استفاده از پنل‌های بتنی و سبک این امکان را برای سازندگان پروژه‌های ساختمانی فراهم می‌کند تا ضمن صرفه‌جویی در سرمایه‌ای که قرار است برای ساخت پروژه هزینه شود زمان اتمام آن را نیز به شکل قابل توجهی کاهش دهند.

ساخت سازه‌های ساختمانی، زودتر با هزینه کمتر!

به گزارش قدس خراسان، صنعت ساختمان یکی از صنایع پرکاربرد در زندگی انسان‌ها از ابتدای خلقت تا به امروز بوده و همچنان خواهد بود. از این رو ساخت مسکن و سازه‌های حفاظتی روز به روز با تغییراتی که داشته زمینه‌ساز رفاهیات برای زندگی بوده است.

از جمله مواردی که مهندسان حوزه ساخت و ساز به دنبال آن بودند ایجاد فضاهای اقامتی با کیفیت و با دوام بالا و البته در کوتاه‌ترین زمان ممکن بود. هر چند که همه این موارد در ساخت یک ساختمان اهمیت زیادی دارند اما زمان نقش مهمی در بهره‌برداری از ساخت مسکن دارد، در همین راستا ذهن خلاق مهندسان به سمت و سویی رفته تا با ایجاد شرایطی متفاوت از آنچه وجود دارد عنصر زمان را به کوتاه‌ترین شکل خودش در بهره‌برداری از پروژه‌های ساختمانی برسانند. یکی از مواردی که در سال‌های اخیر در صنعت ساختمان به آن پرداخته شده، استفاده از دیواره‌ها و سازه‌های پیش‌ساخته با استفاده از فناوری‌های جدید است. هر از چند گاهی اخباری درباره ساخت پروژه‌های ساختمانی در مدت خیلی کوتاه به گوش می‌رسد. در کشور ما نیز مهندسان و طراحان حوزه ساخت و ساز به این سمت گرایش پیدا کرده و با استفاده از فناوری‌های موجود و البته متکی بر دانش داخلی اقدام به ساخت پنل‌های بتنی و سبک کردند. استفاده از این پنل‌ها این امکان را برای سازندگان پروژه‌های ساختمانی فراهم می‌کند تا ضمن صرفه‌جویی در سرمایه‌ای که قرار است برای ساخت پروژه هزینه شود زمان اتمام آن را نیز به شکل قابل توجهی کاهش دهند.

شرکت صنایع معادن و عمران رضوی که پیش از این در تولید هبلکس در ایران توانسته جایگاه خاصی برای خود ایجاد کند در اقدامی جدید و به عنوان نخستین شرکت در کشور موفق به ساخت محصول جدید پنل‌های مسلح شده است؛ محصولی که علاوه‌ بر کمک به توسعه پایدار و تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، منجر به ارتقای کیفیت زندگی و بهبود شرایط مسکن در کشور نیز خواهد شد.

نخستین در ایران

مدیرعامل شرکت صنایع معادن و عمران رضوی در خصوص دستیابی مهندسان این شرکت به این فناوری جدید می‌گوید: آستان قدس رضوی پیش از این با تولید هبلکس برای نخستین بار در کشور این نام تجاری را به نام خود ثبت و در این زمینه در حوزه ساخت و ساز تحولی ایجاد کرده است. 

مهدی قربانی ادامه می‌دهد: از حدود دو سال پیش با توجه به تغییرات و نیازی که وجود داشت مطالعات اولیه برای مسلح شدن و سبک‌سازی بلوکه‌ها در شرکت صنایع معادن و عمران رضوی در کارخانه هبلکس بیرجند آغاز شد و در همان کارخانه بیرجند یک دفتر کار با استفاده از همین پنل‌ها به عنوان آزمایشی ساخته و پس از آن نیز تولید انبوه شروع شد.

ویژگی‌های محصول

وی می‌افزاید: پنل‌های مسلح نوع مخصوصی از بتن سبک و متخلخل است که از موادی با پایه سیمان، آهک و سیلیس تولید می‌شود و برای ساخت ساختمان‌های یک تا سه طبقه بدون سازه و اسکلت و همچنین دیوارهای پیرامونی برج‌های مسکونی، سوله‌ها، مجتمع‌های صنعتی و تجاری و مواردی از این دست کاربرد دارد. از جمله ویژگی‌های این پنل‌ها این است که می‌توان از آن‌ها به عنوان دیوارهای پیش‌ساخته استفاده کرد که علاوه ‌بر سرعت اجرا، موجب کاهش مصرف انرژی، عایق صدا و جلوگیری از خطر آتش‌ گرفتن آن‌ها می‌شود.

مدیرعامل شرکت صنایع معادن و عمران رضوی همچنین اظهار می‌کند: با توجه به ویژگی‌هایی که پنل‌های مسلح ساخته شده دارد در مدت کمتر از یک هفته عملیات ساختمانی یک خانه به مرحله سفت‌کاری می‌رسد که استانداردهای مختلف از جمله مقاومت در برابر زلزله دارد ضمن اینکه هیچ محدودیتی در بحث معماری نیز وجود نخواهد داشت.

قربانی در مورد مزیتی که این محصول در قیاس با نمونه‌های تولید شده خارجی دارد، بیان می‌کند: در مقایسه با محصولات مشابه، این محصول به گونه‌ای طراحی و ساخته شده که می‌توان آن را در ساخت پروژه‌هایی دو یا سه طبقه استفاده کرد به همین دلیل می‌تواند ویژگی مهمی در ساخت مسکن برای موقعیت‌های زلزله، سیل و موارد این چنینی باشد.

کاهش هزینه‌های ساخت و ساز

وی همچنین درباره تفاوت هزینه ساخت سازه ساختمانی به صورت سنتی یا با استفاده از پنل‌های ساخته شده شرکت صنایع معادن و عمران رضوی می‌گوید: با استفاده از این پنل‌های سبک مسلح بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه در ساخت و سازها را شاهد هستیم که اگر بحث سرعت ساخت و موارد این چنینی را در نظر بگیریم ۵ تا ۱۰ درصد نیز در این موضوع به نفع سازنده می‌شود. ضمن اینکه در فاز بعدی طرح توسعه تولید پنل‌ها به سمتی می‌رویم که موضوعاتی مانند نازک‌کاری و اجرای تأسیسات سازه ساختمانی به داخل پنل‌ها برده ‌شود که اگر این اتفاق بیفتد ساختمانی که ساخت آن یک سال زمان می‌برد در مدت تنها دو یا سه ماه ساخته خواهد شد. با وجود این پیش‌بینی می‌کنیم تا ۵۰ درصد هزینه‌های ساخت و ساز کاهشی شود. ضمن اینکه بحث انتقال تأسیسات و نازک‌کاری‌ها به پنل‌های تولیدی اگر اجرا شود می‌توان گفت یک واحد مسکن روی یک کامیون منتقل و به محلی که قرار است برپا شود انتقال می‌یابد.

چشم‌اندازی برای صادرات

مدیرعامل شرکت صنایع معادن و عمران رضوی درخصوص چشم‌انداز تولید پنل‌های سبک مسلح برای صادرات نیز بیان می‌کند: ورود به بحث صادرات به عنوان یک آرزو و هدف بلندمدت مورد توجه است که شرایط آن برای صادرات به چندین کشور از جمله کشورهای همسایه فراهم است اما بایستی پیش از آن استانداردهای لازم برای صادرات دریافت شود که این زمانبر است اما قطعاً این موضوع بازار مناسبی برای تولید این محصول به شمار می‌رود.

قربانی با اشاره به استفاده از پنل‌های سبک مسلح ساخته شده برای نخستین بار برای ساخت مدرسه‌ای در شهرستان گناباد اظهار می‌کند: نخستین جایی که از پنل‌های تولیدی ما برای ساخت آن استفاده خواهد شد پروژه مدرسه ۶کلاسه‌ای در شهرستان گناباد است که از هفته گذشته کار در آنجا شروع شده که فکر می‌کنیم در مدت دو ماه این مدرسه به مرحله سفت‌کاری برسد.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.