مولدسازی دارایی‌های مازاد دولتی از جمله مواردی است که در دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای نسبت به آن صورت گرفت و هدف از اجرای آن نیز انجمادزدایی از منابع بالقوه دولت در راستای تکمیل طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام استان‌ها عنوان شد.

۷۰۰پروژه‌ نیمه‌تمام یزد منتظر مولدسازی اموال دولتی
طبق گفته‌های رئیس سازمان خصوصی‌سازی نیز استان یزد  به‌عنوان یکی از موفق‌ترین استان‌ها در مولدسازی دارایی‌های راکد و پروژه‌های نیمه‌تمام دولت عمل کرده و از طرفی بیش از ۷۰۰پروژه ناتمام در این استان وجود دارد که برخی از آن‌ها بیشتر از ۵۱ سال بلاتکلیف بوده‌اند.
  بهینه‌سازی اموال مازاد دولتی این استان می‌تواند تا حدود زیادی گره برخی از آن‌ها را باز کند اگرچه برای تکمیل طرح‌هایی با پیشرفت بالای ۰۵ درصد این استان به دو همت نیاز است. 

همکاری فرمانداران
در این راستا معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد با تأکید بر تعیین تکلیف اموال شناسایی شده مازاد استان می‌گوید:  باید املاکی که در مرحله فروش قرار گرفته با انجام ارزش‌افزایی لازم به فروش برسد تا از منابع حاصل از آن بتوانیم پروژه‌ها و طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی استان را به سرانجام برسانیم. 
محمد جواد ابوالحسینی بر همکاری دستگاه‌های اجرایی در این زمینه تأکید داشته و تصریح می‌کند: بررسی و شناسایی اموال مازاد دولت در شهرستان‌ها از برنامه‌های این ستاد در سال جاری است و از فرمانداران می‌خواهیم این موضوع را در رأس برنامه‌های خود قرار دهند. 

۱۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی 
در مقابل مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد نیز معتقد است سال گذشته اقدامات خوبی برای مولدسازی دارایی‌های مازاد استان انجام شده و زیرساخت‌های لازم از جمله شناسایی، مستندسازی و ارزش‌افزایی املاک صورت گرفته است. 
محمد دهقان منشادی با اشاره به اینکه سال گذشته ۳۵ ملک مازاد جدید در استان یزد شناسایی و پنج بسته رونق مولدسازی در استان نهایی شده است، می‌گوید: تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام استان به بیش از ۲۱۰هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد که بخشی از آن‌ها باید از محل مولدسازی دارایی‌های مازاد صورت بگیرد. 
وی تصریح می‌کند: ۲۶۰ پروژه نیمه‌تمام عمرانی در استان وجود دارد که برای تکمیل آن‌ها به ۵۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
منشادی با بیان اینکه اعتبارات عمرانی استان در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۲هزار میلیارد تومان بوده، ادامه می‌دهد: اگر بخواهیم با اعتبارات موجود طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی را تکمیل کنیم حدود ۳۰سال زمان می‌برد. از این رو اجرای طرح مولدسازی و استفاده از منابع حاصل از آن نقش مهمی در تحقق اهداف تکمیل طرح‌های عمرانی استان دارد.

شفاف‌سازی در مقوله مولدسازی
نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد نیز بر این باور است که متأسفانه فرهنگ خصوصی‌سازی از گذشته به خوبی در جامعه تبیین نشده است.
آیت‌الله محمدرضا ناصری به اهمیت شفاف‌سازی در مقوله خصوصی‌سازی و مولدسازی تأکید کرده و می‌گوید: یزد یک استان معدن‌خیز است و سالانه میلیاردها سرمایه از طریق معادن از استان خارج می‎شود و عملاً بانک‌های استان از آن بی‌بهره هستند و نمی‌ توانند برای توسعه استان سرمایه‌گذاری متناسبی داشته باشند.

شناسایی ۶۰۰ ملک مازاد دولتی
استاندار یزد نیز از اجرای طرح‌های مولدسازی اموال مازاد دولت به عنوان یکی از سه حوزه مهم مورد پیگیری در استان نام برده و خواستار تمرکز جدی مسئولان استان دراین زمینه است.
مهران فاطمی با اشاره به شناسایی حدود ۶۰۰ ملک مازاد دولتی به ارزش تقریبی ۲۱هزار میلیارد تومان در استان یزد تصریح می‌کند: براساس لایحه بودجه باید ۳۵۰ میلیارد تومان از محل فروش این اموال وارد چرخه تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام شود.
 وی با تأکید بر اینکه درآمد ناشی از فروش اموال مازاد باید در پروژه‌های شاخص و نیمه‌تمام هر حوزه صرف شود، خاطرنشان می‌کند: پروژه‌های آبی یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی است که باید  از محل مولدسازی اموال مازاد دولت در استان اجرا شود. 
فاطمی استفاده از منابع حاصل از مولدسازی در تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی به ویژه راه‌ها و ایجاد بزرگراه‌ها را یادآور شده و ادامه می‌دهد: جاده‌های استان دارای بار ترافیکی بالایی هستند و سالانه ۵۲۰ نفر در جاده‌های برون‌شهری یزد بر اثر تصادف کشته می‌شوند.
وی تخصیص منابع حاصل از این سیاست دولت برای ایجاد بزرگراه اردکان - مهریز را ضروری دانسته و اظهار می‌کند: تزریق منابع این بخش برای این جاده ملی و بین‌المللی ضروری است.
فاطمی با بیان اینکه در موضوع مولدسازی اموال مازاد دولت اگر همکاری لازم صورت بگیرد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد، ادامه می‌دهد: همچنین تکمیل ورزشگاه بزرگ شهر یزد برای میزبانی مسابقات ملی و بین‌المللی از محل مولدسازی دارایی‌های مازاد دولت ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.