۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۹
کد خبر: 990059

مصر در مسیر تغییر سیاست خارجی اشتباه گذشته؟

حسن هانی‌زاده، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا

درگیری نظامی اخیر در مرز مصر با فلسطین اشغالی چندان هم غافلگیرکننده نبود، چراکه ارتش مصر در طول ۲۳۴روز جنگ غزه و به‌ویژه تحولات رفح همواره در حالت آماده‌باش قرار داشت.

اقدام قاهره هم بجا بود، چراکه نتانیاهو با هدف آرام کردن جبهه داخلی، ایده کوچاندن فلسطینیان به سمت صحرای سینا در مصر را در سر می‌پروراند. قاهره در پاسخ به تل‌آویو هشدار جدی داده بود و کار تا جایی بالا گرفت که تهدید کرد در صورت حمله زمینی ارتش اسرائیل به رفح، این کشور توافق‌نامه کمپ دیوید را لغو خواهد کرد. 

اما نکته مهم این است با توجه به تحولات اخیر، درگیری نظامیان صهیونیستی با مرزبانان مصری برای دومین مرتبه در ماه اخیر اتفاق افتاده و این در حالی است که ادامه عملیات نظامی تل‌آویو در رفح انتظارها از قاهره برای مداخله را افزایش داده است. اکنون این پرسش مطرح می‌شود که با این تفاسیر آیا بازیگری جدی‌تری را از قاهره در مسئله فلسطین شاهد خواهیم بود؟

واقعیت این است در سال‌های اخیر و به‌ویژه پس از عملیات طوفان‌الاقصی شاهد افزایش فشارهای مردمی در جامعه مصر بوده‌ایم و شهروندان خواستار اقدام صریح دولت در برابر تعرضات مرزی و گذرگاه رفح بوده‌اند. با توجه به این موضوع، مصر در ابتدای جنگ غزه اعلام کرد رفح خط قرمز قاهره در برابر رژیم صهیونیستی است، چراکه هرگونه اقدام نظامی، منجر به کوچ اجباری مردم از این منطقه به سمت صحرای سینا و دیگر مناطق مصر خواهد شد. از سوی دیگر، چندین نشست صلح میان نمایندگان رژیم صهیونیستی و مقاومت در قاهره برگزار شد، اما نماینده اسرائیل تمامی توافقات را برهم می‌زد. همین امر سبب شد دولت مصر دیدگاه خود را نسبت به تل‌آویو تغییر دهد. بنابراین دولت السیسی تحت فشار جوانان مصری قرار گرفته و ما هر روز شاهد برگزاری تظاهرات گسترده در دانشگاه‌های قاهره، عین شمس‌، اسکندریه و منصوره هستیم و دامنه این اعتراضات به دانشگاه الازهر هم کشیده شده است. 

بر این اساس، سلسله تغییراتی در رفتار مقامات مصری درخصوص محور مقاومت شکل گرفته و حتی هفته گذشته عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر و جامعه الازهر پیام‌های تسلیتی به‌مناسبت شهادت رئیس‌جمهور ایران ارسال کردند و نیز سامح شکری، وزیر خارجه مصر در اقدامی کم‌سابقه پس از گذشت چند دهه، برای تشییع آیت‌الله رئیسی به ایران سفر کرد. با این تفاسیر، به نظر می‌رسد مصر در حال ارزیابی سیاست خارجی خود و تغییر رفتار با دوستان قدیمی از جمله جمهوری اسلامی ایران است و به نوعی خود را به محور مقاومت نزدیک می‌کند که این مسئله احتمال بروز درگیری نظامی میان مصر و رژیم اسرائیل را بیشتر خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.