسیاری به دست آورده‌اند. «حسن تفتیان» یکی از این افتخارآفرینان است که ما او را به عنوان یکی از سریع‌ترین مرد ایران در رشته دومی‌دانی می‌شناسیم. او که یکی از قهرمانان این رسته ورزشی در کشورمان است هم از جمله ورزشکارانی است که ۳ مدال طلای «جایزه بزرگ» آسیا و یک مدال طلای مسابقات قهرمانی داخل سالن آسیایش را به موزه آستان‌قدس‌رضوی اهدا کرده است.

این چند مدال  خاص هستند

رضا صادقی جوان المپیادی نخبه‌ای بود که سال۱۳۷۶ دانشجوی نمونه دانشگاه صنعتی شریف شد. رضا در اسفند همان در یک سانحه به همراه شش دانشجوی نخبه دیگر جانش را از دست داد و مریم میرزاخانی تنها بازمانده آن جمع شد. رضا در حرم مطهر به خاک سپرده شد و پدرش با اهدای دو مدال جهانی و چهارمدال کشوری، یاد رضا را در جوار امام‌رضا(ع) ماندگار کرد.

جبرئیل حسن‌اف، تنها فرد خارجی است که مدال‌هایش را به موزه اهدا کرده است. این کشتی‌گیر اهل کشور آذربایجان که دارنده پنج‌مدال قهرمانی جهان و المپیک است، در سال‌های حضورش در مشهد و کشتی‌گرفتن برای تیم مشهدی، گنجینه افتخاراتش را به موزه سپرد. او گفته است: به‌خاطر ارادت و علاقه قلبی‌ام به امام‌رضا(ع)، مدال‌هایم را به حرم سپردم.

نام خانم‌ها هم در این فهرست هست. سمیرا ارم قهمران تیراندازی جهان که نشان طلای جهانی‌اش را به ساحت امام رضا تقدیک کرده است. او که در مسابقات جهانی و آسیایی رکوردار است و چند نشان طلا و  نقره جهانی را کسب کرده است.   او که از اهالی شیراز است یکی دیگر از نشان‌هایش را هم به حرم مطهر شاهچراغ اهدا کرده است.

همانطور که گفتیم نام‌ها و نشان‌های افختارآفرینان ایرانی در گنجینه مدال موزه حرم مطهر بیش از اینهاست. اگر دوست دارید می‌توانید با بازدید از این بخش اطلاعاتتان را تکمیل کرده و بفهمید دیگر مدال چه نام‌آورانی از کدام رشته‌های ورزشی، فرهنگی و علمی در این موزه جای دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.