انتخابات

تئاتر در زنجان فراز و نشیب های متعددی سپری کرده و در مقاطعی رونق زیادی داشته اما در چند سال اخیر چراغ آن کم سو شده است.

 سالن نمایش زنجان به اکران نرسید / پروژه ۱۸ ساله در انتظار اعتبارات ملی

با وجود تلاش هایی که برای تامین نیازهای سخت افزاری در حوزه تئاتر طی چند سال گذشته در زنجان انجام شده، اما نبود سالن تخصصی برای تئاتر این استان همچنان یک مساله جدی و کمبود اساسی است.

اگرچه  ساخت سالن تخصصی تئاتر زنجان از سال ۱۳۸۵ آغاز شد ولی با گذشت ۱۸ سال، تکمیل آن با پیشرفت فیزیکی حدود ۱۳ درصد متوقف مانده و نیازمند تخصیص اعتبارات است.

در این سال ها نبود سالن تخصصی و ملزومات سخت افزاری مورد نیاز برای اجراهای فاخر نمایشی به دغدغه عمده هنرمندان تئاتر در استان زنجان تبدیل شده است.

اعتبار هزار و ۵۰۰ میلیاردی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان  اعتبار لازم برای  تکمیل سالن تخصصی تئاتر زنجان را حداقل هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال می داند و اعتراف می کند که بودجه های استانی قابلیت اجرایی و کشش لازم برای این طرح را ندارد.

اصغر حاج علی اکبری ادامه می دهد: بر اساس آنچه معمول است اگر روند تکمیل یک پروژه عمرانی بیش از ۱۱ سال طول بکشد، مقاومت و استحکام آن طرح نیز تحت تاثیر قرار می گیرد و به سرانجام رساندن آن هزینه های بیشتری را می طلبد.

۱۳درصد پیشرفت فیزیکی طی ۱۸ سال

وی با بیان اینکه این طرح هم اکنون ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تصریح می کند: اولویت دولت فعلی تکمیل طرح های نیمه تمامی است که درصد پیشرفت بالایی دارند از این رو  پروژه سالن تخصصی تئاتر زنجان حایز چنین شرایطی نیست و نمی توان انتظار داشت که این طرح در دولت سیزدهم تکمیل و به بهره بردرای برسد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان می افزاید: متاسفانه در سفر رییس جمهور به استان برای این پروژه اعتباری مصوب نشد ولی در تلاش هستیم پروژه سالن نیمه کاره تئاتر زنجان در فهرست طرح ها برای اختصاص اعتبار قرار گیرد.

ورود وزیر فرهنگ به ماجرا

اگرچه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان امیدی به تکمیل این پروژه در دولت فعلی ندارد اما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر دی ماه سال گذشته به با بیان اینکه  برای  تئاتر شهر زنجان ۸۰ میلیارد تومان کنار گذاشته شده است، تاکید می کند: این پروژه باید هر چه سریع‌تر پیشرفت کند تا با سرانجام رسیدن آن، استعدادهای مناطق غرب کشور در اینجا شکوفا ‌شود.

محمدمهدی اسماعیلی تصریح می کند: نگاه ما به زنجان به عنوان یک حوزه فرهنگی بسیار تاثیرگذار در کشور است و باید بتوانیم فضای فرهنگ و هنر را در این استان تقویت کنیم.

ناتوانی در تامین اعتبار

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان نیز به فعال کردن برخی از پروژهایی که در سال های گذشته معطل بودند اشاره داشته و می گوید: غیر از طرح کتابخانه مرکزی و سالن تخصصی تئاتر همه پروژه های عمرانی احداثی استان فعال است.

احمد خداوردی اظهار می کند: تکمیل این ۲ طرح دست کم چهار  تا پنج هزار میلیارد ریال اعتبار لازم دارد و تخصیص اعتبار برای این طرح ها به معنی تعطیلی تعداد قابل توجهی از پروژه های دیگر است.

وی اظهار می کند: واقعیت این است که این ۲ پروژه مهم فرهنگی و هنری استان نیازمند اعتبارات ملی است و تامین اعتبار آنها در استان ممکن نیست.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان با بیان اینکه طولانی شدن اجرای پروژه ها و معطل ماندن چندین ساله برخی از آنها موجب افزایش هزینه ها نیز می شود، گفت: هر چقدر بتوانیم مدت اجرای پروژه ها را کم کنیم به نفع دولت است.

مشکلات سخت افزاری سد راه تئاتر

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی استان زنجان نیز  وجود مشکلات سخت افزاری در تئاتر استان را یک مساله اساسی عنوان کرده و براین باور است که  اگر در ابتدا این مشکلات حل شود، مابقی مسائل نیز تا حد قابل توجهی حل خواهد شد.

علیرضا فریدراد اظهار می دارد: از زمان آغاز پروژه سالن تخصصی تئاتر زنجان تا حالا چندین استاندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان تغییر کرده ولی  اتفاقی خاصی در جهت تکمیل آن نیفتاده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون در هر استانی سالن تخصصی تئاتر وجود دارد، ادامه داد: این سالن برای همه رشته های هنری قابل استفاده است و تکمیل آن نتایج و ثمرات خوبی به دنبال دارد.

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی استان زنجان به موضوع تورم و افزایش هزینه ها اشاره داشته و می گوید: این مساله روی تولید هنرهای نمایشی هم تاثیر دارد بودجه تئاتر و اعتباری که برای حمایت از گروه های نمایشی اختصاص پیدا می کند، به جای اینکه بالاتر برود، کم تر می شود.

فریدراد می افزاید: در استان زنجان برخی گروه های نمایش بابت مبالغی که باید دریافت می کردند، از سال ۹۸ طلب دارند و ما نتوانسته ایم هنوز آن مبالغ ناچیز را به آنها پرداخت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.