انتخابات

۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۳
کد خبر: 993059

بحران‌های پیاپی گریبانگر دولت نتانیاهو

محمدپارسا نجفی، تحلیلگر مسائل منطقه

اعلام خروج بنی گانتس و گادی آیزنکوت، از کابینه جنگ اضطرای بنیامین نتانیاهو که پس از اغاز عملیات طوفان الاقصی ایجاد شد، در گام نخست نشان دهنده شکاف عمیق در راس هرم حاکمیت رژیم صهیونیستی است.

اعلام خروج بنی گانتس و گادی آیزنکوت، از کابینه جنگ اضطرای بنیامین نتانیاهو که پس از اغاز عملیات طوفان الاقصی ایجاد شد، در گام نخست نشان دهنده شکاف عمیق در راس هرم حاکمیت رژیم صهیونیستی است. اگرچه این اقدام در کوتاه مدت به معنی سقوط دولت نیست - چرا که نتانیاهو هنوز با 64 کرسی اکثریت پارلمان را در اختیار دارد - اما خروج این دو اثبات می کند که جامعه صهیونیست پس از شکست نظامی-اطلاعاتی هفتم اکتبر دیگر نمی تواند افق روشن امنیتی مطلوب را پیش روی خود ترسیم کند.

چنین تصمیمی از چند منظر دیگر نیز مهم و حائز اهمیت است. نخست، اقدام گانتز و آیزنکوت به عنوان دو ژنرال و مهره نظامی بیانگر نارضایتی شدید انها از آنچه در جبهه های نبرد و بویژه در شمال با حزب الله و در غزه با حماس و جهاد اسلامی می گذرد است. نباید از یاد برد در هشت ماه گذشته، تلفات زیادی به ارتش اشغالگر وارد شده و از آنجا که هر دو وزیر جنگ پیشین نسبت به میزان تلفات آگاهی دارند لذا یکی از اصلی ترین دلایل اعتراض آنها همین موضوع بوده است. در حقیقت یکی از اساسی ترین چالش های دولت فعلی، ناتوانی در تامین امنیت برای جامعه صهیونیستی است، زیرا که بعد از هشت ماه درگیری در جنوب و شمال با معضلات و مشکلات متعدد بیشتری نسبت به قبل از آنچه در هفتم اکتبر اتفاق افتاده روبرو شده است. به عنوان نمونه مناطقی مانند کریات شمونه، الجلیل ، نهاریا تا جولان اشغالی زیر آتش توپخانه ای-موشکی و پهپادی روزانه حزب الله لبنان قرار دارد و در جنوب بندر ایلات در تیر رس تهاجم مقاومت اسلامی عراق و انصارالله یمن است، حملاتی که نشان می دهد دولت نتانیاهو نتوانسته امنیت سرزمین های اشغالی را تامین کند.   

دوم اینکه برخلاف آنچه رسانه های غربی تبلیغ می کنند بنی گانتز و آیزنکوت به هیچ وجه صلح طلب نیستند، بلکه بازی جدید هم برای این به راه افتاده که بتوانند نتانیاهو را به عنوان عامل اصلی شکست های اخیر معرفی کرده و با این بازی تبلیغاتی پایگاه اجتماعی خودشان را در جامعه صهیونیست ارتقا دهند. موید این موضوع هم سابقه وزارت جنگ و ریاست ستاد مشترک ارتش اسرائیل توسط گانتز می باشد. او در تمامی جنایت های سابق این رژیم فعالیت داشته و دستش به خون مردم فلسطین آغشته است.

در نهایت مسئله مهم این می باشد که ممکن است این تحول، دومینو وار منجر به استعفای سایر وزرا و مقامات عالی دولت نتانیاهو شود. در شرایط جنگی به نظر پیشبرد اهدافی همچون شهرک سازی و نابودی دشمنانشان همچون حزب الله اولویت دارد با این حال اکنون با رفتن گانتز و آیزنکوت، دولت فاسد نتانیاهو مشروعیتش را بیش از پیش از دست داده و اثبات کرده که دیگر به هیچ وجه قادر به برون‌رفت از بحران کنونی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.