انتخابات

یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری ضمن اشاره به اینکه ممکن است به دنبال خوردن میوه‌های شسته‌نشده دچار مشکلات گوارشی و اسهال شدید شویم، گفت: یک‌سری از مشکلات گوارشی به دلیل ابتلا به سویه جدید کووید ایجاد می‌شوند.

توت شسته‌نشده و سویه جدید کرونا موجب بروز علائم گوارشی می‌شوند

حمید عمادی‌کوچک؛  رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) در خصوص مشکلات گوارشی که طی چند هفته اخیر شیوع پیدا کرده است، گفت: هر ساله با رسیدن میوه‌های توت و شاه‌توت با این مشکلات گوارشی مواجه می‌شویم چراکه تعداد زیادی از افراد معتقدند که این میوه‌ها قابل شست‌شوی نیستند و اگر شسته شون، خراب می‌شوند و در نتیجه توت را شسته‌نشده  می‌خورند و پس از چیدن از درخت می‌خورند که به دنبال خوردن این میوه‌های شسته‌نشده دچار مشکلات گوارشی و اسهال شدید می‌شوند.

وی ضمن اشاره به اینکه عامل واحدی برای این مشکلات گوارشی وجود ندارد و در مواردی به‌دلیل عامل ویروسی، در مواردی باکتریایی و در مواردی نیز ناشی از سم‌پاشی به درخت است، ادامه داد: در هر صورت چنان‌چه میوه‌ای به صورت نشسته مصرف شود موجب به وجود آمدن مشکلات گوارشی خواهد شد که هم بالغان و هم کودکان را مبتلا می‌مند، اما علائم ابتلا در کودکان جدی‌تر است چراکه آب بدنشان زودتر تمام می‌شود و احتمال شدید شدن بیماری در آن‌ها بیشتر است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این‌که این عارضه گوارشی می‌تواند همراه با استفراغ و تهوع و یا اسهال باشد، افزود: درست است که شستن توت کیفیت میوه را تا حدی تغییر می‌دهد، اما ارزش این را دارد که این میوه را تمیز کنیم تا دچار مشکلات گوارشی نشویم.

دکتر عمادی‌کوچک با بیان این‌که در برخی موارد مشکلات گوارشی می‌تواند ناشی از سویه جدید کرونا باشد، افزود: سویه جدید کرونا در حال گردش است و در تعدادی افراد نیز موجب بروز علائم گوارشی می‌شود، از این رو، ممکن است یک‌سری از مشکلات گوارشی ناشی از مصرف میوه نشسته نباشند و به دلیل ابتلا به سویه جدید کووید به‌وجود آمده باشد. اما در هر صورت چه از خوردن توت و چه از ابتلا به کرونا به وجود آمده باشد، پس از چند روز علائم بهبودی ظاهر می‌شود و در بسیاری از موارد نیز احتیاج به مصرف آنتی‌بیوتیک نیست.

منبع: خبرگزاری میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.