انتخابات

کارشناس انرژی: شورای عالی انرژی پیش از این به خودروسازان موظف شده است که ۳۰ درصد از تولید خود را به خودروهای دوگانه سوز اختصاص دهند. این در حالی است که عملکرد واقعی خودروسازان در این زمینه کمتر از ۱ درصد است. این موضوع نشان از خلف وعده خودروسازان در این زمینه دارد.

خلف وعده خودروسازان داخلی برای تولید خودورهای دوگانه‌سوز و گرفتار شدن کشور در ناترازی بنزین

محمدرضا کارگذار کارشناس انرژی در رابطه با ناترازی بنزین در کشور به خبرنگار قدس گفت: ایران در سال آتی، با چالش قابل توجهی در زمینه ناترازی بنزین مواجه است و برای سال آتی بیش از ۵ میلیارد دلار برای واردات بنزین باید هزینه کند. با این حال، راه حل بالقوه ای وجود دارد که می تواند به طور موثر به این موضوع رسیدگی کند؛ تولید و پذیرش خودروهای دوگانه سوز توسط خودروسازان ایرانی. با استفاده از ظرفیت اضافی گاز طبیعی فشرده (CNG) و ترویج استفاده از خودروهای دوگانه سوز، ایران می تواند وابستگی خود به واردات بنزین را کاهش دهد، منابع ارزی را حفظ کند و مدیریت بخش انرژی خود را بهبود بخشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر روزانه حدود ۱۷ میلیون لیتر ظرفیت مازاد برای توسعه CNG در ایران وجود دارد. می توان از این ظرفیت برای کاهش عدم تعادل بنزین و کاهش نیاز به واردات استفاده کرد. شورای عالی انرژی پیش از این به خودروسازان موظف شده است که ۳۰ درصد از تولید خود را به خودروهای دوگانه سوز اختصاص دهند. این در حالی است که عملکرد واقعی خودروسازان در این زمینه کمتر از ۱ درصد است. این موضوع نشان از خلف وعده خودروسازان در این زمینه دارد.

خودروسازان باید در ساخت و عرضه خودروهای دوگانه سوز پیش قدم باشند

این کارشناس انرژی در مورد اهمیت تمرکز بر تولید خودروهای دوگانه سوز گفت: یکی از رویکردهای بالقوه، اولویت دادن به خودروهای دوگانه سوز در صنعت حمل و نقل، مانند تاکسی، تاکسی اینترنتی و وانت است. به جای ارائه سهمیه اضافی بنزین ارزان به این خودروها، باید سهمیه مصرف سوخت CNG در نظر گرفته شود. این تغییر به پذیرش خودروهای دوگانه سوز انگیزه می دهد و به کاهش مصرف بنزین در بخش حمل و نقل کمک می کند.

وی تاکید کرد: با توجه به ظرفیت زیرساخت موجود ۱۷ میلیون مترمکعب مصرف سوخت CNG در کشور، خودروسازان باید در ساخت و عرضه خودروهای دوگانه سوز پیش قدم باشند. برای تشویق به پذیرش این وسایل نقلیه، می توان یارانه هایی در نظر گرفت تا آنها را برای مصرف کنندگان مقرون به صرفه تر کند.

وی ادامه داد: علاوه بر این، بخش قابل توجهی از حمل و نقل شهری، به ویژه در کلان شهرهایی مانند تهران، باید از طریق وسایل نقلیه دوگانه سوز تسهیل شود. ایران با استفاده کامل از این ظرفیت می تواند وابستگی خود به واردات بنزین را از بین ببرد یا به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

مزایای ترویج خودروهای دوگانه سوز فراتر از پرداختن به عدم تعادل بنزین است

کارگذار گفت: مزایای ترویج خودروهای دوگانه سوز فراتر از پرداختن به عدم تعادل بنزین است. CNG جایگزینی تمیزتر و سازگار با محیط زیست برای بنزین است که باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و بهبود کیفیت هوا می شود. با گذار به خودروهای دوگانه سوز، ایران می تواند پیشرفت قابل توجهی در جهت دستیابی به اهداف و تعهدات زیست محیطی خود داشته باشد.

وی  گفت: تولید و پذیرش خودروهای دوگانه سوز توسط خودروسازان ایرانی راه حل امیدوارکننده ای برای رفع عدم تعادل بنزین در کشور ارائه می دهد. با استفاده از ظرفیت مازاد CNG و ترویج استفاده از خودروهای دوگانه سوز، ایران می تواند وابستگی خود به واردات بنزین را کاهش دهد، منابع ارزی را حفظ کند و مدیریت بخش انرژی خود را بهبود بخشد.

این کارشناس انرژی افزود: اولویت بندی خودروهای دوگانه سوز در صنعت حمل و نقل به همراه یارانه ها و مشوق ها در پیشبرد پذیرش این فناوری بسیار مهم خواهد بود. با استقبال از خودروهای دوگانه سوز، ایران می تواند راه را برای آینده انرژی پایدارتر و انعطاف پذیرتر هموار کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.