انتخابات

فعالان فرهنگی افغانستانی: شهید آیت‌الله رئیسی با حضور درمیان دانشجویان افغانستانی فضایی از وحدت را ایجاد کرد و اجازه نداد که نقشه‌های شوم رسانه‌های معاند برای مردم ایران وافغانستان به ثمر برسد.

دیدگاه فرهنگیان افغانستان در مورد شهید آیت‌الله رئیسی

بالگرد حامل رئیس جمهور که برای افتتاح سد خداآفرین به منطقه مرزی رفته بودـ در مسیر بازگشت به تبریز، دچار سانحه شد. به دنبال آن، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در کنار همراهانش به مقام والای شهادت نائل آمدند. سقوط هلی‌کوپتر حامل آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان واکنش‌های زیادی را به همراه داشت. در این گزارش به واکنش‌های فعالان فرهنگی افغانستانی می‌پردازیم.

تلاش‌ها و کارهای شهید رئیسی چشم‌گیر بود

سید ابوطالب مظفری، شاعر برجسته افغانستانی در مورد دیدگاه خود نسبت به شهید رئیسی گفت: آقای رئیسی در قدم اول یک روحانی بود. بعد از انقلاب وارد جریان سیاست و خدمت به مردم شد. در این مدت سه مسئولیت خیلی مهم را به عهده داشت گرچه زمان این مسئولیت‌ها کوتاه بود اما تلاش‌ها و کارهای که انجام دادند چشم گیر بود.

وی ادامه داد: شهید رئیسی از لحاظ مدیریتی در هر سه مسئولیت آدم موفقی بود و موجب تحولات اساسی شد، یکی از ویژگی‌های مدیریتی که برای ایشان می‌توان برشمرد این است که یک مدیر دلسوز، خدمت‌گذار و صادق بود یعنی حرفی که می‌زد به آن عمل می‌کرد.

رئیس موسسه فرهنگی دُر دری در پایان در مورد خدماتی که آیت‌الله رئیسی در زمان ریاست‌شان برای مهاجرین انجام داد گفت: مهمترین نکته که می‌شود اشاره کرد این است تعهدی که ایشان برای ایجاد سازمان ملی مهاجرت داده بود انجام داد و در این چند سال اخیر که افغانستان با یک بحران مواجه شد. در این مدت دولت به ریاست شهید رئیسی خیلی با آغوش باز با مهاجرین برخورد کرد، و تسهیلات اقامتی برای مهاجرین به وجود آورد که در این زمینه کارنامه ایشان درخشان و موفق بوده است.

حضور آیت‌الله رئیسی در میان دانشجویان وحدت آفرین بود

حمید تقدیمی از شاعران و فعالان فرهنگی افغانستان در مورد شخصیت شهید آیت الله رئیسی گفت: زمانی که ایشان تولیت آستان قدس را به عهده داشتند چندباری با ایشان از نزدیک گفت‌وگو داشتم و در کلاس درس خارج فقه این شهید بزرگوار شرکت می‌کردم، شاهد انعکاس خدمات ایشان در زمان تولیت آستان قدس و رسیدگی به روستاها و منافقط محروم شاهد بودیم.

این فعال فرهنگی ادامه داد: زمانی خبرهای حادثه دیروز منتشر شد در با مردم وقتی صحبت می‌کردم، می‌گفتم رئیس جمهور در آن نقطه چه کار می‌کرد، جایی که ما به سختی حتی اسم آن منطقه را شنیدیم، این نشان از دیدگاه ایشان و ارزش‌گرایی و باوری که به خدمت مردم داشت واقعا قابل قدر است.نآنتنتت

تقدیمی افزود: من از ایشان خاطره خوبی دارم زمانی که افکار رسانه‌های غربی فضای داخل ایران را علیه مهاجرین افغانستانی ملتهب نشان می‌دادند، آقای رئیسی با توجه به مسئولیتی که داشتند از خوابگاه دانشجویان افغانستانی بازدید می‌کند و پای صحبت‌های دانشجویان می‌نشیند و فضای از محبت را با حضور خودش ایجاد می‌کند. در زمان مسئولیت ایشان شاهد سیل هجوم مهاجرانی بودیم که به دلیل التهابات سیاسی در افغانستان به صورت عجیب و حیرت آوری وارد ایران شدند، که رسانه‌های معاند تلاش داشتند تا در بین جامعه افغانستانی ستیزی و ایرانی سیتزی را ایجاد کنند  که خوشبختانه با مدیریت مدبرانه ایشان نقشه شوم دشمن با خاک یکسان شد و از بین رفت.

شعری در وصف شهیدان خدمت

نجیب باور یکی دیگر از شاعران افغانستانی در پی شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان، سروده‌ای را با هشتگ «سید شهیدان خدمت» به اشتراک گذاشته است.

متن کامل شعر نجیب باور در واکنش به شهادت رئیس جمهور:

بمان برادر من، وقت، وقت رفتن نیست

بمان، شتاب مکن، وقت، وقت مردن نیست

هنوز جنگ من و جنگ ما تمام نشد

هنوز فرصتِ این‌گونه رخت‌بستن نیست

اگرچه قصه‌ی ما، قصه‌ی شهادت ماست

اگرچه مرگ در این راه گَردِ دامن نیست

مباد خاطر ما بشکند بدون شما

مباد گریه بیاریم، وقت شیون نیست!

یکی برفت و هزاران دوباره برخیزد

سپاه می‌رزمد گر در آن تهمتن نیست

شهیدِ خدمت مردم‌شدن سزای دل است

که هیچ خوشه چنین در تمام خرمن نیست

به خاک دفن شدن، لذتِ مبارزه است

مباد این‌که بمانیم، و خاک میهن نیست

بمان برادر من، تا نهایتِ این راه

نرو که طاقت لبخندهای دشمن نیست

خدابخش حکیمی-خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.