ساعدی: با اجرای سیاست‌ سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی، بومی سازی محصولات و صدور خدمات فنی و مهندسی به افزایش اقتدار ایران پرداختیم و ناکارآمدی تحریم‌ها را نشان دادیم.بازارسازی تضمینی برای فروش نفت کشور نشان داد که تحریم‌ها نمی توانند دست و پای ما را ببندند.

بازارسازی تضمینی برای فروش نفت کشور نشان داد که تحریم‌ها نمی توانند دست و پای ما را ببندند

همکاری در زمینه‌ پالایشگاهی با کشورهای متقاضی نفت همواره یکی از سیاست‌های مورد توجه کشورهای نفتی بوده است. با استفاده از این روش تلاش‌ می‌شود بازار ثابتی برای نفت به دست آید. این روش تا کنون در کشور ما مورد توجه جدی قرار نگرفته است.

دولت سیزدهم تلاش‌هایی در راستای ظرفیت بازارسازی تضمینی نفت و سیاست خرید تقاضا در بازارهای نفتی کشورهای همسو به اجرا گذاشت که نتایج خوبی برایمان به دنبال داشت.

در این راستا تلاش شد تا سرمایه‌گذاری متقابل در زیرساخت‌های انرژی کشورهای مقصد داشته باشیم. شاید این سوال پیش بیاید که ایران از نظر مالی دچار مشکلات جدی است و چگونه سرمایه‌گذاری انجام داده است.  در پاسخ به این سوال باید گفت که ایران به جای سرمایه‌گذاری نقدی، از طریق صادرات خدمات فنی و مهندسی به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های انرژی کشورهای هدف اقدام کرده است.

دولت سیزدهم در مهم‌ترین اقدام خود در حوزه انرژی، اقدام به بازسازی پالایشگاه‌های نیمه‌فعال و با ظرفیت بسیار پایین تر از ظرفیت اسمی خود کرد. از طریق صادرات خدمات فنی و مهندسی علاوه بر بازسازی پالایشگاه کشور هدف، خوراک ورودی پالایشگاه را نیز منطبق بر نفت خام ایران تأمین‌ می‌کنیم.

بدین ترتیب علاوه بر صادرات خدمات فنی مهندسی دانش‌بنیان، زمینه صادرات نفت خام کشورمان و تبدیل آن به فرآورده‌های نفتی از طریق پالایشگاه‌های فراسرزمینی فراهم شد.

 قاسم ساعدی، عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به این موضوع که همیشه در تنگناها رهنمودهای مقام معظم رهبری کارگشا بوده است، تصریح کرد: در شرایط تحریمی به سیاست سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی پرداختیم و توانستیم بازارسازی تضمینی برای فروش نفت کشور داشته باشیم.

وی ادامه داد: در شرایطی که تحریم‌ها صنعت نفت و گاز کشور را با جدیت هدف قرار داده بود و تحریم کنندگان قصد داشتند صادرات نفت کشور را کاملاً مختل کنند، نیاز بود به سیاست گذاری فعالی دست بزنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطر نشان کرد: دولت سیزدهم با استفاده از رهنمودهای مقام معظم رهبری به اتخاذ سیاست مثبت و فعال سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی روی آورد.

ساعدی گفت: سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی بر اثر دستاوردهای دانش بنیانی کشور میسر شد. اگر حمایت از دانش بنیان‌ها نبود و در داخل کشور به نتایج خوبی نمی رسیدیم، نمی توانستیم صدور خدمات فنی و مهندسی را در دستور کار قرار دهیم و سیاست سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی را عملیاتی کنیم.

وی ادامه داد: سیاست‌های صحیح دولت سیزدهم و وزارت نفت بر اقتدار ایران اسلامی افزود. با پیشبرد سیاست سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی و صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای هدف، به دشمنان نشان دادیم که در شرایط سخت‌ می‌توانیم سیاست‌های فعالی در پیش بگیریم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطر نشان کرد: بازارسازی تضمینی برای فروش نفت کشور نشان داد که تحریم‌ها نمی توانند دست و پای ما را ببندند و در سایه‌ تلاش و سیاست گذاری‌های صحیح‌ می‌توانیم به خنثی سازی تحریم‌ها بپردازیم.

ساعدی گفت: در چارچوب سیاست سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی به صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای هدف‌ می‌پردازیم که به انحای مختلف برایمان نفع دارد. این روش به اشتغالزایی برای متخصصان داخلی منجر می‌شود و صدور خدمات فنی و مهندسی برایمان ارزآوری دارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی افزایش روابط کشور هدف را با ما به دنبال دارد و به لحاظ اقتصادی، سیاسی و امنیتی به نفع ماست.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطر نشان کرد: در ازای ارائه‌ خدمات و نفت به کشورهای دیگر، فرآورده‌های نفتی دریافت‌ می‌کنیم. این فرآورده‌ها نسبت به نفت خاصیت تحریم پذیری ندارند و این به معنی خنثی سازی تحریم‌هاست.

وی در پایان تأکید کرد: بر اثر اجرای سیاست‌های صحیح مانند سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی، بومی سازی محصولات و صدور خدمات فنی و مهندسی به افزایش اقتدار ایران پرداختیم و ناکارآمدی تحریم‌ها را نشان دادیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.