مردم مشهد عصر امروز در میدان بسیج گردهم جمع شدند تا شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانشان را به امام رضا(ع) تسلیت عرض کنند.

مردم مشهد برای شهادت خادم‌الرضا (ع) اقامه عزا کردند

به گزارش قدس خراسان، روز میلاد امام رضا(ع) در مشهد همیشه پر از عطر شادی و شیرینی بوده اما امروز بعد از قطعی شدن خبر شهادت آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور مردمی و تیم همراهش، حال و هوای شهر مشهد با همه آن روزها متفاوت است، عطر غم و عزا در شهر پاشیده و در چهره مردم رنگ شادی دیده نمی‌شود، اشک ماتمی است که در چشم‌ها مهمان شده و شهر در بهت و حیرتی غریب فرو رفته است.

پرچم‌های شادی از سطح شهر جمع شده و جایش را پرچم‌های سیاه گرفته‌اند و بر روی بیلبوردهای الکترونیک سطح شهر عکس تسلیت برای شهادت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه نقش بسته است، اما انگار هنوز کسی باور نکرده که این اتفاق تلخ افتاده است و همه در شوک هستند.

قبل از این اتفاق قرار بود در خیابان امام رضا(ع) جشنی خانوادگی با برپایی موکب‌ها و نورافشانی برگزار شود اما همه برنامه‌ها با این اتفاق لغو شد و به‌جای آن میعادگاه شادی اهل بیت(ع) به مجلس عزا برای خادم‌الرضا(ع) مبدل شد.

در مسیر رفتن به میدان بسیج هستم که یک ماشین صوت فرازی از سخنرانی آیت‌الله رئیسی در سازمان ملل را با این مضمون پخش می‌کند که: «نگاه ما به آینده بسیار امیدوارانه است. مؤمنانه باور داریم که بر مبنای مشیّت و اراده‌ الهی، همانطور که پیامبران الهی بشارت داده‌اند، عدالت، جهانی خواهد شد و حکومت بندگان صالحِ پروردگار در زمین حکمفرما و بشریت با ظهور آخرین منجی رستگار می‌شود.» و چه زود بود که کلام این خادم مردم برایمان خاطره شود و کنار اسمش از «شهید» و فعل «بود» استفاده کنیم.

جمعیت لحظه لحظه در میدان بسیج و خیابان‌های اطراف آن بیشتر می‌شود و همه با اشکی در چشم و غمی در دل توان تبدیل حسشان را به کلمات ندارند و هر کدام به نوعی از مصاحبه کردن سر باز می‌زنند و اشک و بغضی است که را گلو و بیان کلمات را بسته است.

برخی نیز که حاضر به گفت‌وگو می‌شوند در تعریف حس و حال امروزشان می‌گویند، حالمان مثل آن روزی است که حاج قاسم را از دست دادیم.

مراسم بعد از قرائت قرآن و صلوات خاصه به‌طور رسمی آغاز می‌شود، قسمت‌هایی از توسلات و روضه‌خوانی آیت‌الله رئیسی برای اهل بیت(ع) پخش می‌شود و یاد شهیدی که هم خادم‌الرضا(ع) بود و هم روضه‌خوان سیدالشهدا(ع) گرامی داشته می‌شود.

در ادامه مجری ابیاتی در مدح امام رضا(ع) می‌خواند و دل‌ها را به پنجره فولاد گره می‌زند.

حاج‌احمد واعظی نیز در ادامه برای نخستین‌بار در روز ولادت امام رضا(ع) روضه‌ای کربلایی می‌خواند و دل‌ها را راهی کربلا می‌کند، مجری برنامه در میانه روضه به این نکته اشاره می‌کند که دیشب ۹ نفر گم شده بودند و همه ایران برای پیدا کردنشان بسیج شده بودند و جایشان چقدر در شب دهم محرم برای پیدا کردن دردانه ارباب خالی بود. حاج احمد واعظی نیز به جوان‌ترین شهید این جمع ۹ نفره مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی اشاره می‌کند و می‌گوید: این شهید خدمت یک دختر سه ساله و یک کودک شیرخواره از خودش به یادگار گذاشته است. با این روضه‌ها و اشارات صدای گریه جمعیت عزادار بلند می‌شود.

در ادامه مراسم سینه‌زنی با مداحی حاج رضا نریمانی برگزار می‌شود و این برای نخستین بار است که جشن پایان دهه کرامت جایش را به مراسم عزا و ماتم اهل بیت(ع) داده است.

رجزخوانی حیدر حیدر و شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل نیز با اهتزاز پرچم‌های ایران و پرچم‌های عزا رنگ دیگری به این مراسم می‌دهد.

جمعیت عزادار اکنون به اوج خود رسیده است و اکنون همه مردم پیاده به سمت حرم امام رضا(ع) راه افتاده‌اند تا شهادت خادم‌الرضا(ع) را به امام مهربانی‌ها تسلیت بگویند.

آیت‌الله رئیسی سردار سیاست و معنویت بود

حجت‌السلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه آیت‌الله رئیسی سردار سیاست و معنویت بود، گفت: بیش از آنکه حضور او در موقعیت ریاست جمهوری خدمتی به این نظام و انقلاب کرده باشد، خدمت دیگری به انقلاب انجام داد که برای هیچ‌کس این خدمت با عظمت قابل پیش‌بینی نبود.

وی افزود: سه سال قبل بدون اینکه اهل سیاست‌ورزی و اهل باندها و جریان‌های سیاسی باشد، توانست با  رأی آوردنش در انتخابات ریاست جمهوری با شعارهای ساده و صادق انقلابی معجزه کند.

این استاد حوزه و دانشگاه متذکر شد: آیت‌الله رئیسی در انقلابی که بعد از چهل سال همه منتظر افول آن بودند، توانست خالصانه‌ترین رأی را با خالصانه‌ترین وعده‌ها بیاورد و نشان دهد که این انقلاب زنده است، اگر آیت‌الله رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری رأی نمی‌آورد، ادعای کسانی که می‌گفتند دوران انقلاب به‌سر آمده تأیید می‌شد.

پناهیان ادامه داد: او با تعداد رأیی که هیچ رئیس‌جمهوری در دور اول نیاورده بود، ثابت کرد که انقلاب، خون شهیدان و آرمان‌های امام(ره) همچنان زنده است و تمامی جریان مقاومت در منطقه و مستضعفان عالم دوباره نیرو گرفتند.

وی با بیان اینکه آیت‌الله رئیسی تنها با پیروزی در انتخابات با شعارهای ناب انقلابی به این انقلاب خدمت نکرد، عنوان کرد: در دوران خدمتش عرصه سیاست را از سالوسگری پاک کرد و به دوقطبی‌های شوم نپرداخت، چپ و راست را کنار زد و بعد از سال‌ها پس از دفاع مقدس برای اولین‌بار مقام ریاست جمهوری را با اخلاق و معنویت درهم آمیخت. 

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: رئیس جمهور شهید ما اخلاق، صداقت، دیانت و تقوا را در عرصه سیاست و آن هم در اوج آن زنده کرد و مردم امروز از یک شخص تقدیر نمی‌کنند بلکه از خط سیاسی که او ایجاد کرد، تقدیر می‌کنند.

پناهیان گفت: ما امروز شخصیت سیاسی آیت‌الله رئیسی که بدون تبلیغات پوپولیستی و جناح‌بازی‌های کثیف سیاسی، مخلصانه خدمت کرد و سخت‌کوشانه برای مردم دوید را گرامی می‌داریم.

وی با بیان اینکه بعد از رئیسی کسی حق ندارد پا به عرصه سیاسی بگذارد و اندازه او پاک نباشد، متذکر شد: اگر در روزهای اول انقلاب پای انقلاب می‌ایستادیم، هنر نبود، هنر این است که بعد از چهار دهه آرمان‌های انقلاب احیا شود و هنر رئیس جمهور بود که نشان داد، انقلاب نمی‌میرد و این نهال که به درخت تنومندی تبدیل شده، زنده‌تر از گذشته است.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: رئیسی تفسیر جدیدی از ریاست‌جمهوری و سیاست‌ورزی را به نمایش گذاشت و مردم این روزها برای این تفسیر جدید نه که به سوگ نشسته باشند بلکه برای تثبیت آن فریاد می‌زنند. 

پناهیان ادامه داد: تفسیر جدید این بود که سیاست جز برای خدمت شبانه‌روزی و بدون تعطیلی برای مردم، ذره‌ای ارزش ندارد، همچنین سیاست‌ورزان از دعواهای بی‌پایه و اساس و ناامیدکننده دست بردارند و مانند یک خدمتگزار مخلص تا پای جان به مردم خدمت کنند. 

وی با بیان اینکه جهنم جای کسانی است که در خدمت به مردم کم بگذارند، یادآور شد: سیاست‌مداران و مدیرانی که تعطیلات و شب و روز داشته باشند و کم‌کاری کنند دیگر جایی در این کشور ندارند. رئیسی با خون خود این سند جدید، احیاشده و انقلابی را از سیاست امضا کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه رئیس جمهور، امام جمعه تبریز و وزیر امور خارجه تفسیر جدیدی از سیاست‌ورزی را در داخل و خارج کشور به نمایش گذاشتند، گفت: وزیر امور خارجه آنچنان پرقدرت پشت سر خط مقاومت بود که هیچ تفاوتی بین سیاست‌ورزی او در عرصه بین‌الملل با موشک‌هایی که بر فرق اسرائیل فرود آمد، نبود و سیاست‌ورزی او در عرصه بین‌المللی قوی‌تر از موشک‌ها عمل کرده است. به همین دلیل بعید نیست که دشمنان ما با توطئه‌ای مذبوحانه و مکارانه این شهیدان ما را به شهادت رسانده باشند، مسئولان باید این موضوع را پیگیری کنند.

پناهیان تأکید کرد: اگر دشمنان ما ذره‌ای در این سوگ بزرگ تاریخی ملت دست داشته باشند، باید به سرعت دشمنان ما به‌ویژه رژیم صهیونیستی ریشه‌کن شود.

وی ادامه داد: این مردم در تشییع پیکر سیاست‌ورز صادق انقلابی در روزهای آینده به صهیونیست‌ها خواهند گفت که شما چه در این توطئه دست داشته باشید چه نداشته باشید، رئیسی با خون خودش نابودی شما را امضا خواهد کرد، چرا که نیروهای مقاومت در منطقه به گونه‌ای قدرت گرفته‌اند که راحت‌تر از گذشته اسرائیل را نابود خواهد کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه متذکر شد: اگر دست نداشتند چرا باید این اتفاق در جریان سفر رئیس جمهور به کشور جمهوری آذربایجان که در جنوب این کشور مقر نظامی رژیم‌صهیونیستی است، اتفاق بیافتد؟

خبرنگار : فریده خسروی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.