بررسی‌ها درباره فروش بلیت به مقصد مشهد و از مشهد برای تهران در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۲ روز آینده نشان می‌دهد چنانچه مسافرانی بخواهند در این مدت سفر کنند، تنها در همین یک مسیر که بیشترین تقاضا را دارد، تهیه بلیت به ویژه در ناوگان هوایی و ریلی کار ساده‌ای نخواهد بود.

بلیت هوایی و ریلی از مشهد و به مقصد مشهد همچنان کیمیا 

به گزارش قدس خراسان، فراهم شدن شرایط برای رفاه بیشتر زائران و مجاوران امام هشتم(ع) در دهه کرامت، یکی از اهداف مهم دستگاه‌های خدمت‌رسان در مشهد بود.

در چنین شرایطی که خیل عظیمی از افراد قصد سفر به مشهد را داشتند، یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌توانست سفر را آسان‌تر کند، فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای جابه‌جایی چه از شهر خودشان، چه در مشهد و چه در راه بازگشت به دیارشان بود. وسیله نقلیه در دسترس و راحت بی‌شک می‌تواند رنج سفر به مشهد و پس از آن بازگشت به خانه را آسان‌تر کند؛ موضوعی که در برخی ایام خاص زیارتی که شلوغی و ازدحام مسافر برای مشهد بیشتر است، گاهی موجب نارضایتی‌هایی میان زائران شده است به خصوص در بازگشت از مشهد و وجود ترافیک با درخواست رفع آن از سوی مسافران و زائران.

ناوگان فعال بین شهری برای جابه‌جایی زائران

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل خراسان رضوی در خصوص تمهیداتی که در دهه کرامت برای رفاه حال زائران و مسافران در راستای سفر به مشهد و بازگشت به خانه اندیشیده شده بود، گفت: سعی کردیم در پیش‌فروش بلیت‌ها بستر مناسبی را فراهم کنیم تا زائران امام رضا(ع) برای سفر به مشهد و همچنین بازگشت به شهر خودشان در تهیه بلیت کمترین مشکل را داشته باشند. 

رضا صحراگرد ادامه داد: در راستای تهیه ناوگان سعی کردیم بهترین شرایط را برای سفر به مشهد و از مشهد فراهم کنیم. با استفاده از سیستم موجود، مسیرهای بازگشت به صورتی برنامه‌ریزی شده که برای مسیرهایی که بیشترین سفر به مشهد را داشتند، بیشترین اتوبوس را برای بازگشت زائران و مسافران در نظر بگیریم. ضمن اینکه در کنار این ناوگان رزرو نیز پیش‌بینی شده تا اگر تقاضای سفر بیشتر شد، بتوانیم از ظرفیت‌های موجود برای مدیریت سفر به ویژه در زمان بازگشت که تقاضا برای بلیت بیشتر است، استفاده کنیم.
وی به ایجاد شیفت‌های فراوان در پایانه مسافربری مشهد اشاره کرد و افزود: همکاران ما که از بدنه انجمن صنفی هستند، در پایانه استقرار دارند تا در صورتی که مسافران درخواست یا شکایتی داشتند، همان‌جا به شکایتشان رسیدگی شود؛ تجربه‌ای که در دهه آخر صفر داشتیم و نتایج خوبی از آن گرفتیم و درنهایت به کاهش نارضایتی‌های زائران و مسافران منتهی شد.

ارائه خدمات اتوبوس رایگان در روز میلاد امام رضا(ع)

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد نیز درخصوص اقدام‌هایی که این سازمان برای رفاه حال زائران و مجاوران در دهه کرامت برنامه‌ریزی کرده، گفت: سازمان اتوبوسرانی همانگونه که در شب میلاد حضرت معصومه(س) ناوگان خطوط منتهی به حرم مطهر امام رضا(ع) را تقویت کرد، در روز میلاد امام هشتم(ع) نیز برنامه‌های خاصی برای رفاه حال زائران حرم مطهر رضوی در نظر دارد.

محسن شریعتی افزود: استفاده از ناوگان اتوبوسرانی در ۱۱ خط منتهی به حرم مطهر رضوی در روز میلاد امام رضا(ع) به صورت رایگان و صلواتی خواهد بود که ۸۰۰ – ۸۰۱- ۸۰۲- ۸۳۰- ۸۳۱- ۱۲- ۵۰ – ۶۲- ۸۲- ۸۶ و ۲۱۰ خطوط یازده‌گانه مورد اشاره هستند ضمن اینکه تلاش می‌کنیم ناوگان را افزایش دهیم به صورتی که امکان افزایش ظرفیت با افزوده شدن ۱۵۰اتوبوس دیگر به تعداد اتوبوس‌های موجود در این خطوط وجود خواهد داشت.

بلیت هواپیما و قطار نیست 

بررسی‌ها درباره فروش بلیت به مقصد مشهد و از مشهد برای تهران در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۲ روز آینده نشان می‌دهد چنانچه مسافرانی بخواهند در این مدت سفر کنند، تنها در همین یک مسیر که بیشترین تقاضا را دارد، تهیه بلیت به ویژه در ناوگان هوایی و ریلی کار ساده‌ای نخواهد بود.

نگاهی به سایت‌های فروش بلیت شرکت‌های هواپیمایی برای ۱۰روز آینده نشان می‌دهد تنها یک مسافر از تهران به مشهد آن هم در تاریخ دوم خرداد با مبلغ اعلامی ۴میلیون و ۱۵۷هزار و ۴۰۰ تومان از سوی یک شرکت هواپیمایی می‌تواند برای سفر خود به مشهد برنامه‌ریزی کند! تا دوشنبه هفتم خرداد هیچ شرکتی جای خالی حتی برای یک نفر ندارد و تمامی ظرفیت‌ها تکمیل است. هفتم خرداد نیز دو شرکت یکی با مبلغی نزدیک به ۵ میلیون تومان و دیگری با ۵میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ظرفیت خالی دارند! تا دهم خرداد که سایت چهار ایرلاین، بلیت برای فروش دارند، هیچ بلیت دیگری از تهران به مشهد نیست.

وضعیت تهیه بلیت مشهد به تهران نیز به همین منوال است و به جز یکی دو مورد، تهیه بلیت کار آسانی نیست.

فروش بلیت در ناوگان ریلی نیز بی‌شباهت به اوضاع شرکت‌های هواپیمایی نیست. تا اول خرداد قطار تهران به مشهد هیچ جای خالی ندارد. قطار اول خرداد نیز تکمیل است به جز ظرفیت اتوبوسی آن. این روند تا دهم خرداد تقریباً به همین شکل بوده و چنانچه بلیتی عرضه ‌شود، با همان ظرفیت اتوبوسی موجود در شرکت‌های ریلی است. اوضاع برگشت از مشهد به تهران سخت‌تر از رفتن به مشهد است. تا یکشنبه ششم خرداد که نخستین قطاراتوبوسی روی سایت فروش بلیت وجود دارد، تمام ظرفیت‌ها تکمیل است. این روند تا دهم خرداد به همین شکل ادامه دارد و به جز یکی دو مورد، بلیت بقیه ظرفیت‌های کوپه‌ای شرکت‌های ریلی تکمیل است و می‌توان بلیت اتوبوسی در این میان پیدا کرد.

سفر به مشهد سخت‌تر از بازگشت از مشهد با اتوبوس

تهیه بلیت از ناوگان اتوبوسرانی بین شهری از تهران به مشهد و از مشهد به تهران شرایط دیگری دارد. برای بلیت تهران به مشهد تا دوشنبه ۳۱ اردیبهشت همه ظرفیت‌ها تکمیل است و پس از آن می‌توان برای سفر به مشهد بلیت تهیه کرد؛ اما برای برگشت از مشهد به تهران، مسافران مشکل چندانی ندارند و بلیت در بازه زمانی ۱۰روز آینده وجود دارد.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.