نماینده غرفه‌داران بازارهای سیار شهرداری مشهد گفت: هر سال افزایش کرایه غرفه‌ها در بازارهای سیار شهرداری ۲۰ درصد بوده؛ اما در سال جاری این افزایش قیمت از ۴۰ تا ۱۴۰ درصد بوده و به طور میانگین ۷۹ درصد کرایه غرفه‌های این بازارها در مشهد افزایش یافته است.

افزایش ۷۹ درصدی کرایه غرفه‌های بازارهای سیار شهرداری مشهد

به گزارش قدس خراسان، افزایش کرایه غرفه‌های بازارهای سیار شهرداری مشهد از جمله موضوعاتی است که موجب اعتراض فروشندگان این بازارها شده تا جایی که نمایندگان غرفه‌داران در دیدار مردمی با فرماندار مشهد نیز پیگیر این موضوع بوده و به دنبال تعدیل قیمت‌ها هستند.

افزایش ۷۹ درصدی کرایه غرفه‌های بازارهای سیار شهرداری

در راستای پیگیری گلایه‌های این غرفه‌داران، به سراغ نماینده غرفه‌داران بازارهای سیار شهرداری مشهد رفتیم تا جزئیات این گلایه‌ها را جویا شویم.

محمد سبزواری در این باره گفت: هر سال افزایش کرایه غرفه‌ها در بازارهای سیار شهرداری ۲۰ درصد بوده؛ اما در سال جاری این افزایش قیمت از ۴۰ تا ۱۴۰ درصد بوده و به طور میانگین ۷۹ درصد کرایه غرفه‌های این بازارها در مشهد افزایش یافته است.

وی افزود: با توجه به اینکه بازارهای سیار هزینه‌های جانبی برای غرفه‌داران از جمله هزینه جابه‌جایی و انبار دارند، این افزایش کرایه نیز موجب بالا رفتن هزینه تمام‌شده برای ماست. 

نماینده غرفه‌داران بازارهای سیار شهرداری مشهد عنوان کرد: با وجود اینکه هیچ امکاناتی به بازارهای سیار اختصاص نیافته، این افزایش قیمت‌ها را غیرواقعی می‌دانیم؛ چرا که در برخی از بازارها کرایه غرفه‌ها دو برابر شده است.

سبزواری با بیان اینکه افراد بی‌بضاعت و محروم در این بازارها مشغول فعالیت هستند، خاطرنشان ‌کرد: ۷ تا ۸ هزار نفر از طریق بازارهای سیار شهرداری کسب درآمد می‌کنند که از این تعداد ۲هزار نفر زنان سرپرست خانوار هستند.

وی با اشاره به اینکه به غیر از شب‌بازارها و برخی جمعه‌بازارهایی که آسفالت هستند، زمین سایر بازارها خاکی است، بیان کرد: در مکان قبلی بازار مجیدیه امکانات بهتری بود و قیمت‌گذاری را براساس آن مکان انجام داده‌ بودند؛ اما در مکان جدید بازار روی زمین خاکی بنا شده و موجب ضرر و زیان ما می‌شود. اکنون به خاطر سهل‌انگاری مسئولان، ورودی این بازار ۵۰درصد کاهش یافته است.

نماینده غرفه‌داران بازارهای سیار شهرداری مشهد ادامه داد: چون بازار موقت است، آن را آسفالت نمی‌کنند؛ اما چرا خط‌کشی لازم را با بلوک سیمانی انجام نمی‌دهند تا شماره غرفه افراد مشخص باشد و این ساماندهی نکردن، مشکلاتی را به وجود آورده است.

سبزواری با بیان اینکه غرفه‌ها در زمین خاکی است و طوفان و بارندگی موجب آسیب به اجناس می‌شود، گفت: از خواسته‌های دیگر ما در بازار مجیدیه، نصب پل عابرپیاده و ساخت ایستگاه اتوبوس است.

وی یادآور ‌شد: لازم است برق شب‌بازارها و عصربازارها ساماندهی شود؛ چراکه کابل‌ها مستهلک بوده و نیاز به تعویض دارند. همچنین برای قیمت برق در این بازارها باید تجدیدنظری صورت بگیرد.

نماینده غرفه‌داران بازارهای سیار شهرداری مشهد با بیان اینکه متعجبیم چرا شهرداری مناطق در زمینه انبارهای بازارهای سیار به سازمان میادین کمک نمی‌کند، افزود: در نزدیکی برخی از بازارهای سیار، شهرداری‌های مناطق انبارهای بدون استفاده‌ای دارند؛ اما به غرفه‌داران این بازارها خدمات ارائه نمی‌کنند.

سبزواری بیان کرد: مردم به دلیل قیمت پایین اجناس به بازارهای سیار شهرداری می‌آیند؛ اما با توجه به افزایش کرایه غرفه‌ها، ما نیز مجبور می‌شویم قیمت اجناس را بالا ببریم و در نتیجه مردم از این بازارها استقبال نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه برای تجدیدنظر در کرایه‌ غرفه‌ها به شهرداری و شورای شهر مراجعه کرده‌ایم، گفت: در جلسه با فرماندار مشهد موضوع افزایش کرایه غرفه‌ها را مطرح کردیم و فرماندار بیان کرد که ما گفتیم ۴۰ درصد افزایش دهند در صورتی که این میزان افزایش قیمت را شورای شهر تصویب و فرمانداری تأیید کرده است.

​​​​​​هزینه‌ شهرداری برای بازارهای سیار، بیش از درآمد آن است

در ادامه برای پیگیری این موضوع به سراغ مدیر عامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد رفتیم.

حسن کلیدری با بیان اینکه افزایش کرایه غرفه‌ها در بازارهای موقت شهرداری هر سال وجود داشته است، گفت: همکاران من در این زمینه بررسی‌های لازم را انجام داده‌اند و قیمتی را اعلام کرده‌اند.ین قیمت تعیین شده در صحن شورای شهر مورد بررسی و تصویب قرار گرفته، این مصوبه در کمیته تطبیق فرمانداری نیز تأیید و به بنده ابلاغ شده است. از این رو این افزایش قیمت کاملاً در چارچوب قوانین و مقررات و براساس اصول کارشناسی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: بازارهایی که سازمان ما متولی آن است، به لحاظ اقتصادی هیچ آورده‌ و توجیه اقتصادی برایمان ندارد؛ زیرا هزینه‌ای که برای در اختیار گرفتن مکان بازارها پرداخت می‌کنیم، بیشتر از آن چیزی است که از غرفه‌داران بازارهای سیار می‌گیریم و تنها به واسطه رسالت شهرداری و رویکرد حمایت از زنان سرپرست خانوار و مشاغل خرد این کار را انجام می‌دهیم.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد با بیان اینکه همکاران ما در شورای شهر و فرمانداری با نگاه خدمت، این میزان کرایه را تأیید کردند، ادامه داد: این اتفاق باید کارشناسانه‌تر بررسی شود؛ اما چون رویکرد ما در حال حاضر خدمات انتفاعی نیست، به همین مقدار کرایه بسنده می‌کنیم تا کسانی که در این بازارهای سیار کاسبی می‌کنند، حداکثر انتفاع را ببرند؛ چرا که بیشتر آن‌ها از قشر پایین جامعه هستند.

کلیدری در پاسخ به این پرسش که چرا خدمات بیشتری به غرفه‌داران در بازارهای سیار ارائه نمی‌شود، گفت: بازارهای سیار، بازارهای موقت هستند و در سطح معابر برپا می‌شوند. سازمان میادین نمی‌تواند معبر عمومی را به صورت انحصاری بگیرد و سازه ایجاد کند. اگر بخواهیم برای این افراد سازه ایجاد کنیم، آن موقع مبلغ کرایه غرفه‌ها خیلی بیشتر می‌شود.

وی بیان کرد: خدماتی همچون میز، برق، رفت‌وروب، نگهبانی، مأمور انتظامی و نیروی سازمانی که درگیر اخذ عوارض از غرفه‌داران است و خیلی خدمات دیگر را هم‌اکنون به این بازارهای سیار ارائه می‌دهیم.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد یادآور شد: هزینه‌ای که از غرفه‌داران می‌گیریم، در مقابل هزینه‌ای که این خدمات برای سازمان دارد اصلاً محسوس نیست. آن چیزی که اخذ می‌شود فقط جنبه حمایتی دارد و اگر بخواهیم درآمدی محاسبه کنیم باید چندبرابر شود.

خبرنگار: فریده خسروی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.