تحولات لبنان و فلسطین

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران گفت: قرآن کریم می‌فرماید: «إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ» و این برای همه ایام و قرن‌های متمادی، حقیقی و ماندگار است و مختص زمان و مکان خاصی نیست. این حقیقت قرآنی است اما علوم دیگر اینگونه نیستند بلکه تغییرپذیرند.

نظریات علمی قرآن در همه اعصار ماندگارند

محمود واعظی؛ رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران درباره ارتباط خاص علم و قرآن گفت: واقعیت امر این است که تاکنون درباره قرآن سخنان بسیاری گفته شده است اما مفسران عموماً سراغ الفاظ، بلاغت، فصاحت و آرایه‌های گفتاری رفته‌اند در حالی‌که امام خمینی(ره) می‌فرمودند باید سراغ معارف قرآن رفت و از دل قرآن این معارف را بیرون کشید و به پوسه و الفاظ بسنده نکرد.

وی افزود: بسنده کردن به پوسته و الفاظ قرآن کریم از اقداماتی است که در دوران عباسیان انجام می‌شد اما آنها بیش از این را متوجه نمی‌شدند؛‌ امروز که عصر جهانی‌سازی است باید نگرش خود را در این زمینه‌ها تغییر دهیم. باید از منظر علوم تجربی، علوم زیستی و علوم پایه سراغ قرآن کریم رفت و ناگفته‌های قرآن کریم را مورد بحث قرار داد و ثابت کرد در قرآن کریم کلمات، استعاره‌ها و واژه‌هایی به کار رفته است که بعد از هزار و چهارصد سال، تازه دانشمندان متوجه برخی از حقایق آن می‌شوند.

 واعظی تصریح کرد: مواردی همانند؛ یُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ؛ هرچه در آسمان‌ها و زمین است همه به تسبیح و ستایش خدا مشغولند، که در قرآن کریم زیاد به کار رفته زیبایی بسیاری دارد و گردش افلاک را به خوبی نشان می‌دهد؛ ضمن اینکه نیایش‌گری، عبادت، کرنش و خضوع را نیز در بردارد. از این جملات و کلمات در قرآن کریم به میزان فراوانی وجود دارد بنابراین باید اندیشمندان و پژوهشگران تجربی، سر سفره قرآن کریم بیایند و از این سفره قرآنی به نفع جهان اسلام و بشریت استفاده کنند.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران در پاسخ به این سؤال که موضوع اعجاز علمی قرآن کریم تا چه اندازه در دانشگاه‌ها و مراکز علمی ما مورد توجه قرار گرفته است، تأکید کرد: اعجاز علمی قرآن کریم در دوره‌هایی از تاریخ اسلام مطرح شده است در حالی که بسیاری از نظریات علمی در طول تاریخ رد شده‌اند اما قرآن کریم حقایق ماندنی را مطرح می‌کند. اینکه قرآن کریم می‌فرماید: «إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ» برای همه ایام و قرن‌های متمادی، حقیقی و ماندگار است و مختص زمان و مکان خاصی نیست. این حقیقت قرآنی است اما علوم اینگونه نیستند بلکه تغییرپذیرند.

وی در پایان افزود: کسانی‌ که درباره اعجاز علمی قرآن کریم بحث می‌کنند باید بگویند ما در همین حد فهمیده‌ایم چون قرآن کریم، کلامی جاودان و ماندنی است. اگر نسل‌های آینده ده‌ها نظریه علمی بیاورند باز هم با قرآن منطبق است چون قرآن با قوانین علمی منافات و تناقض ندارد، ما هم می‌توانیم با بهره‌گیری از قرآن کریم، نگاهی نو را نه صرفا پیش‌ روی کارشناسان الهیات، بلکه پیش روی همه اندیشمندان قرار دهیم.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.