مدرس حوزه و دانشگاه گفت: حضرت معصومه(س) آغازگر کنش تمدنی اسلام ناب است و نشان داد یک دختر می‌تواند در عرصه دینی کنش فرامرزی داشته باشد و خود را محدود به یک شهر نکند.

حضرت معصومه(س)؛ الگوی دختران برای نگاه جهانی در عرصه دینی

حجت‌الاسلام والمسلمین یحیی جهانگیری، استاد حوزه و دانشگاه ، اظهار کرد: فلسفه سفر حضرت معصومه(س) به ایران را نباید تنها قصه‌ای عاطفی بدانیم که برای دیدار برادر خود به این کشور آمد، زیرا ایشان معصوم بودند بنابرین رفتارهای ایشان تنها معطوف به مسائل فردی و عاطفی نیست.

وی گفت: رفتار حضرت معصومه(س) امروزه در سیاست‌گذاری کنش‌گری دختران و بانوان در عرصه دینی برای ما الهام‌بخش می‌شود، زیرا ایشان دختری جوان است که از مدینه مسیر را پیموده و در این مسیر طولانی با دوستان و محبان اهل بیت(ع) دیدار کرده و با دشمنان مواجهه داشته و با صعوبت در برابر دشمنان، خود را به ساوه و قم رسانده است.

رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم ابراز کرد: این بانو منبع حرکتی می‌شود که معارف اسلامی در سرزمینی که ایشان به رحلت رسیدند، آغاز حرکت تمدنی معارف بوده و از قم معارف اسلامی به دنیا صادر می‌شود.

حضرت معصومه(س)؛ آغازگر کنش تمدنی اسلام ناب

وی گفت: قم را نباید پایان هنگامه‌های حضور حضرت معصومه(س) بدانیم، زیرا آغازگر کنش تمدنی اسلام ناب است، بنابراین نه تنها امروز بلکه در طول تاریخ چه شیخ صدوق‌ها در قرن‌های نخست اسلامی و چه در زمان حاضر این شهر می‌توانند نقش آفرین جدی باشند.

جهانگیری بیان کرد: حضرت معصومه(س) نشان داد یک دختر می‌تواند کنش فرا مرزی داشته باشد و خود را محدود به مدینه و مرز خاصی نکند و فراتر ببیند که این امر رسالت افرادی که در مکتب حضرت معصومه(س) هستند را سنگین می‌کند و باید نگاه‌شان فرا مرزی باشد. حضرت معصومه(س) نشان داد نباید نگاه خرد به شهر قم داشت بلکه باید نسبت به منابع اسلامی نگاه فرا مرزی را جایگزین کرد که این امر رسالت بانوان را سنگین می‌سازد.

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: باید نگاه‌مان فراتر از حوزه مرزی باشد و بدانیم همه انسان‌ها مخاطب ما هستند و اهل بیت(س) نیز همین نگاه را به قم دارند، قم تنها مکان فیزیکی نیست بلکه یک رهیافت و رویکرد است و هر کس این نگاه را داشته باشد حتی اگر در قم زندگی نکند باز هم اهل قم است.

وی گفت: امروزه با تربیت نسل جدید در حوزه‌های علمیه خواهران و وجود طلاب زبان دان و مسلطی که می‌توانند در ترجمه و نشر معارف کمک کنند، می‌توان تلاش بسیاری کرد در حالیکه سهم بانوان طلبه در زمینه انتشار معارف سهم کمی است، اما خواهران طلبه باید نشان دهند سهم‌شان نسبت به انتشار معارف دینی چه میزان است؛ باید با تربیت محقق، مدبر و مدرس بین‌الملل در حوزه علمیه خواهران تلاش کرد و افرادی که مسلط به زبان باشند در دنیا معارف اسلامی را نشر دهند.

حضرت معصومه(س) و ایفای نقش تمدنی با هجرت

استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: اقدامی(هجرتی) که حضرت معصومه (س) انجام دادند و هجرت کردند و زمین‌گیر نشدند، امروزه نیز باید توسظ بانوان در عرصه بین‌الملل رخ دهد، قمی بودن به معنای قیام و هجرت کردن است؛ این نگاه تمدنی موجب می‌شود حضرت معصومه(س) حرکت می‌کند و یک نقطه از دنیا را منبع تمدن قرار می‌دهد، بانوان نیز می‌توانند این نقش را بازی کنند.

جهانگیری اظهار کرد: حضرت معصومه(س) با عمل و نه تنها با ماندن در مدینه و حدیث گفتن بلکه با حرکت و هجرت این درس را دادند که اولاً هجرت مانع نقش آفرینی نیست بلکه سبب می‌شود زنان نقش بزرگی داشته باشند.

وی با بیان اینکه حضرت معصومه(س) در منابع دینی به حضرت زهرا(س) تشبیه شده است، افزود: اگر امام علی(ع) درب علم بوده، حضرت زهرا(س) درب دیگری شده است بنابراین دو منبع بزرگ که شیعه را می‌تواند به حرکت در آورد، علی(ع) و زهرا(س) است بنابرین نماد منشأ و منبع بودگی در نجف می‌باشد و همچنان ما منبعی دیگری داریم که حضرت معصومه(س) راهبری آن را کرده و آن قم است.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: نقش تمدنی را حضرت معصومه(س) به ما آموزش می‌دهد که زمین‌گیر نباشیم و نگاه جهانی داشته باشیم و فرامرزی عمل کنیم و قومی فکر نکنیم و همه جهان را ببینیم، بنابراین حضرت معصومه(س) موجب می‌شود که در قم نگاه دانشی رخ بدهد و تمدن نیز با این امر اتفاق می‌افتد.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.