یک فعال کارگری خاطرنشان کرد: امکان فرار مالیاتی برای اصناف و مشاغل وجود دارد. دولت اقداماتی را در راستای مالیات گیری حقه از همگان به اجرا گذاشته است. اما می بینیم که برخی از مشاغل در مقابل پیوستن به سامانه ها و شفاف سازی درآمدهایشان مقاومت می کنند.

مشاغل و اصناف خاص به نپرداختن مالیات حقه عادت کرده‌اند/ کسر مالیات جامعه کارگری قبل از واریز حقوق

مالیات ستانی همواره یک موضوع مهم در جوامع مختلف بوده است. به ویژه پرداخت مالیات حقه توسط همگان موضوع مهمی است. دولت ها از ابزارهای مختلفی سود می برند تا بتوانند بر اساس درآمد افراد اقدام به مالیات گیری کنند.

به زعم بسیاری، نوعی مقاومت از سوی افراد برای پرداخت مالیات وجود دارد که طبیعی است. باید دولت در مقابل این مقاومت ها بایستد و برای دریافت مالیات از همگان اقدام کند. طی سالیان گذشته، وابستگی ما به درآمدهای نفتی بوده است. به همین دلیل به مالیات مانند یک امر تزیینی نگاه کرده ایم. حالا که قرار است، مالیات ستانی حقه از همگان را مدنظر قرار دهیم، نوعی مقاومت را از سوی کسانی که تا الان فرار مالیاتی داشته اند، شاهد هستیم.

مالیات ستانی حقه و بر اساس اطلاعات مزیت های زیادی برای کشور دارد. این موضوع باعث می شود که همگان برای پرداخت مالیات انگیزه داشته باشند و کسانی که مالیات می پردازند، نارضایتی نداشته باشند. از سوی دیگر، تأمین بودجه مورد نیاز دولت از محل مالیات به ما کمک می کند که درآمدهای نفتی را در امور زیربنایی و زیرساخت ها به کار بیندازیم. این موضوع برایمان منفعت بسیاری دارد.

نظرات ناصر چمنی، فعال کارگری را در خصوص لزوم دریافت مالیات حقه از همگان و برداشت فشار مالیاتی از دوش جامعه حقوق و دستمزدبگیر کشور در ادامه می خوانید.

چمنی در خصوص این موضوع که مشاغل و اصناف متناسب با سهم 20 الی 30 درصدی که در تولید ناخالص ملی کشور دارند، مالیات نمی پردازند، تصریح کرد: متاسفانه مالیات ستانی در کشور به گونه ای نیست که هر کس متناسب با درآمدش مالیات بپردازد. این وضعیت نیاز به اصلاح دارد.

وی ادامه داد: واقعیت این است که مالیات جامعه کارگری و کارمندی قبل از اینکه حقوق شان را واریز شود، بدون وقفه و امکان چانه زنی یا فرار مالیاتی، از آن ها کسر می شود. به این صورت که حقوق آن ها با کسر مالیات به حساب شان واریز می شود و درآمدشا شفاف است

چمنی در خصوص این موضوع که در سال 1401 میانگین مالیات پرداختی اصناف در حدود 50 هزار میلیارد تومان بوده است ولی کارگران فعال در بخش خصوصی و دولتی بیش از 80 هزار میلیارد تومان مالیات پرداخته اند، تصریح کرد: امکان فرار مالیاتی برای اصناف و مشاغل وجود دارد. دولت اقداماتی را در راستای مالیات گیری حقه از همگان به اجرا گذاشته است. اما می بینیم که برخی از مشاغل در مقابل پیوستن به سامانه ها و شفاف سازی درآمدهایشان مقاومت می کنند. این واکنش ها نشان می دهد که عده ای نمی خواهند شفاف سازی رخ دهد و باید دولت به طور کامل مقابل این مشاغل خاص فراری از مالیات بایستد تا عدالت مالیاتی برقرار شود.

وی ادامه داد: وقتی همه چیز شفاف باشد و میزان درآمدهای افراد مشخص شود، بر اساس قوانین موجود مالیات ستانی صورت می گیرد و هر کس متناسب با درآمدش مالیات می پردازد.

این فعال حوزه کارگری در خصوص این موضوع که برخی مشاغل خاص از جمله طلافروشان، آهن فروشان، آرایشگرهای زنانه، وکلا، پزشکان، بنگاه های املاک و نمایشگاه داران اتومبیل نسبت به درآمدی که دارند، مالیات اندکی می پردازند، خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی مشاغل و اصناف طی سالیان سال توانسته اند به روش های مختلف نسبت به درآمدی که دارند، مالیات کمتری بپردازند. حالا که قرار است همه چیز شفاف شود و مالیات حقه را بپردازند، مقاومت نشان می دهند. این مقاومت ها طبیعی است و باید دولت در مقابل آن ها بایستد و تمرکز ویژه دولت باید بر مشاغل خاص با درآمدهای کلان باشد.

چمنی گفت: از یک مغازه کوچک تا یک موسسه بزرگ باید شفافیت مالی داشته باشند. در این شرایط، دریافت مالیات حقه از همگان کار سختی نخواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.