کارشناس و پیشکسوت هندبال در خراسان رضوی گفت: حل مشکل فعلی هندبال و در کل ورزش خراسان رضوی با دستان مدیران ارشد استانی و در رأس آن‌ها استاندار و نمایندگان مجلس امکان‌پذیر است.

حل مشکل فعلی هندبال سبزوار با دستان مدیران ارشد استانی امکان پذیر است

به گزارش قدس خراسان، ۲۲ بازی، ۶ برد، ۳ تساوی، ۱۳ باخت، ۱۵امتیاز و قرار گرفتن در رده هشتم لیگ ۱۲ تیمی هندبال، تمام کارنامه تیم هندبال پیکان سبزوار در رقابت‌های لیگ برتر امسال بود.

ترقی دو پله‌ای در جدول از دهم به هشتم نسبت به لیگ سال گذشته و بقا در لیگ با استفاده از بازیکنان جوان بومی، مزیت‌های نماینده سبزواری لیگ هندبال است؛ نماینده‌ای که اگر قرار به سنجش آن براساس سابقه و کارنامه گذشته هندبال سبزوار باشد، باید آن را میان تیم‌های مدعی قهرمانی می‌دیدیم تا بین تیم‌های رده پایینی جدول.

پرسش اما این است چرا سبزوار که مهد هندبال خراسان است، باید به این روز بیفتد که با وجود گذشته درخشان و بازیکنان نامی و مستعد نماینده باشگاهی‌اش، در جمع تیم‌های پایین‌ جدولی لیگ برتر هندبال قرار بگیرد؟ اگر همین امروز بازیکنان خوب لیگ را دستچین کنند، بی‌شک دو جین از آن‌ها سبزواری و خراسانی خواهند بود. پس ایراد از نداشتن پشتوانه فنی نیست. علت را باید جای دیگری جست؛ دلیلی که تمام رشته‌های ورزشی در خراسان رضوی با آن دست به گریبان هستند و از آن ضربه می‌خورند. جای خالی حامی مالی در سطح بالا که بتوان تیم را با حمایت‌های آن بست، به شدت در دو سال گذشته آن هم در بدنه تیم هندبال پیکان سبزوار حس می‌شود. باشگاه پیکان که در تهران است، به واسطه رایزنی‌هایی که برخی از سینه‌سوخته‌های هندبال سبزوار داشتند، حضانت این تیم را برعهده گرفت، آن هم نه با تمام امکانات؛ بلکه در حد پرداخت هزینه‌هایی برای ادامه مسیر در لیگ برتر هندبال. نکته جالب این حمایت، کاهش ۵۰ درصدی حمایت‌های مالی باشگاه پیکان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ است!  ۸میلیارد تومان برای شرکت در لیگ سال اول باشگاه پیکان به سبزواری‌ها پرداخت کرد. این مبلغ در لیگ ۱۴۰۲ به ۴ میلیارد و سپس با متمم‌هایی که در نظر گرفته شد، به ۵/۴ میلیارد تومان رسید. در این میان هزینه‌های تیم با توجه به تورم بالاتر رفت و توان برای به خدمت گرفتن بازیکنان کمتر شد. در مقایسه با پیکان سبزوار، رقبای این تیم در لیگ، به خصوص تیم‌های مدعی، بریز و بپاش‌های آنچنانی از جیب شرکت‌های اغلب دولتی داشتند. اگر فقط و فقط رقم قرارداد مجتبی حیدرپور بازیکن سبزواری مس کرمان که عنوان قهرمانی را به همراه این تیم بدست آورد، در نظر بگیریم، چیزی حدود نیمی از تمام هزینه‌های نماینده هندبال سبزوار در رقابت‌های لیگ است! با این تفاسیر خبر می‌رسد حتی باشگاه پیکان تهران در صدد است همین حمایت‌ها را نیز قطع کند که اگر این اتفاق تلخ بیفتد، باید منتظر تکرار تراژدی غم‌انگیز کناره‌گیری حامی مالی نماینده بسکتبال استان، این بار در هندبال باشیم.

مسئولان باید آستین بالا بزنند

کارشناس و پیشکسوت هندبال در خراسان رضوی درباره دلایل شرایط نماینده هندبال سبزوار در لیگ برتر گفت: مشکل هندبال به نوعی مشکل تمام رشته‌های ورزشی به ویژه در رشته‌های تیمی است؛ آن هم نداشتن حامی مالی قوی که بتواند پشتوانه خوبی برای حضور نماینده خراسان در لیگ هندبال باشد.

محمدرضا خزاعی افزود: باشگاه پیکان تهران که در حال حاضر به عنوان حامی، هزینه‌های تیم هندبال سبزوار را پرداخت می‌کند، به جای افزایش بودجه تیم از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ آن را نصف کرده است. با این شرایط چه توقعی می‌توان از یک تیم داشت؟ به نظرم همین نتیجه‌ای که کسب شده، خیلی هم خوب است؛ چون باید از تیمی توقع داشت که بودجه درستی دارد، امکانات کافی در اختیارش است و عقبه قوی‌ای به لحاظ مالی دارد نه اینکه پیکان سبزوار برای هر سفر خارج از خانه‌اش باید متوسل به فرماندار، شهردار، شورای شهر و... می‌شد.

وی ادامه داد: حل مشکل فعلی هندبال و در کل ورزش خراسان رضوی با دستان مدیران ارشد استانی و در رأس آن‌ها استاندار و نمایندگان مجلس امکان‌پذیر است. آن‌ها هستند که می‌توانند مانند خیلی از استان‌ها صنایع دولتی را موظف به حمایت از ورزش کنند. چطور مس کرمان می‌تواند با مجتبی حیدرپور که بازیکنی سبزواری است، قرارداد ۲میلیارد تومانی ببندد که نصف کل هزینه ۴میلیاردی باشگاه پیکان برای تیم هندبال است؛ اما فولاد نیشابور، ایران خودرو بینالود، سنگ‌آهن خواف و گاز سرخس نمی‌توانند برای ورزش هزینه کنند! کار از جای دیگری می‌لنگد و آن همت مسئولان برای حمایت از ورزش است.

معجزه در نبود امکانات 

سرپرست تیم هندبال پیکان سبزوار نیز با اشاره به تلاش زیادی که برای مجاب کردن باشگاه پیکان در راستای حمایت از تیم هندبال سبزوار در یک سال و نیم انجام شده، گفت: طبق تفاهم‌نامه پنج ساله‌ای که با باشگاه پیکان داشتیم، قرار شد آن‌ها برای شرکت در لیگ از نماینده هندبال سبزوار حمایت کنند. ما نیز متعهد شدیم سال اول در لیگ باقی بمانیم و سال دوم نیز در رده ششم تا هشتم قرار بگیریم که هر دو مورد تا امروز محقق شده است.

محمد ضماند بیان کرد: از سال سوم هم قرار بر این شد برای سکو و قرار گرفتن در جمع مدعیان بجنگیم. البته با شرایط فعلی و اینکه طبق آخرین اظهارات آقای گنجی قائم‌مقام باشگاه پیکان که به من گفته پیکان برای سال جدید فقط در دو رشته ورزشی لیگی یعنی فوتبال و والیبال حضور خواهد داشت، تکلیف برای ادامه حمایت باشگاه پیکان از نماینده هندبال سبزوار مشخص نیست و چنانچه این اظهارنظر بخواهد رنگ واقعیت به خود بگیرد، باید گفت همین حامی نصفه و نیمه را هم برای فصل بعد نخواهیم داشت!

وی تأکید کرد: برای جلوگیری از این اتفاق باید همه ظرفیت‌های استان از استانداری گرفته تا نمایندگان مجلس و همه مدیرانی که می‌توانند کاری انجام دهند، به کار گرفته شوند تا از وقوع این اتفاق تلخ جلوگیری شود. زمان زیادی هم تا مجمع باشگاه پیکان که قرار است بیستم خرداد برگزار شود، باقی نمانده و باید تا پیش از این مجمع هر کاری که مقدور است، انجام داد تا همچنان باشگاه پیکان حامی نماینده هندبال خراسان رضوی باقی بماند.

سرپرست تیم هندبال پیکان سبزوار اظهار کرد: اگر بخواهیم با شرایط و محدودیت‌هایی که تیم داشت، نتایج بدست آمده را تحلیل کنیم، باید گفت نتیجه‌ها در حد معجزه بوده؛ چرا که سال گذشته همه تیم‌ها به عنوان زنگ تفریح به تیم ما نگاه می‌کردند و آرزوی آن‌ها بازی با ما بود؛ اما امسال هر تیمی حتی مدعیان قهرمانی که به سبزوار سفر می‌کردند، می‌ترسیدند قافیه را مقابل ما ببازند و این یعنی ما با بازیکنان بومی و بضاعتی که داشتیم، توانستیم شرایط خوبی را رقم بزنیم. 

ضماند افزود: اینکه من از عملکرد تیم دفاع می‌کنم به این خاطر نیست که همراه تیم بودم. شاید برخی بگویند چون مسئولیت داشته این حرف‌ها را می‌گوید و برخی از این حرف و حدیث‌ها را پشت سر ما هم داشته‌اند که از این بابت گلایه‌مندم. با وجود این حاضرم مسئولیتم را به هر کدام از دوستانی که مدعی‌اند، واگذار کنم؛ مسئولیتی که در این دو سال جز استرس و نگرانی برای من چیزی نداشته و حتی ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان هم از جیبم خرج کردم.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.