آخرین تحولات لبنان

یک کارشناس اقتصادی گفت: شناسایی تجهیزات راهبردی صنعتی و بومی سازی آنها به کمک دانش بنیان ها ضروری است. شرکت های دانش بنیان بودجه ی کلان نمی خواهند، آن ها دانش محور هستند و نیاز به بازار فروش دارند. آن ها در ابتدای راه تولید هستند و سفارش کار می خواهند.

شرکت‌های دانش‌بنیان بودجه کلان نمی‌خواهند بلکه در ابتدای راه تولید بازار فروش نیاز دارند

طی سال های اخیر موضوع استفاده از ظرفیت های دانش بنیانی کشور به شدت مورد تأکید قرار گرفته است. برای عملیاتی سازی این مهم سیاست گذاری هایی در سطح دولت و مجلس صورت گرفته است.

قانون ترک تشریفات مناقصه و طرح تولید بار اول از جمله ریل گذاری هایی هستند که به منظور استفاده ی حداکثری از توان دانش بنیانی کشور مدنظر قرار دارد. بر اساس این قانون، بازارسازی ای برای دانش بنیان ها صورت گرفته و محصولات شان به نهادها و شرکت های دولتی بدون نیاز به شرکت در مناقصه عرضه می شود.

طرح تولید بار اول نیز حمایت های ویژه ای را از دانش بنیان ها به عمل آورده است. ارتباط بین صنایع و دانش بنیان ها تقویب شده و نوعی تسهیل در فضای کسب و کارهای دانش بنیان ایجاد شده است.

به زعم کارشناسان، مسیر پیشرفت کشورها در دنیای معاصر از اقتصاد دانش بنیان می گذرد و ما هم برای دست یافتن به اقلام راهبردی و مورد نیاز در صنایع باید به استفاده ی حداکثری از ظرفیت های دانش بنیانی کشور بپردازیم.

استفاده از دستاوردهای دانش بنیانی تماماً سود است. از یک طرف، دانش بنیان ها تقویت می شوند و از طرف دیگر، صرفه جویی ارزی برایمان دارند.

نظرات حسین محمودی اصل، کارشناس اقتصادی را در خصوص این مسائل جویا شدیم که در ادامه می خوانید.

محمودی در ارتباط با لزوم استفاده از ظرفیت های دانش بنیانی و نخبگانی کشور تصریح کرد: در دنیای امروز بهره بردن از توان تخصصی کشور یک اصل است و نقش مهمی در پیشرفت کشورها ایفا می کند.

وی ادامه داد: ظرفیت های ویژه ای به لحاظ دانش بنیانی و نخبگانی در کشور وجود دارد که باید به نحو احسنت از آن ها بهره ببریم. استفاده از این ظرفیت ها را باید بلد باشیم و بدانیم چه طور از این پتانسیل ها حمایت کنیم.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: شرکت های دانش بنیان بودجه ی کلان نمی خواهند، آن ها دانش محور هستند و نیاز به بازار فروش دارند. آن ها در ابتدای راه هستند و سفارش کار می خواهند.

محمودی اصل توضیح داد: باید طوری سیاست گذاری کنیم که بر اساس سفارش کار با دانش بنیان ها تعامل داشته باشیم و از ظرفیت آن ها در راستای پیشرفت کشور بهره ببریم.

این کارشناس اقتصادی گفت: تأمین نیازها از خارج از کشور به معنی صرف منابع ارزی است. در حالی که می توانیم با تقویت دانش بنیان ها به توان داخلی تکیه و از صرف هزینه های گزاف اجتناب کنیم.

محمودی اصل گفت: حمایت صحیح از دانش بنیان ها از یک طرف به نفع شرکت هاست و زمینه ای برای فعالیت آن ها به وجود می آورد و از طرف دیگر نیازهای ما را رفع می کند و به نفع کشور است. این یک بازی دو سر برد و تماماً سود است. حمایت از دانش بنیان ها قطعاً ارزش افزوده را بالاتر می برد و به روند رشد کشور کمک می کند.

وی ادامه داد: فعال بودن در حوزه ی دانش بنیان ها یک ضرورت است. باید کاملاً حرفه ای و قوی و با یک نگاه میان مدت و بلندمدت در این زمینه عمل کنیم. تقویت بخش تولید می تواند زمینه ای فراهم کند که این واحدها به بخش دانش بنیان سفارش کار دهند.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: اگر تولید در هزینه های اولیه ی خودش درگیر شود، توان ارتقای تکنولوژی را نخواهد داشت. بنابراین، زمینه ای برای استفاده از ظرفیت دانش بنیانی در کشور به وجود نمی آید.

محمودی اصل در پایان تأکید کرد: شناسایی تجهیزات راهبردی صنعتی مورد نیاز کشور و حرکت به سمت بومی سازی آن ها با استفاده از توان دانش بنیانی از اهمیت بالایی برخوردار است. این امر از طریق استفاده از توان و ظرفیت دانش بنیانی کشور میسر می شود و موجب توسعه زنجیره ارزش و در نهایت رشد اقتصادی کشور خواهد شد و نقش پذیری بهتر در زنجیره ارزش جهانی ایفا خواهیم کرد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.