۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷
کد خبر: 982493

موضوع مهمی که در فرمایشات مقام معظم رهبری در سال 1403 تاکید داشتند، موضوع شعار سال است؛ بحث «جهش تولید»، مقدماتی دارد و امسال نگاه جهش تولید مبتنی بر فضایی است که مشارکت مردمی را تقویت کند.

شرکت‌های دانش بنیان، پایه و اساس مشارکت نخبگانی مردم در جهش تولید هستند و تقویت شرکت‌های دانش بنیان، 2 اثر دارد؛ اول اینکه فرار نخبگان را پیشگیری می کند و نخبگانی که در کشور فارغ التحصیل برتر هستند، در فعالیت‌های بین رشته ای، مجموعه شرکت هایی را تشکیل می دهند که کالاهایی را تولید کنند که مورد نیاز کشور است.

بسیاری از این کالاهایی که در شرکت های دانش بنیان تولید می شود، معمولا جزو کالاهای وارداتی است لذا فرصتی فراهم شده که حمایت همه جانبه‌ای، از مجموعه شرکت های دانش بنیان داشته باشیم و بتوانیم آنها را در مسیر تولید و تقویت تولید و افزایش ظرفیت رقابتی بین کالاهای داخلی و خارجی، حمایت کنیم.

موضوع مهمی که در فرمایشات مقام معظم رهبری در سال 1403 تاکید داشتند، موضوع شعار سال است؛ بحث «جهش تولید»، مقدماتی دارد و امسال نگاه جهش تولید مبتنی بر فضایی است که مشارکت مردمی را تقویت کند.

شرکت‌های دانش بنیان، پایه و اساس مشارکت نخبگانی مردم در جهش تولید هستند و تقویت شرکت‌های دانش بنیان، 2 اثر دارد:

اول اینکه فرار نخبگان را پیشگیری می کند و نخبگانی که در کشور فارغ التحصیل برتر هستند، در فعالیت‌های بین رشته ای، مجموعه شرکت هایی را تشکیل می دهند که کالاهایی را تولید کنند که مورد نیاز کشور است. بسیاری از این کالاهایی که در شرکت های دانش بنیان تولید می شود، معمولا جزو کالاهای وارداتی است لذا فرصتی فراهم شده که حمایت همه جانبه‌ای، از مجموعه شرکت های دانش بنیان داشته باشیم و بتوانیم آنها را در مسیر تولید و تقویت تولید و افزایش ظرفیت رقابتی بین کالاهای داخلی و خارجی، حمایت کنیم.

دوم این که این شرکت ها مورد حمایت مجموعه بانک ها و موسسات پولی و مالی قرار بگیرند؛ یعنی هم معاونت علمی ریاست جمهوری، بانک مرکزی و هم مجموعه هایی مثل وزارت علوم در پارک های علم و فناوری، از شرکت های دانش بنیان حمایت کنند و در سطح استان ها هم در بحث ارائه تسهیلات، شرکت‌های دانش بنیان ها را اولویت قرار دهند. وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در شرکت های دانش بنیان داریم این است که این شرکت ها متمرکز در استان تهران هستند؛ اگر قرار است حوزه نخبگانی در کشور، به سمت تولید برود و استان های کشور هم برخوردار از مجموعه تولید باشند، شرکت های دانش بنیان شهرستانی و استانی باید مورد توجه دولت قرار بگیرد که در قانون بودجه هم حمایت ویژه ای از شرکت های دانش بنیان استانی دیده شده است.

 در کنار بحث مشارکت مردمی، ظرفیت مهم سرمایه اجتماعی نظام هم تقویت می شود؛ به دلیل اینکه اگر رهبر معظم انقلاب به مشارکت مردمی تاکید داشتند به این معنا است که مشارمت مردمی تا الان مورد توجه قرار نگرفته است و هر جا بحث «تولید» مطرح شده، یا خصولتی بوده و یا دولتی و یا توسط مجموعه هایی اداره شده که به مجموعه های بزرگ تری مثل شستان و صندوق ذخیره فرهنگیان و هلدینگ ها و .. وصل بوده است و عملا نتوانستیم مشارکت مردمی را جذب کنیم و باید موانع تولید سرمایه گذاری توسط مردم را خصوصا در مناطق محروم رفع کنیم تا تولیدکندگان، هم فضای تولید و هم بازار اشتغال را تقویت کنند و در نهایت مشارکت مردمی به سمتی برود که بی نیاز از واردات بسیاری از کالاهایی صنعتی، کشاورزی و کالاهای برتر باشیم که قابلیت تولید در داخل کشور را دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.