عضو مجلس دوازدهم: اگر می­ خواهیم به جذب سرمایه­ های خرد مردمی بپردازیم و آن­ها را در بخش های مولد کشور به کار بگیریم، باید در وهله اول اعتمادسازی کنیم. دولت می ­تواند با برخی اقدامات مانند تضمین کف سود سرمایه ­گذاران به جلب سرمایه ­ها اقدام کند.

تضمین کف سود سرمایه‌گذاران راهی برای جلب سرمایه‌­های خرد مردمی است

سرمایه ­های خرد مردمی وقتی در کنار یکدیگر قرار می ­گیرند، مبالغ کلانی را تشکیل می­ دهند. جذب این سرمایه ­ها به بخش­های مولد کشور می­ تواند نتایج خوبی به بار بیاورد. به طور مثال، در صنایع نفت و گاز نیاز به سرمایه ­گذاری داریم تا پروژه­ ها پیش برود و افزایش تولید و توسعه زنجیره ارزش محصولات را داشته باشیم. جذب سرمایه­ های خرد مردمی به این بخش­ها بسیار مفید خواهد بود.

متاسفانه در شرایط فعلی مردم اعتماد خود را به بازار سرمایه و بورس از دست داده ­اند. نیاز است دولت به سیاست­ گذاری­های جدی در این زمینه مبادرت کند تا دوباره شاهد اعتماد مردم به این بسترهای قانونی سرمایه گذاری باشیم.

در حال حاضر، بازارهای مخرب، واسطه ای و دلالی مانند ملک، طلا، ارز، سکه و... از جذابیت بالایی برخوردارند. زیرا مردم در این بخش­ها سودهای کلانی می ­برند و مالیات هم نمی ­پردازند. به زعم کارشناسان، دولت باید در کنار اعتمادسازی به افزایش جذابیت بخش­های مولد اقتصاد اقدام کند.

مردم ذهنیت خوبی نسبت به پروژه هایی که دولت شروع می­ کند، ندارند. به نظر آن­­ها این امکان و جود دارد که پروژه­ ها در میانه راه متوقف شود و سود آن­ها هم از بین برود. با توجه به این وضعیت، نیاز است دولت به تضمین سود سرمایه­ گذاران مبادرت کند تا انگیزه ­ای برای سرمایه­ گذاران ایجاد شود. مشوق­ ها باید به اندازه­ای جذاب باشند که سرمایه­ گذاران ترجیح دهند به جای فعالیت در بازارهای واسطه ­ای و دلالی به سرمایه­ گذاری­ های در حوزه ­های مولد اقتصاد کشور بپردازند.

 وحید احمدی، نماینده کنگاور را در مجلس شورای اسلامی  در خصوص لزوم چاره ­اندیشی برای جذب سرمایه­ های خرد مردمی به بازار سرمایه و بورس کشور تصریح کرد: متأسفانه بر اثر شرایطی که چند سال پیش به وجود آمد، مردم اعتماد خود را به این بخش از دست داده­اند. زمانی مردم به این بازار اعتماد کردند و دارایی­ هایشان را به بورس روانه کردند، اما بر اثر سوءاستفاده برخی افراد سودجو مردم متضرر شدند و اعتمادشان را به این بخش به کلی از دست دادند.

وی ادامه داد: اگر می­ خواهیم به جذب سرمایه­ های خرد مردمی بپردازیم و آن­ها را در بخش های مولد کشور به کار بگیریم، باید در وهله اول اعتمادسازی کنیم. بعد از ماجراهایی که برای مردم در بازار بورس به وجود آمد، جلب اعتماد مردم سخت است. اما دولت می ­تواند با برخی اقدامات مانند تضمین کف سود سرمایه ­گذاران به جلب سرمایه ­ها اقدام کند.

عضو مجلس دوازدهم شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مردم باید مطمئن شوند اشخاص در روندهایی که در بازار بورس کشور پیش می­آید، دخالتی ندارند. باید به نحوی به آن­ها اطمینان دهیم که شاخص­های اقتصادی مشخص­کننده روندها هستند.

احمدی گفت: روش شرکت سهام عام پروژه که کارشناسان مطرح کرده­اند، می­تواند یک روش مناسب برای جلب سرمایه­های خرد مردمی باشد. در این روش دست دولت در اعطای مشوق‌ها و امتیازات به پروژه­های مورد نظر جهت تشویق مشارکت عمومی باز است. دولت باید جذابیت این پروژه‌ها را به طور قابل توجهی بالاتر از جایگزین‌های سرمایه گذاری غیرمولد تعریف کند.

وی ادامه داد: دولت می ­تواند از طریق استفاده استراتژیک از ابزارها و مشوق‌های مختلف به جلب سرمایه ­های خرد مردمی اقدام کند و آن­ها را در بخش­های مولد اقتصاد به کار بیندازد. به وجود آوردن امکان بازگشت سریع سرمایه برای عموم می­تواند کمک­ کننده باشد.

احمدی گفت: واقعیت این است که اقدامات اقتصادی معمولاً ریس ک­های خاص خودشان را دارند. اگر روندها بر اساس اصول و مبانی اقتصادی پیش برود، این ریسک­ها قابل پیش ­بینی و تحلیل است. اما وقتی اشخاص تعیین­ کننده هستند، سرمایه­ گذار متضرر می­شود.

به گفته نماینده مردم کنگاور در مجلس شورای اسلامی، مالیات بر عایدی سرمایه می ­تواند تا حدی در سوق دادن سرمایه ­ها به بخش­های مولد اثرگذار باشد. اما این عامل به تنهایی کارساز نخواهد بود. باید زیرساخت­های لازم به لحاظ اقتصادی برای جذب سرمایه­ ها در بخش­های مولد آماده باشد.

احمدی گفت: به منظور مقابله با بخش­های مخرب که در اقتصاد کشور مشکل­ آفرین شده ­اند، باید به ایجاد یک وضعیت باثبات با مبانی مشخص و قانون اثرگذار و همه جانبه در اقتصاد کشور مبادرت کنیم.

وی ادامه داد: به منظور بهره ­برداری از ظرفیت بازار سرمایه و بورس در کشور که ضربه مهلکی خورده است، باید به فکر چاره ­اندیشی­های اساسی باشیم. از طریق به کار انداختن سرمایه ­های خرد مردمی در بخش­های مولد می­ توانیم اتفاقات خوبی را در اقتصاد کشور ایجاد کنیم، اما این روند مستلزم اعتماد آفرینی در بین مردم به منظور سرمایه­ گذاری مجدد آن­ها در بازار سرمایه و بورس کشور است.

احمدی گفت: اعتمادآفرینی در میان مردم برای جلب سرمایه­ ها با حرف زدن ایجاد نمی­ شود. نیاز به اقدامات عملی است تا مردم مطمئن شوند که سودشان تضمین می­ شود و سرمایه­ هایشان از بین نمی­رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.