تحولات منطقه

تبلیغات رسانه ای مد و فشن با رویکرد فقهی نیازمند بحث و بررسی است.

در مدیریت میدانی صنعت مد و لباس باید به دنبال ضرورت های حکمرانی فرهنگی دین‌بنیان باشیم
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

دکتر سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در نشست ظرفیت‌شناسی فقه پژوهی مسائل طراحی لباس، مد و فشن در جمع فقه پژوهان مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام قم در خصوص میدان مسائل فقهی گفت: امروزه با چهار گونه از میدان مدیریت صعنت مد و پوشش روبرو هستیم،میدان تستر و عدم تبرج ناظر بر پوشیدن و پوشاندن، میدان زیبایی،میدان تشبه،نفی سبیل و عزت، و میدان مصرف.
وی در بخش دیگر پوشاک را به چند دسته کلی تقسیم کرد: پوشش اجتماعی، پوشش محیط کار، پوشش منزل، رسمی و مهمانی که این گونه ها در دنیا تعاریف و ممیزی واضح وشفاف دارد که باید درایران نیز این شفافیت محقق شود.
ایشان در خصوص راهکارهای تغیر مد و لباس گفت: این تحول نیاز به صنعت تولید پویا و جریان سازی ازطریق تبلیغات،فرهنگسازی و مطالعه دارد که متاسفانه این بی توجهی در سالهای اخیر تبعات اجتماعی و سیاسی زیادی داشته است.
در بخش دیگر از این نشست، استاد فقه ارتباطات و رسانه مطرح کرد: سبک و طرز پوشش نماد شخصیت، هویت و پسند اجتماعی است.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی نهاوندی مدیر گروه فقه ارتباطات، هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام روز چهارشنبه در نشست علمی «ظرفیت شناسی فقه پژوهی و مسائل طراحی لباس، مد و فشن» که در سالن امام خمینی (ره) این مرکز برگزار شد، با اشاره به لزوم موضوع شناسی فقهی مد، فشن و طراحی لباس ناظر به مسائل میدانی برای راهگشایی مسائل گفت: مساله مُدهای رایج موضوعی است که میدان نوپدید به شمار می رود.
استاد درس خارج حوزه علمیه گفت: مدیریت میدان پوشش و لباس در جامعه دچار ضعف و کاستی است و متاثر از مدرنیته غربی و فرهنگ مصرف گرایی نظام سرمایه داری است که فقه مترقی اسلام لازم است به مبانی، منابع، روش و مساله شناسی فقهی طراحی لباس در جامعه توجه ویژه نماید.
وی افزود: اولین کسی که در مساله خیاطی، دوخت و طراحی لباس اهتمام کرد، حضرت ادریس در 830 سال قبل از میلاد مسیح بود، نسل پنجم حضرت آدم است. زیرا پیش از او انسان ها با پوست حیوانات و برگ درختان خود را می پوشاندند. و این نشانه اهتمام دین و شریعت به نوع و سبک پوشش است.
این استاد دانشگاه در بخش دیگر به تبیین رهنمودها و اندیشه های رهبر معظم انقلاب در مساله مد و پوشش در سال 83 که فرمودند «این حرف اشتباه نشود با اینکه بنده با مد و تنوع و تحول در روش زندگی مخالفم؛ نخیر مدگرایی و نوگرایی اگر افراطی نباشد، اگر روی چشم و همچشمی و رقابت کودکانه نباشد عیبی ندارد. لباس و رفتار و آرایش تغییر پیدا می‌کند، مانعی ندارد اما مواظب باشید قبله نمای این مدگرایی به سمت اروپا نباشد، این بد است» پرداخت و بر ضرورت ظرفیت شناسی فقه پژوهش در مساله لباس و مد تاکید کرد.
مدیر گروه فقه ارتباطات، هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام با بیان این که در قاموس دین، لباس تنها به عنوان ساتر شناخته نمی شود و نماد تشخص و هویت انسان است، به دسته بندی روایات درباره انواع لباس، رنگ لباس، مکان پوشش، زمان پوشش، جنس لباس از منظر منابع دینی و در میراث فقهی علما پرداخت.
وی با اشاره به سیره و روایات معصومان در مساله لباس بیان کرد: در عرصه فقه درباره موضوع مد، نه به معنای غربی آن، ابوابی مانند زیّ، هیأت و صورت ظاهری اشخاص وارد شده است. که در کتاب صلاه، دیات، طهارت، صید و ذباحه از آن یاد شده است. مثلاً چگونگی پوشش لباس و عدم هیات لباس به شکل کافران بحث شده است.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر نهاوندی در تحلیل معیارهای پوشش تراز نظام اسلامی گفت: طرز رفتار افراد و زیست اجتماعی و سبک زندگی متناسب با لباس آنان باید مورد بازبینی و طراحی قرار گیرد. زیرا وضع کنونی پوشش و لباس در جامعه ما با گسترش شبکه های اجتماعی و فضای مجازی و نیز تبلیغات گسترده صنعت مد تحت تاثیر مد و فشن غربی و فرهنگ مصرف گرایی نظام سرمایه داری ارزیابی می شود.
استاد فقه رسانه و ارتباطات با اشاره به احکام اولیه و ثانویه ادامه داد: مد و مدگرایی مورد نهی و نفی یا احکام تجویزی شارع به عنوان حکم اولیه نیست، مگر آن که عناوین ثانویه مانند تهییج، تحریک شهوت، تشبه به کفار، تبرج، مصرف گرایی، بر انگیختگی، فخرفروشی و تقلید ناپسند بر آن منطبق شود.
وی افزود: بیشتر فقیهان معاصر با توجه به منابع، مبانی، روش و مساله شناسی فقهی وارد حل مساله مد و لباس و فشن شده اند.
ایشان با بیان این که بیش از 127 روایت معتبر و بسیار روایت صحیح السند در موضوع لباس و پوشش قابل مراجعه است گفت: مسئله تبلیغات رسانه ای مد و فشن با رویکرد فقهی نیازمند بحث و بررسی است و راهکارهایی مانند واقعیت ارزش افزوده و استفاده از فناوری متاورس می تواند در این مساله راهگشا باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.