در ۱۱ بهمنماه سال جاری مردم ایران پای صندوقهای رای میروند تا نمایندگان خودشان را در دوازهمین دور مجلس شورای اسلامی انتخاب کنند، و طبق قانون انتخابات نامزدها ۸ روز قبل از برگزاری انتخابات فرصت دارند تا تبلیغات انتخاباتی انجام دهند و برنامههای شان را برای مردم توضیح دهند.
تحقق عدالت رسانهای از ابتکارات صدا و سیما است
محسن نصرپور مدیر کل صدا و سیمای استان خراسان رضوی در پاسخ به سؤال، اینکه نقش خود سازمان صدا و سیما را در پروسه انتخابات و تبلیغات انتخاباتی را چگونه ارزیابی میکنید گفت: با توجه با فرمایشات مقام معظم رهبری و حساس بودن این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری که در بیانات شان از عبارات «خیلی مهم» و «عمل صالح» در توصیف آن استفاده کرده و خواستار برگزاری باشکوه آن شدند.
ایشان چهار شاخص اصلی را در خصوص انتخابات امسال مورد تأکید قرار دادند: مشارکت قوی، رقابت واقعی، سلامت انتخابات و امنیت آن. رسانه ملی و ازجمله شبکههای استانی در دو حوزه «مشارکت قوی» و «رقابت واقعی» وظیفه دارند با تمام ظرفیت خود، تلاش کنند و قطعاً یکی از مخاطبان اصلی ایشان برای جهاد تبیین در امور مهم کشور همچون انتخابات و مشارکت گسترده، صداوسیماست.
نصرپور همچنان افزود: همانطور که عرض شد پس از سخنرانی مقام معظم رهبری در ابتدای سال و تاکید ایشان بر حساسیت انتخابات، و پس از آن تعیین راهبردهای چهارگانه مشارکت رقابت سلامت و امنیت، صدا و سیما از ابتدای سال جاری بصورت علنی وارد کارزار انتخاباتی شد. علاوه بر راهبردهای اعلام شده از سوی حضرت آقا برنامه ریزی انتخاباتی سازمان بر اساس خط و مشی تعیین شده از طریق ریاست محترم سازمان صدا وسیما و شورای فرهنگی رسانه ملی اعلام و مبتنی بر آن برنامه ریزی عملیاتی توسط شبکهها تعریف میشد.
مدیر کل صدا و سیما خراسان رضوی افزود: برنامههای امید آفرین از دیگر راهبرد هایست که صدا و سیما پیش گرفت، در این برنامهها پیشرفتهای استان در عرصههای مختلف در برنامههای روتین برجسته سازی شد و پر رنگ شدن نقش قرارگاهی صدا و سیما در موضوع انتخابات این امر باعث شد تا اکثر رسانهها همسو با صدا و سیما هماهنگ عمل کنند.
نصرپور همچنان در مورد برنامههای انتخباتی این سازمان در استان خراسان رضوی تصریح کرد: تحقق عدالت رسانهای یکی از ابتکارات صدا و سیما است که در این دوره از انتخابات با راه اندازی ۲۰۰ کانال انتخاباتی در سراسر کشور با کار جهادی و شبانه روزی در کمتر از ۶ ماه توسط حوزههای فنی رسانه ملی عملیاتی شد که سهم خراسان رضوی ۱۲ کانال تلویزیونی انتخاباتی در حوزههای انتخابیه استان بوده است، مناظرات انتخاباتی در بین نامزدهای مجلس شورای اسلامی در شبکههای استانی در حال برگزاری است و ان شاءالله پخش آن شور انتخابات را بیشتر خواهد نمود.
محسن نصر پوردر پاسخ به نقش شبکههای اجتماعی در تبلیغات انتخاباتی و ترغیب مردم به رای دادن گفت: صدا و سیما در حوزه فضای مجازی نیز در این دوره فعالتر از قبل عمل کرده است و با تولیدات کوتاه و پویشها در صدد ترغیب مردم به حضور در انتخابات است، لذا در چنین شرایطی سهم رسانههای اجتماعی مخصوصا برای رساندن پیام و ضریب نفوذ آن به چنین قشری خیلی مهم است و رسانه ملی برای رسیدن به اهداف رسانهای خود بی تردید باید از شبکههای اجتماعی استفاده کند صدا وسیما الحمدلله برنامه ریزی خوبی را در این خصوص صورت داده است.
نصرپور در پایان اظهار کرد: علیرغم توسعه زیاد فضای مجازی و شبکههای متعدد ماهوارهای که غالباً در دشمنی با نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند، صداوسیما کماکان مرجعیت بالایی در حوزهی سیاسی دارد و بر اساس نظرسنجیهای علمی نهادهای مختلف بیش از ۵۰ درصد مردم اخبار انتخاباتی خود را از رسانه ملی کسب میکنند ازاینرو فرصت ویژهای در اختیار برنامهسازان قرار گرفته است تا با تولید خلاقانه و غیر کلیشهای در حفظ این مرجعیت بکوشند.
صدا و سیما برای انتخابات برنامه مشخص ندارد
ماهان صفایی، فعال در حوزه رسانه در گفتگو با خبرنگار تحریریه جوان قدس در پاسخ به نقش سازمان صدا و سیما در تبلیغات انتخاباتی گفت: خود تبلیغات در کل به چند بخش تقسیم میشود که یک بخش از آن جنبه مالی و تجاری دارد در که حالی جنبههای دیگری هم دارد، و از طرف دیگر ما رسانههای جمعی و فراگیر که نداریم. حالا اینکه آمده شبکههای مختلف تولید کرده و با خودش رقابت میکند بد نیست ولی عمل کرد خوبی نداشته، یعنی برنامه ندارند و این مربوط امسال هم نیست و سالهای گذشته هم بوده و از زمانی که مناظرههای انتخاباتی شروع شد، از سال ۱۳۸۴در انتخابات ریاست جمهوری، شما هنوز که هنوز است که حدود ۱۲ یا ۱۳ سال میگذرد بعضی از تکیه کلامها و بعضی از صحبتهای که آن زمان شده در ادبیات رایج مردم هست و این نشان دهنده کمبودی در این قصه است یعنی عملا هیچ جای گزینی در این سالها وجود نداشته با وجود اینکه ما سالها انتخاباتهای مختلف را داشتیم.
این فعال رسانهای در پاسخ به اینکه چقدر این کار صدا و سیما میتواند تاثیر گذار باشد برای اینکه بتواند مردم را جذب کند و بیایند پای صندوقهای رای گفت: اگر با برنامه ریزی باشد بسیار زیاد میتواند تاثیر داشته باشد، درست هست که بعضی از برنامههای ما در صدا و سیما مخاطب زیادی ندارد ولی اگر که بیایم مهندسی معکوس کنیم، اگر که حرف اشتباهی، حرکت اشتباهی، مطلب اشتباهی یا یک اتفاق غیر معمولی از صدا و سیما پخش شود در هر برنامهای میبینید که بیشتر دیده میشود و مردم نسبت به آن حساس اند و میبینند و نظر میدهند و آنچه که از این اشتباهات در شبکه اجتماعی دیده میشود، اینها از کجا میاید؟، پس معلوم میشود که دیده میشود. اگر برنامه ریزی وجود داشته باشد دیده میشود چرا برنامه اخبار ۲۰:۳۰ مخاطب خوبی دارد نسبت به سایر بخشهای صدا و سیما چون یک نگاه متفاوت و ویژه داشت و به دنبال یک کارکرد بود و میخواست به آن برسد، حالا هم برنامههای انتخاباتی و مناظرههای انتخاباتی اثر بخشی ندارد.
شبکههای اجتماعی میتواند تفکرات یک جامعه را تغییر بدهد
نقش شبکههای اجتماعی چقدر میتواند موثر باشد و مردم را تشویق کند تا پای صندوق های رای بیایند و کاندیدها برنامههای خود را به مخاطبان به اشتراک بگذارند؟ ماهان صفایی در این باره گفت: شبکه های اجتماعی امروز فرد رسانهها را تشکیل داده اند و اغلب صاحبان رسانههای اجتماعی متاسفانه تولید کننده محتوا نیستند، ولی نگاه عموعی نسبت به شبکههای اجتماعی نگاهی به اصطلاح نگاه برداشت کننده از این منظر که اینها تفکرات و اندیشههای جامعه را بعضا میسازند و بعضا تغیر میدهند خوب قطعا با این نگاه اثربخشی زیاد شبکههای اجتماعی دارند که تغیر سبک زندگی و دیدگاه مردم، البته خوب هر کدام از کاندید ها و حزبها کانال ها و گروههای دارند ولی باز آنها یک اشکال دیگری دارند تصورشان بر این است که مخاطبین محدودی که دارند، و فکر میکنند که اینها همه آنهای هستند که قرار است رای بدهند و پای صندوق بیایند، در واقع تاثیر شبکههای اجتماعی بیشتر از صدا و سیما است ولی متاسفانه در این بخش هم ما یک برنامه ریزی در کل کشور نداریم یعنی عملا رها است و کمتر به سمت تشویق عمومی رفتیم.
صفایی در حوزه مخاطب شناسی در رسانه ملی اشاره کرد: عملا ما کمتر از ۱۵ روز بیشتر و قت نداریم و در این بازه زمانی تازه بحث سر این است که من پای صندوق بروم یا نروم، رای بدهم یا ندهم امروز این نباید باشد، امروز به کی رای بدهم و به کی رای ندهم باید مطرح باشد، نه اینکه برم رای بدهم یا ندهم باید این موضوع حداقل برای دو یا سه ماه پیش میبود. یک اشکال کلی وجود دارد که ما متاسفانه برنامه جامع در حوزه رسانه و مخاطب نداریم متاسفانه رسانههای ما مخاطب شناسی درستی ندارند نه به لحاظ جنسیت، نه به لحاظ قومیت، نه به لحاظ سن و تصور بر این است که وقتی ما میگویم رسانه جمعییا رسانه گروهی یک اجتماعی هست بعضی ها قبول میکند و بعضی های هم نمی کنند.
صفایی همچنان خاطر نشان کرد: متاسفانه در حوزه اغنا پایین ترین سطح وجود دارد در رسانههای داخلی به همین خاطر است وقتی با مردم در جامعه صحبت میکنید، این مردم بیشتر رسانههای غیر داخلی را به عنوان مرجع معرفی میکنند و این نشان دهنده این است که آنها در حوزه مخاطب شناسی کار کرده اند، مخاطب به سادگی به دام نمیافتند امروزه مخاطب ما خیلی محتوا و مطلب و موضوع را میبیند و در دسترسش هست و وقتی این فضا وجود دارد باید هوشمندانه با مخاطب مواجه شد، باید هوشمندانه برنامه ساخت، باید هوشمندانه تولید محتوا کرد.
این فعال رسانهای در پاسخ به اینکه نامزد های انتخاباتی در هنگام که تبلیغات انجام میدهند از چه کارهای باید پرهیز کنند بیان کرد: من به پیشنهادم به نامزدهای انتخاباتی این است که خود شان را معرفی کنند و داشتههای خودشان را بگویند، از تخریب دیگران و از گفتن موضوعاتی در مورد دیگران خوداری کنند، چون مخاطب و مردم میخواهند که خود آنها را بشناسند، و متاسفانه یک فرهنگ بدی در جامعه است که برای معرفی خودش دیگران را تخریب میکنند، و این باعث میشود که مخاطب زدگی ایجاد شود، بیایند از توانایی های خودشان بگویند که چه کارها را انجام دادهام و این کارها را میتوانم انجام بدهم.
خدابخش حکیمی- خبرنگار تحریریه جوان قدس
نظر شما