تحولات منطقه

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: پرورش استعدادها و توانمندسازی‌ دانش آموزان بانیازهای ویژه از وظایف مهم معلمین مدارس استثنایی است.

پرورش استعداد دانش‌آموزان با نیازهای ویژه از وظایف مهم معلمین مدارس استثنایی است
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به گزارش قدس خراسان، حجت الله الماسی در آیین افتتاح دوره مهارت آموزی بدو خدمت آموزگاران استثنایی و مربیان امور آموزش معلولین که با حضور آذر رشیدی معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان رضوی، جواد روحانی رییس آموزش و پرورش استثنایی استان و جمعی دیگر از مسئولین استانی و کشوری در مجتمع آموزشی، فرهنگی و توان بخشی امام رضا علیه السلام آغاز شد؛ اظهار کرد: یادگیری، پرورش استعدادها و توانمندی‌ دانش آموزان بانیازهای ویژه و بهره‌مندی از همه‌ امکانات حق دانش آموزان است و این وظیفه‌ سنگین و ویژه بر دوش معلمانی است که آنها هم در آموزش و شیوه رفتار با دانش آموزان نیز خاص هستند. 

 رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ضمن گرامیداشت یاد و خاطر شهدای خدمت و رییس جمهور شهید گفت: حضرت آیت الله رییسی فردی بود که اخلاق را به سیاست بازگرداند، اهل تعهد، اهل بندگی خدا، اهل خدمت بی منت و بی ریا و اهل تواضع بود  و از همه مهمتر خود را خادم واقعی مردم می دانست و به دلیل چنین ویژگی های شخصیتی، خداوند محبت او را در دل مردم قرار داد.

وی بیان کرد: هر کس در جامعه جهت امرار معاش خود شغلی متفاوت دارد اما  شغل مقدس معلمی شغلی است  که به تربیت انسان می پردازد  و طبق فرمایش پیامبر اکرم همه جنبدگان زمین و آسمان برای آموزگار خوبی ها آمرزش می طلبند و برای ما همین بس که اگر در کار معلمین استثنایی سختی وجود دارد ، مورد توجه رسول مهربانی ها هستیم.

الماسی با بیان اینکه معلم، امانتداری است که انسان، امانت اوست گفت: در این میان خدمت به دانش‌آموزان استثنایی موهبتی است که خداوند باری تعالی برای بهترین بندگان خود ارزانی داشته  و  زمانی که سخن از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به میان می‌آید، به معلمانی می‌رسیم که عاشقانه در این عرصه خدمت می‌کنند تا به آنها که خاص هستند، آموزش دهند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: یکی از دغدغه های جامعه فرهنگی، موضوع یادگیری است که  گاها با وجود تلاش خانواده ها و معلمین،  نتیجه حاصل نمی شود

وی افزود:  از منظر علوم عصب شناسی یادگیری زمانی شکل می گیرد که بین نرم های عصبی پیوندی محکم و قوی برقرار شود و در اثر این پیوند شبکه ایجاد شود.

الماسی گفت: نظریه عصب شناسی در عصر یادگیری دیجیتال معتقد است یادگیری، ارتباط بین نرم های عصبی در شبکه است و  هر چه شبکه عصبی در مغز قوی تر تشکیل شود یادگیری پایدارتر و عمیق تر می شود.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به اینکه یادگیری خلق و ایجاد شبکه است و برای اینکه یادگیری  به خوبی اتفاق بیفتد باید سه فرایند شناختی،  اجتماعی و هیجانی شکل بگیرد  افزود: فرایند شناختی دارای دو سطح پایه همچون ادراک حافظه و بینش و سطح عالی همچون حل مساله و خلاقیت  است و برای اینکه فرایند شناختی چه در سطح پایه و چه در سطح عالی به مرحله ای برسد که یادگیری پایدار شکل بگیرد نیاز به  سازگاری و هم سو شدن در رفتار با دیگران و درک مناسبات اجتماعی و جمعی دارد و درک مناسبات اجتماعی در تعریف یادگیری شبکه نیز خود واژه ای کلیدی محسوب می گردد.

وی تصریح کرد: فرایند اجتماعی مجموعه تعاملاتی است که یادگیرنده با محیط برقرار می کند تا در بستر آن یادگیری تقویت شود و فرایند هیجانی تعاملاتی می باشد که  از طریق ان احساسات و عواطف دانش اموزان نسبت به موضوع یادگیری تحریک می شود و یکی از راهکارها برای یادگیری پایدار  این است که  سه فرایند شناختی، هیجانی و اجتماعی نیز  تقویت شوند.

الماسی با تاکید بر اینکه هدف از برگزاری دوره ها به اشتراک گذاشتن تجارب در بکارگیری دانش است اظهار داشت: برگزاری این دوره ها بستر مناسبی در نحوه بکارگیری دانش است و  نباید  این کلاس ها را صرفا با انتقال دانش سپری کرد.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور خاطر نشان کرد: آموزگاران استثنایی و مربیان امور آموزش معلولین در این دوره ۸۶۰ ساعت را خواهند گذراند که ۳۳ ساعت آن هم اکنون و به صورت حضوری در استان خراسان رضوی برای آموزگاران استثنایی و مربیان امور آموزش معلولین برگزار می شود و مابقی به صورت ترکیبی در استان ها انجام خواهد شد.

گفتنی است؛ در این دوره بالغ بر ۲۱۲آموزگار استثنایی و مربی امور آموزش معلولین بدو خدمت از پنج استان خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان و سمنان به مدت چهار روز توسط اساتید  مجرب آموزش می بینند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.