نماینده مجلس تصریح کرد: نگرانی‌هایی در کشور در خصوص جمعیت وجود دارد و سیاست‌گذاری‌هایی در زمینه جوانی جمعیت انجام شده است. سرمایه‌گذاری در زمینه درمان کودکان و یا راه‌اندازی بیمارستان‌های تخصصی کودکان به پشتوانه درآمدهای مالیاتی همراستا با این سیاستها است.

افتتاح بیمارستان تخصصی مادر و کودک حضرت فاطمه الزهرا (س) در ایرانشهر به پشتوانه درآمدهای مالیاتی محقق شد

دولت سیزدهم در راستای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی به سمت اصلاح نظام مالیاتی کشور گام برداشت. اگرچه تا کنون مالیات در کشور جنبه تزیینی داشت و دولت‌ها به آن توجهی نداشتند، در دولت سیزدهم برنامه-ریزی‌های دقیقی در زمینه تمرکز بر مودیان بزرگ و پردرآمد و دریافت مالیات حقه از آن‌ها انجام شد.

بر اثر اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم در زمینه اخذ مالیات حقه از همگان، افزایش درآمدهای مالیاتی تحقق یافت. درآمدهای مالیاتی پشتوانه‌ای برای انجام پروژه‌های مختلف شد. به طور مثال، دولت سیزدهم با استفاده از درآمدهای مالیاتی به تکمیل پروژه‌های نیمه کاره در حوزه بهداشت و درمان پرداخت و بهره‌برداری از 17 هزار تخت بیمارستانی طی 33 ماه گذشته رقم خورد.

به زعم کارشناسان، مالیات به عنوان یک منبع پایدار درآمد دولت‌ها می‌تواند تأمین‌کننده منابع مالی برای پروژه-های عام‌المنفعه باشد. در همین ارتباط، می‌توان به این موضوع اشاره کرد که بهره‌برداری از بیمارستان‌های تخصصی کودکان و افزایش ارائه خدمات به مردم در حوزه‌های مختلف اعم از آموزش و پرورش، توسعه شهری و... در دولت سیزدهم  به پشتوانه درآمدهای مالیاتی محقق شد.

دولت سیزدهم به درستی در راستای کاهش وابستگی کشور به درآمدهای نفتی گام برداشت. زیرا درآمدهای نفتی منبع مطمئنی برای بودجه‌ریزی به شمار نمی‌روند و همچنین تحت تأثیر عواملی همچون تحریم قرار دارند. از سوی دیگر، نفت و گاز جزو سرمایه‌های بین نسلی هستند و ما حق نداریم از آن‌ها برای امورات جاری کشور استفاده کنیم.

نظرات محمد معتمدی‌زاده، عضو مجلس دوازدهم شورای اسلامی را در خصوص اقدامات دولت سیزدهم در حوزه اصلاح نظام مالیاتی کشور و به کار انداختن درآمدهای مالیاتی در زمینه افزایش ارائه خدمات به مردم در ادامه می‌خوانید.

عدم استقراض از بانک مرکزی به پشتوانه درآمدهای مالیاتی

معتمدی‌زاده در خصوص عملکرد دولت سیزدهم در حوزه اصلاح نظام مالیاتی کشور تصریح کرد: یکی از بخش-هایی که دولت شهید رئیسی عملکرد بسیار موفقی در آن داشت، همین اصلاحاتی بود که در زمینه امور مالیاتی کشور به وجود آمد. اصلاح نظام مالیاتی کشور، دردسرهای خاصی برای دولت داشت، با این وجود روندهای اصلاح نظام مالیاتی کشور در دولت سیزدهم به خوبی پیش رفت.

وی ادامه داد: عدم استقراض از بانک مرکزی در دولت سیزدهم و کنترل رشد نقدینگی در کشور به پشتوانه افزایش درآمدهای دولت از محل مالیات‌ستانی عادلانه محقق شد.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم به ریاست شهید رئیسی اقدامات خوبی در زمینه اصلاح نظام مالیاتی کشور انجام داد. این روند باید ادامه پیدا کند و به ایجاد نظام عادلانه و هوشمند مالیات‌ستانی در کشور مبادرت کنیم.

معتمدی‌زاده گفت: تمرکز بر مودیان بزرگ با درآمدهای بالا به درستی در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت. مشوق‌ها و معافیت‌های مالیاتی برای مودیان کوچک که درآمدهای بالایی ندارند، سیاست درستی بود که در نظر گرفته شد. این سیاست‌ها در دولت چهاردهم نیز باید پیگیری شود.

وی ادامه داد: در نظر گرفتن سهم 4 درصدی از مالیات بر ارزش افزوده برای شهرداری‌ها که زمینه‌ای برای افزایش و بهبود ارائه خدمات به مردم است، بسیار مثبت ارزیابی می‌شود. از سال 1389 که مالیات بر ارزش افزوده شکل گرفت، دهیاری‌ها و شهرداری‌ها به پشتوانه درآمدهای مالیاتی جان تازه‌ای گرفتند و توانستند به ارائه خدمات بهتر به مردم بپردازند.

شاهد یک مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها هستیم

عضو مجلس دوازدهم شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بسیاری از روستاها به پشتوانه درصدی از مالیات بر ارزش افزوده که به آن‌ها اختصاص یافت، به سمت آبادانی رفتند. این امر مزیت‌های زیادی برای کشور دارد. شاهد یک مهاجرت معکوس از شهر به روستاها هستیم که بسیار قابل توجه است.

معتمدی‌زاده گفت: اختصاص درصدی از درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها اثرات مثبت زیادی داشت که کاملاً مشهود هستند. در کرمان که حوزه انتخابیه بنده است، شاهد هستیم که برخی روستاها حتی از مناطق شهری آبادتر شده‌اند و همین امر بستری برای ماندن روستاییان در روستا ایجاد کرده است.

وی در خصوص افتتاح بیمارستان تخصصی مادر و کودک حضرت فاطمه الزهرا (س) در ایرانشهر و افتتاح بیمارستان تخصصی کودکان اکباتان همدان در خرداد ماه سال جاری تصریح کرد: نگرانی‌هایی در کشور در خصوص جمعیت وجود دارد و سیاست‌گذاری‌هایی در زمینه جوانی جمعیت انجام شده است. سرمایه‌گذاری در زمینه درمان کودکان و یا راه‌اندازی بیمارستان‌های تخصصی کودکان به پشتوانه درآمدهای مالیاتی همراستا با سیاست‌های کلان جوانی جمعیت است.

نماینده سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم در زمینه‌های مختلف که جزو دغدغه‌های مردم به شمار می‌رود، ورود کرد و عملکرد خوبی داشت. به طور مثال، اقدامات دولت شهید رئیسی در زمینه مسکن، اشتغال، راه‌اندازی مجدد واحدهای تولیدی تعطیل شده و بهداشت و درمان قابل توجه است. دولت سیزدهم در این زمینه‌ها عملکرد خوبی داشت و این روندها باید در دولت بعدی پیگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.