موکب رسانه‌ای امام رضا(ع)

تأثیر نامه‌ها و پیام‌های مقام معظم رهبری در جامعه جهانی و مخصوصا نظام آمریکا از دیدگاه جامعه شناختی می‌تواند به عنوان یکی از عوامل مهم تغییر و تحول در نظام ارزشی و جهان معنایی این جامعه مطرح شود.

تحلیلی از نامه مهم مقام معظم رهبری به دانشجویان و دانشگاهیان آمریکا

علی جنتی/ پژوهشگر حلقه اجتهادی فقه الاجتماع مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد علیه السلام؛ در شرایط خاصی که جامعه جهانی با بحران آفرینی های آمریکا و بازیچه دستش، رژیم منحوس صهیونیستی روبروست، نامه ای از جانب رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به عقلای مردم آمریکا و جامعه نخبه و دانشگاهی آن صادر می شود و به نوعی منجر به ایجاد نوعی تزلزل در بنیان‌های نظام به بن بست رسیده سرمایه داری خواهد شد. 

تأثیر نامه‌ها و پیام‌های مقام معظم رهبری در جامعه جهانی و مخصوصا نظام آمریکا از دیدگاه جامعه شناختی می‌تواند به عنوان یکی از عوامل مهم تغییر و تحول در نظام ارزشی و جهان معنایی این جامعه مطرح شود. این پیام‌ها و به طور خاص این نامه ارزشمند در چنین فضایی که در جهان حاکم است می‌تواند ارزش‌ها و اصولی که همان ارزش ها و اصول اسلام است، را ترویج دهد. 
با توجه به اینکه این نامه از طریق مسیرهای مختلف رسانه ای و ارتباطی در اختیار همه مردم جهان قرار گرفته است و کوتاه بودن نامه و اینکه بیش از 500میلیون بار مورد بازدید قرار گرفته، نشان از این است که تعداد زیادی از مردم دنیا فرصت خواندن و تأمل در پیام رهبر ایران را داشته‌اند. این نامه دارای نکاتی است که از منظرتان می گذرد؛
 
اولا؛ مخاطب نامه افرادی هستند که اهل فکر، تعقل و اندیشه اند و خودشان در بطن این اعتراضات قرار گرفته اند.  یعنی کسانی که خود منشأ بسیاری از تحولات اجتماعی هستند و آن را راهبری کرده و هدایت می کنند. لذا در این نامه مخاطب شناسی دقیقی صورت گرفته است.

ثانیا؛ الفاظ مهربانانه و توأم با عطوفت رهبری انقلاب که می فرمایند؛ "من هم با شما جوانان احساس همدردی می کنم"،  فشار و سرکوب گری حکومت های فاسدشان را قابل تحمل و تلاش ها و انگیزه ها را برای دستیابی به هدف مضاعف می نماید.

ثالثا محتوای نامه بر مفاهیم، معانی و ارزش هایی استوار است که میان تمامی ملت ها ودر جامعه بین الملل مشترک است. مفاهیمی از قبیل؛ آزادی، دفاع از حق و مظلوم، امنیت، دفاع از حق تعیین سرنوشت، که به بیان ایشان، حتی دشمن به این مفاهیم ارزشی و مشترک هم رحم نکرده است. 

رابعا؛ اکنون که تمامی توجهات و نگاه‌ها به صبر و استقامت مردم مظلوم غزه است، این سوال ایجاد می شود که این صبر و استقامت بر چه منطق و مبنایی استوار است که رهبر معظم انقلاب پاسخ می دهند؛ این درس قرآن است "فاستقم کما امرت" و دعوت به خواندن قرآن که کتاب هدایت است، می نمایند.
خامسا؛ ایشان با یک اشاره کوتاه به تاریخ، بر این نکته تاکید می کنند که مسیر تاریخ روشن بوده و این ما هستیم که باید انتخاب کنیم که مسیر درست تاریخ کجاست؟ تا به بیراهه نرفته و درآن مسیر عقلانی و درست تاریخ  قرار گیریم که؛ "و العاقبة للمتقین".

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.