یک نماینده مجلس: از طریق افزایش تعاملات با همسایگان در حوزه انرژی توانستیم در شرایط تحریم حضور پررنگی در منطقه داشته باشیم و منافع خود را تأمین کنیم. بعد از اینکه طی سالیان گذشته در استفاده از ظرفیت همسایگان غفلت داشتیم، در دولت شهید رئیسی از این فرصت بهره گرفتیم.

استفاده هوشمندانه از ظرفیت همسایگان جهت توسعه تعاملات گازی در دولت شهید رئیسی

از نظر کارشناسان، همسایگان جزو مهم­ترین اهداف کشورها برای برقراری روابط محسوب می­ شوند. به دلیل قرابت با همسایگان می­توانیم هزینه­ ها را کاهش دهیم و با کمترین هزینه به مبادله کالا و خدمات بپردازیم.

در دولت سیزدهم افزایش تعاملات در حوزه انرژی با کشورهای همسایه در دستور کار قرار گرفت. برای اولین بار با تمامی 15 کشور همسایه به تعامل پرداختیم و استفاده حداکثری از این فرصت داشتیم.

واردات گاز از ترکمنستان مجدداً شروع و مناقشات فیمابین حل شد. در دولت شهید رئیسی دیون گازی خود را به عشق ­آباد پرداختیم و پرونده حقوقی باز شده در این زمینه را مختومه کردیم. بر اثر پیگیری­های انجام شده، عراق را با وجود کارشکنی­ های آمریکا به عنوان یک مشتری گازی حفظ کردیم. ترکیه نیز در لیست مشتریان گازی کشور باقی ماند.

شهید رئیسی از پاکستان نیز غافل نشد. از آنجائیکه یک پرونده باز در حوزه انرژی به نام خط لوله صلح با اسلام­ آباد داشتیم، رئیس جمهور شهید در گفتگو با مقامات این کشور در مورد احیای این خط لوله نیز رایزنی کرد.

استفاده حداکثری از توان دانش­بنیانی کشور نیز در دستور کار قرار داشت. در دولت سیزدهم، بیشترین زمینه برای فعالیت دانش­بنیان­ها به وجود آمد. وزارت نفت نیز بیشترین استفاده را از دانش­بنیان­ها داشت. قراردادهایی بین این وزارتخانه و شرکت های دانش­بنیان منعقد شد و زمینه برای رفع نیازهای صنعتی کشور در حوزه انرژی به وجود آمد.

حبیب قاسمی، نماینده مردم شهرضا و دهاقان را در خصوص سیاست­های حوزه انرژی شهید رئیسی تصریح کرد: یکی از بخش­هایی که دولت سیزدهم عملکرد خوبی در آن داشت، ارتباط با همسایگان بود. در این زمینه دولت نمره بالایی کسب می­کند.

وی ادامه داد: از طریق افزایش تعاملات با همسایگان در حوزه انرژی توانستیم در شرایط تحریم حضور پررنگی در منطقه داشته باشیم و منافع خود را تأمین کنیم. بعد از اینکه طی سالیان گذشته در زمینه استفاده از ظرفیت همسایگان غفلت داشتیم، در دولت شهید رئیسی استفاده از این فرصت­ها در دستور کار قرار گرفت و در همین رابطه نیز توانستیم تجارت گازی ایران با همسایگان از شمال تا جنوب، توانستیم که چالش‌ های حوزه انرژی با همسایگان را حل کنیم و حتی به افزایش تجارت گازی ایران نیز در دولت سیزدهم دست یافتیم

قاسمی گفت: در دولت شهید رئیسی اقدامات خوبی در حوزه انرژی صورت گرفت. دولت سیزدهم با استفاده از تسهیل مسیر اخذ صدور مجوزها و قانون حمایت از سرمایه گذاری به افزایش جذب سرمایه ­های بخش خصوصی به سمت توسعه میادین مشترک نفت و گاز پرداخت.

وی ادامه داد: رشد جذب سرمایه به صنایع نفت و گاز کشور اتفاق خوبی است که بر اثر سیاست­ گذاری­ های صحیح در دولت سیزدهم محقق شد. این اقدام در راستای تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم است و اخیرا نیز در زمینه توسعه ظرفیت گازی کشور با جذب سرمایه از بخش خصوصی توانستیم که میادین گازی بدون توسعه کشور را به مرحله برداشت و عقد قرارداد جهت توسعه برسانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.