کارشناس حوزه قفقاز گفت: ضرورت دارد ایران از نظر امنیتی، فرهنگی، سیاسی، اطلاعاتی و اقتصادی هرچه بیشتر ارمنستان را به خود وابسته سازد تا آنها در واگرایی نسبت به ایران و حرکت به سمت غرب بهانه‌ای نداشته باشند.

در شرایط فعلی، ایران می‌تواند به عنوان میانجی برای دستیابی به درک مشترک میان ارمنستان و روسیه کمک کند

احسان موحدیان کارشناس مسائل حوزه قفقاز در گفت و گو با قدس درباره علل و روند واگرایی ارمنستان از متحدان خود و میانجیگری ایران برای دستیابی به درک مشترک، تصریح کرد: چرخش موضع دولت ارمنستان درباره همکاری و همسویی با روسیه و نزدیکی به غرب به صورت ناگهانی رخ نداده است. متاسفانه ایران هم به این مسئله کم توجه بوده است. بعد از جنگ سال ۲۰۲۳ روسیه به ارمنستان برای حفظ مرزهای آن کمک چندانی نکرد، همین موجب شد تا منطقه قره باغ درپی اتفاق تابستان سال گذشته سقوط کرده و ۱۲۰ هزار ارمنی آواره شوند. همچنین آذربایجان تعرضات مرزی گاه و بیگاه دارد و برخی نقاط مرز ارمنستان را اشغال میکند، همین تحرکات و اتفاقات باعث شد روند واگرایی پاشینیان با روسیه و متحدان آن در سازمان پیمان امنیت دسته جمعی تقویت گردد.

موحدیان همچنین افزود: نگاه ارمنستان این است این کشور به سمت غرب رفته و امنیت خود را از این طریق تامین کند. البته چندی پیش نشست بروکسل هم نشان داد غرب و اتحادیه اروپا نیز توجه چندانی به امنیت ارمنستان ندارد و صرفا به دنبال استفاده از ارمنستان، گرجستان و آذربایجان به عنوان پایگاه‌هایی برای تضعیف نفوذ روسیه در منطقه قفقاز و تسریع روند روسیه زدایی از این کشورها است. چنانکه شاهد بودید رقم ۲۷۰ میلیون یورویی را به عنوان کمک به ارمنستان تصویب کرد که رقمی بسیار ناچیز است. از سوی دیگر، روسیه هم بخاطر روند غرب گرایی ارمنستان و رفتارهای آن شاید از درک واقعیت و اهمیت ماجرا ناتوان است و دو کشور عملاً در یک چرخه تشدید تنش قرار گرفته‌اند.

جبران غفلتها با تحقق همگرایی بین ایران، روسیه و ارمنستان

این تحلیلگر حوزه قفقاز معتقد است: این روند هم به ضرر ارمنستان است، زیرا تمامیت ارضی آن بیشتر تضعیف خواهد شد و هم به ضرر روسیه است که درنتیجه آن جای پای کمتری در قفقاز خواهد داشت. در این برهه ایران میتواند به عنوان میانجی به ایفای نقش بپردازد و به هر دو کشور برای دستیابی به درک مشترک  از مشکلات کمک کند. ایران بایستی درهم تنیدگی روابط و مناسبات خود با ارمنستان را هرچه بیشتر افزایش دهد. ارمنستان به ایران به عنوان کشوری نگاه میکند که توانایی ایجاد موازنه در روند تهدیدات را دارد. به همین دلیل کشورمان باید به کمک دولت پاشینیان برود تا روند تهدیداتی که از سوی آذربایجان و ترکیه علیه آن وجود دارد را کاهش دهد.

وی تاکید کرد: منتهی ایران باید توجه داشته باشد در ماجرای همگرایی که بین ناتو و ارمنستان رخ داده است، هرگز اغراق و زیاده‌روی نکند. زیرا اگر ایران بر این موضوع تاکید بیش از حد داشته باشد روند واگرایی را تشدید خواهد کرد. ضرورت دارد ایران از نظر امنیتی، فرهنگی، سیاسی، اطلاعاتی و اقتصادی هرچه بیشتر ارمنستان را به خود وابسته سازد تا آنها درباره واگرایی با ایران و حرکت به سمت غرب بهانه‌ای نداشته باشند. همچنین همگرایی، تشریک مساعی  و هماهنگ سازی سیاستها بین سه کشور روسیه، ایران و ارمنستان نیاز است تا بتوان امیدوار بود غفلت و عدم توجه کافی کشورمان نسبت به منطقه  قفقاز و خطرات و چالشهای آن کاهش پیدا میکند.

احسان موحدیان
احسان موحدیان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.