پس از گذشت چهار سال از تعطیلی پرحاشیه مسابقه «برنده باش»، محمدرضا گلزار با تجربه تازه‌ای در زمینه اجرا، با یک مسابقه پانتومیم به تلویزیون بازگشته است.

تکرار یک مسیر

«پانتولیگ» برنامه‌ای در حوزه‌ مسابقه و سرگرمی است که با اجرای محمدرضا گلزار اواخر هفته روی آنتن شبکه۳ سیما می‌رود که تاکنون یک قسمت از آن پخش شده است.  شبکه۳ پس از مسابقه پربیننده «عصر جدید» مدتی برنامه شبانه پرمخاطب و مهمی روی آنتن نداشته است. «قهرمان»، «ستاره‌ساز»، «اعجوبه‌ها» و «خودمونی» مسابقه‌های پربیننده و موفقی نبوده‌اند و بعضی از آن‌ها مانند «خودمونی» مورد انتقاد مخاطبان نیز بوده‌اند. با وجود همه حاشیه‌هایی که محمدرضا گلزار پشت سر گذاشته، بی‌شک حضور او در یک مسابقه جدید کنجکاوی مخاطبان تلویزیون و حتی منتقدانش را برمی‌انگیزد. پیش‌بینی می‌شود شبکه۳ و «پانتولیگ» در مرکز توجهات قرار خواهند گرفت، باید دید شرایط چگونه پیش خواهد رفت و چه نتیجه‌ای برای این مسابقه و گلزار رقم می‌خورد. 

محوریت اصلیِ «پانتولیگ» بازی پانتومیم است که تهیه‌کنندگی آن را جواد فرحانی بر عهده دارد. همچنین این مسابقه همزمان با شبکه۳ از پلتفرم روبیکا هم منتشر می‌شود.

خطر یکنواخت شدن «پانتولیگ»
هر چند که نام مسابقه «پانتولیگ» است، اما مراحل مسابقه ترکیبی از بازی پانتومیم، پاسخ به پرسش‌های اطلاعات عمومی و بازی‌هایی مشابه بازی ۲۰سؤالی است. در نتیجه مهم‌ترین ایراد «پانتولیگ» این است که هویت و چارچوب مشخصی ندارد. 
پانتولیگ مراحل ساده و غیرخلاقانه‌ای دارد که پیش‌تر نیز مخاطبان تلویزیون، نمونه پانتومیم را در مسابقه «ادابازی» برنامه «خندوانه» تماشا کرده‌اند، این مسابقه باید از «ادابازی» جلوتر باشد تا اتفاق ویژه‌ای رقم بخورد اما در قسمت اول مسابقه چنین نشد. بازی پانتومیم در «ادابازی» بسیار متنوع و مفرح انجام می‌شد، طراحی خلاقانه مراحل مسابقه و قوانین سختگیرانه جالب، این بازی ساده را جذاب‌تر می‌کرد، اما در «پانتولیگ» شاهد چنین اتفاقی نبودیم. شرکت‌کنندگان در مراحل «پانتومیم همزمان» و «نجات» به جز محدودیت زمانی با چالش عجیب و غریبی مواجه نبودند؛ بنابراین خطر تکراری و یکنواخت شدن، «پانتولیگ» را تهدید می‌کند. سادگی بعضی واژه‌ها، اشاره شرکت‌کنندگان به خود و همچنین حرکات خاصی که پیش‌تر اعضای گروه‌ها برای رساندن مفهوم مشخصی مانند ضرب‌المثل، قدیمی و موارد مشابه با یکدیگر هماهنگ کرده بودند، چالش‌های مسابقه را ساده‌تر می‌کند، به همین دلیل جذابیت و هیجان مسابقه کمتر می‌شود. گذشته از کیفیت بازی‌ها و مراحل پانتولیگ، برنده مسابقه نیز کاملاً بدون هیجان اعلام شد و بلافاصله پس از آن، گلزار از بینندگان خداحافظی کرد و مسابقه به پایان رسید!

جدی و رسمی مانند گلزار
اجرای جدی، رسمی و خشک گلزار در مقام مجری پانتولیگ نه تنها به افزایش شور و هیجان مسابقه کمکی نکرده، بلکه با اجرای جدی و رسمی خود در این مسابقه، به آن آسیب هم زده است.  گلزار گاهی در لحظاتی که شرکت‌کنندگان مرتکب خطای فاحشی می‌شوند یا متوجه راهنمایی‌های او نمی‌شوند، سعی می‌کند لبخند بزند و با گروه‌ها شوخی ‌کند، اما بیشتر مواقع برخوردی خشک و رسمی با آنان دارد، مسابقه را با جدیت کامل پیش می‌برد و نوعی بی‌انگیزگی در اجرای او دیده می‌شود. با توجه به شخصیت و روحیاتی که از محمدرضا گلزار دیده‌ایم و همچنین عملکرد او در قسمت اول به نظر می‌رسد این بازیگر گزینه چندان مناسبی برای پانتولیگ نباشد. سبک اجرای گلزار در مسابقه پانتومیم کاملاً مشابه عملکرد او در اجراهای قبلی «برنده باش» و «هفت‌خان» است و فعلاً اجرای او در پانتولیگ، خاص و ویژه نبوده و نتوانسته برگ برنده‌ای برای او باشد.
با این ‌حال بازگشت گلزار می‌تواند نشانه‌هایی باشد بر اینکه مدیران تلویزیون به درکی واقعی از مدیریت رسانه در فضاهای جدید رسیده‌اند و بعید نیست در ماه‌های آینده شاهد تولید و پخش برنامه‌ها و سریال‌های پرمخاطب از تلویزیون باشیم.

خبرنگار: نیایش احمدی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.