نخستین مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری سرانجام روز گذشته برگزار شد.

تقابل رویکردها بر مدار اخلاق/ روایت قدس از نخستین مناظره نامزدهای ریاست‌جمهوری

به گزارش قدس آنلاین، هرچند این مناظره قرار بود ساعت ۲۰ برگزار شود و در همان ابتدای کار با تأخیر ۳۰دقیقه‌ای همراه بود. این مناظره همزمان با شبکه‌های داخلی یک و سلامت (به همراه رابط ناشنوایان) سیما، به‌صورت زنده و مستقیم از شبکه «جام جم» و دو شبکه رادیویی هم پخش شد.

در این مناظره درباره موضوعات «اقتصادی» صحبت شد. سؤالات مناظره از قبل در اختیار نامزدها قرار گرفته بود و به عبارتی سؤالاتی که تا انتهای مناظره توسط کارشناسان از نامزد پرسیده می‌شد، روی میزشان قرار داشت.

همان‌طور که شب گذشته دیدیم، در مناظره‌های این دوره از انتخابات، مجری سؤال نپرسید؛ بلکه نخبگان سؤال طرح کردند. هر نامزد در سه بازه زمانی هشت دقیقه به پرسش‌ها پاسخ داد و سرانجام در یک فرصت ۶ دقیقه‌ای به جمع‌بندی اظهارات خود و حتی پاسخ به انتقادات یا دفاعیاتش پرداخت.

به گفته محمدصالح مفتاح دبیر ستاد انتخابات صدا و سیما، در دوره‌های قبلی فرصت نامزدها کوتاه بود و نمی‌توانستند جامع صحبت کنند. اما فرصت نامزدها در این دور از مناظرات که دو تا چهاردقیقه بود افزایش پیدا کرد.

دکور پس از زندگی
پس از تأخیر ۳۰دقیقه‌ای در شروع مناظره، یکی دیگر از موضوعاتی که مورد توجه کاربران قرار گرفت دکور برنامه مناظره بود. به عبارت دیگر استودیو مناظره اول انتخاباتی طراحی نشده بود. در مقابل هیچ کدام از نامزدها میز یا سطحی که بتوانند جزوات و یادداشت‌های خود را روی آن قرار دهند وجود نداشت و نامزدها، آنچه همراه داشتند را روی دسته‌های مبل‌های خود قرار داده بودند. فضای بصری فاقد انسجام و رنگ‌بندی مناسب بود و به همین دلیل نامزدها در حاشیه دکور قرار گرفته بودند، جدای از این، بک گراند تاریک و نورهای متحرک شهر تهران تمرکز را از مخاطب می‌گرفت.
باوجود این، نکته مفید این دوره از مناظره‌ها این بود که بخش عمده تشریفاتی کم شده و به فرصت نامزدها برای پاسخ دادن به پرسش‌ها اضافه شد.

قرعه کشی شماره صندلی نامزدها
پیش از آغاز مناظرات پیمان جبلی رئیس رسانه ملی در جمع نامزدها گفت: اولویت اصلی در طراحی برنامه‌های انتخاباتی را مشارکت حداکثری قرار دادیم.

وی اضافه کرد: در دوره‌های قبل طراحی برنامه‌ها و آماده‌سازی زیرساخت‌ها در مدت بیش از یک سال انجام می‌شد که این دوره در کمتر از سه هفته این کار را انجام دادیم.

دقایقی پیش از آغاز مناظره قرعه‌کشیِ شماره صندلی‌ها با حضور نامزدها انجام شد. برهمین اساس صندلی شماره ۱ به سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، صندلی شماره ۲ به محمدباقر قالیباف، صندلی شماره ۳ به مسعود پزشکیان، صندلی شماره ۴ به سعید جلیلی، صندلی شماره ۵ به علیرضا زاکانی و صندلی شماره ۶ به مصطفی پورمحمدی تعلق گرفت.همچنین مجری صداوسیما اعلام کرد همه تشریفات مناظره از ورود تا پایان، با قرعه‌کشی اتفاق افتاده است.
۶ نامزد همچنین روز گذشته با آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار رئیس مجلس خبرگان رهبری ضمن قدردانی از حضور نامزدهای ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری و نگاه به آن به عنوان فرصتی بزرگ و ارزشمند برای خدمت به ملت و مملکت اسلامی، گفت: از همت و انگیزه همه شما عزیزان که با تأیید شورای محترم نگهبان آماده حضور در انتخابات برای کسب رضای الهی و خدمت به مردم هستید بسیار خرسند هستم و امیدوارم هر کسی مورد اقبال مردم قرار گرفت با صدق و راستی پای به میدان مسئولیت بگذارد و خداوند او را یاری دهد.

وی با ذکر روایاتی تاریخی از چگونگی نگاه ائمه معصومین (ع) به مسئولیت ضرورت مراقبت از وسوسه‌های شیطانی که موجب گمراهی انسان می‌شود، تأکید کرد و افزود: خداوند اگر صدق و راستی ما را ببیند ما را برابر دشمنان یاری می‌کند و با خوار ساختن دشمن به ما عزت می‌بخشد؛ بنابراین قوی‌تر کردن رابطه خود با خدا بسیار حائز اهمیت است.

همچنین همزمان با اذان مغرب و عشا نامزدهای انتخابات نماز را به جماعت اقامه کردند.

از قربان تا غدیر؛ دهه انتخاباتی
اولین مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری دیشب برگزار شد و در ادامه، پنجشنبه ۳۱ خرداد ماه، جمعه یک تیرماه، دوشنبه ۴ تیرماه و سه‌شنبه ۵ تیر ماه دیگر مناظرات برگزار خواهد شد.

چهار مناظره اول از این مناظره‌های چهار ساعته در زمان‌های اعلام شده از ساعت ۲۰ تا ۲۴ روی آنتن می رود و در این بین مطابق معمول هر شب ساعت ۲۱ به مدت زمان ۳۰ دقیقه اخبار جامع ایران و جهان نیز پخش می‌شود.

مناظره روز پنجم تیرماه مصادف با روز عید سعید غدیر، از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۶ پخش خواهد شد.

نامزدها چه گفتند؟
در مناظره شب گذشته سه محور بر اساس عنوان کلی مناظره در نظرگرفته شده بود و رشد تولید و مشارکت مردم که شعار سال است، محور اصلی موضوع بود.

هرچند نیمه اول نخستین مناظره نامزدهای ریاست‌جمهوری به طرح کلیات گذشت اما در نیمه دوم فضای کارشناسی بیشتری بر مناظره حاکم شد؛ این مناظره برخلاف مناظره‌های دوره‌های قبلی از حیث رعایت اخلاق نمره قبولی گرفت.

قاضی‌زاده: آرمان‌های شهید رئیسی را محقق می‌کنیم
قاضی زاده هاشمی در جمع‌بندی صحبت‌های خود در مناظره اول گفت: می‌گویند ما باید وارد میدان‌های بزرگ شویم درحالی که ما میدان‌دار بزرگ هستیم. امروز قدرت‌های جهانی بدون ایران قادر به رقم زدن معادلات جهانی نیستند. امام(ره) و حضرت آقا مردم را باور داشتند و دارند و کارهای بزرگ انجام دادند و شهید رئیسی هم این‌طور بود. اینکه این حرف‌ها را می‌زنیم به‌خاطر این است که به مردم پشت کرده‌ایم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: با خزانه بدهکار دولت را به شهید رئیسی تحویل دادند، ولی ایشان این دولت را به خوبی اداره کرد. ۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی در نظر گرفته بودند که بخشی از آن هم مصرف شده بود. در فروش نفت تحریم‌ها بیشتر شد ولی در دولت شهید رئیسی فروش نفت چند برابر شد. 

وی با بیان اینکه روابط با همسایگان از قبل دچار مشکل و با برخی نیز روابط قطع بود، گفت: این مسئله در دولت آقای رئیسی حل شد و تراز جمهوری اسلامی رشد پیدا کرد. پیش از آقای رئیسی تورم ۴۶ درصد بود ولی تورم در دولت آقای رئیسی کاهش یافته است. رشد اقتصادی کشور در گذشته و در دولت قبل صفر بود، ولی رشد ۶ درصدی در دولت آقای رئیسی ایجاد شد.

قاضی‌زاده عنوان کرد: ما قول می‌دهیم با همین جوانان انقلابی و پشتیبانی مردم با قوت و قدرت آرزو و آرمان‌های شهید رئیسی را محقق کنیم.

قالیباف: باید در حوزه اقتصادی سرآمد بشویم
محمدباقر قالیباف در جمع‌بندی پایانی سخنان خود اظهار کرد: اولین جایی که اساس تحول است، مردم هستند و نقش مردم در تحول مهم است. امنیت سرمایه و فرصت مردم باید فراهم شود و از همه مهم‌تر اینکه دست و پای دولت باید جمع شود.

قالیباف با بیان اینکه معتقدم باید رفع تحریم را هم دنبال کنیم، بیان کرد: کانال نرخ بهره را باید توجه کنیم که به تولید آسیب نرسد.
وی ادامه داد: تورم نتیجه‌ سیاست‌گذاری‌های دولتی‌هاست پس دولت باید یک سپر حمایتی برای حداقل پنج دهک از جامعه درست کند. مثلاً برای بازنشستگان و یا درباره پنج قلم از لوازم خانگی تا جلو آسیب را برای مردم بگیریم.  

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پایان گفت: همان‌طور که در حوزه دفاع که همه دنیا به توان ما حسرت می‌خورند، ان‌شاءالله شاهد باشیم در حوزه مسائل اقتصادی هم به گونه‌ای باشیم که کشورهای دیگر نسبت به پیشرفت‌های اقتصادی ایران حسرت بخورند.

پزشکیان: هیچ ربطی به دولت روحانی ندارم
مسعود پزشکیان در مرحله جمع‌بندی پایانی این مناظره در واکنش به  اظهارات قاضی‌زاده که به گفته او مبنی بر نادیده گرفتن دستاوردهای دولت سیزدهم انتقاد کرده بود، گفت: نمی‌خواهم وارد تحلیل دولت آقای رئیسی شوم چون قلباً به ایشان ارادت دارم.

وی افزود: من هیچ‌وقت نگفتم مدیر از خارج بیاوریم بلکه گفتم مشاور بیاوریم و از او مشورت بگیریم. ضمن اینکه درخواست من از آقای زاکانی این است که قرارداد با چین را شفاف کند و تخلفات در شهرداری را بگوید.

پزشکیان خطاب به مردم گفت: زندگی شخصی و سیاسی من مبتنی بر اصل اخلاق و صداقت بوده و این مهم‌ترین عهد من با شماست. رئیس جمهور اختیارات تعریف شده‌ای دارد و قرار نیست با دعوا و درگیری کشور را اداره کنم، ولی رویکرد خود را بیان خواهم کرد.

پزشکیان گفت: من پدیده‌ای به نام شبه دولتی را اساساً قبول ندارم و کارها را به بخش خصوصی خواهم سپرد. البته به بخش خصوصی هم می‌گویم که قرار نیست رانتی به او داده شود.
پزشکیان خاطرنشان کرد: من هیچ ربطی به دولت آقای روحانی نداشته‌ام. هر دولتی بعضی معایب و مزیت‌هایی نیز داشته است.

جلیلی: از معیشت مردم غافل نشویم
سعید جلیلی هم در بخش پایانی و جمع بندی نخستین مناظره تلویزیون ۶ نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: در چهار سال آینده، رئیس جمهوری که عهده‌دار کار می‌شود نباید دچار روزمرگی شود و باید علاوه بر حل مشکلات، کشور را جهش دهد.

وی ادامه داد: رئیس جمهور آینده باید چند موضوع را مورد توجه جدی قرار دهد و روزانه پیگیری کند. رئیس جمهور باید اولویتش مشخص باشد و بداند چه فرصت‌هایی وجود دارد و بتواند به اولویت‌ها برسد و مشکلات را حل کند.

جلیلی افزود: اگر رئیس جمهور این اولویت‌ها را سرلوحه کار خود قرار ندهد، در مسیر دچار روزمرگی خواهد شد و باید اولویت این باشد که در مسائل مالی کشور انضباط جدی ایجاد شود تا عوارض اینچنینی دیگر بروز نکند.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه پیشرفت فقط با چند پروژه خاص انجام نمی‌شود، در عین حال تصریح کرد: پیشرفت با مشارکت دادن همه مردم ایجاد می‌شود.

وی با تأکید بر ضرورت مشارکت جوانان تحصیلکرده اظهار کرد: با مشارکت آن‌ها می‌توان از غفلت‌های گذشته عبور کرد و عدالت این است که همه را پای کار بیاوریم نه اینکه عده‌ای با رانت بهره‌مند شوند.

جلیلی گفت: باید اقتصاد مولد را فعال کنیم تا در عرصه جهانی جایگاه خود را بشناسیم و امروز در فرصت‌های تاریخی هستیم که می‌توانیم تعاملات گسترده با جهان داشته باشیم و کشور را ارتقا دهیم به‌خصوص با ظرفیت خوب علمی و فناوری که داریم. 

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: این حرف‌هایی که زده می‌شود، به این معنا نیست که از معیشت مردم غافل شویم؛ بلکه باید برای دوره‌های کوتاه‌مدت هم طرح‌های معیشتی مانند طرح سفر، سبد غذایی و ... داشت.

زاکانی: تفاهم‌نامه ۱۳میلیارد یورویی با چین نوشتیم
زاکانی در پایان این مناظره و در جمع‌بندی سخنان خود گفت: به اعتقاد من برای اینکه کار کشور به سمت خیر و صلاح پیش برود حتماً نیاز به کار کارشناسی دقیق است و مدیری را می‌خواهد که دانش و تجربه و سلامت داشته باشد و بگوید که می‌خواهد با نقدینگی سرگردان و تورم چه بکند، با قاچاق و فساد اقتصادی و عدم توزیع عادلانه یارانه‌ها و نوسان نرخ ارز چه می‌خواهد بکند، فقر، فساد و تبعیض را چگونه می‌خواهد کم کند.

وی یادآورشد: یک مدیر باید برنامه ارائه دهد و نمی‌توان فقط شعار داد، سفره مردم تنگ و کوچک شده است در حوزه معیشت و سلامت باید سبد ارائه دهد.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال ارتقای عدالت و پیشرفت هستم و یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای تخقق این امر این است که اقتصاد خودمان را مستقل از ارز و بر پایه تقویت ارزش پول ملی طراحی کنیم.

وی عنوان کرد: ما در تهران وقتی شروع کردیم مشکلات پرشماری داشتیم، توسط یکی از عزیزان یک پیغام برای من آمد و یکی از آقایان گفت شما تا سر ماه دوام نمی‌آورید اما تخلف هم نکردیم مسیر درست را هم رفتیم من خیلی خوشحال می‌شوم که آقای پزشکیان از من درباره فساد سؤال کند.  

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ما در شهرداری در دو سال اخیر ۱۳۰ هزار میلیارد امکاناتمان را برگرداندیم.  درباره چین ۱۳ میلیارد یورو تفاهم‌نامه نوشتیم، نزدیک ۲ میلیارد یورو قرارداد امضا کردیم و ۲۰درصد آن را از پول بلوکه شده خودمان در چین پرداخت کردیم، الباقی را با نرخ ۴/۷  و۴/۹ سه‌ساله گرفتیم.

پورمحمدی: دولت یک پیمانکاری نیست
پورمحمدی هم که از همان ابتدای مناظره آمده بود تا «آشتی ملی» ایجاد کند بدون اینکه مشخص کند دقیقاً چه کسی با چه کسی در جنگ است در جمع‌بندی سخنان خود گفت: مشارکت بالا در انتخابات سبب اقتدار ملی خواهد شد. امیدوارم عیدی امروز و عید غدیر مشارکت بالا باشد که رمز افزایش اقتدار ملی ماست و انتخاب اصلح.

او ادامه داد: ثبات، اطمینان و آرامش‌بخشی به جامعه نکته مهمی در گفتمان اقتصادی ماست. تقویت اعتبار دولت نزد مردم و ارتقای نقش منطقه‌ای و جهانی ایران باید در دستور باشد. دولت وظیفه‌ای جز ایجاد امنیت و تأمین زندگی توأم با رفاه و عزت و آرامش برای مردم ندارد. قرار ما در دولت قرار اینچنین است. زیرساخت‌های اصلی مغفول مانده کشور مثل شبکه‌های ارتباطی فیزیکی و به‌خصوص شبکه ارتباط الکترونیکی باید توسعه یابد و سریع و ارزان باشد.

پورمحمدی همچنین اضافه کرد: دولت یک پیمانکاری و بنگاه‌داری نیست؛ مدیریت یک بیمارستان و شهر و مؤسسه و پژوهشکده نیست؛ دولت مجموعه ظرفیت‌های یک کشور و تاریخ و فرهنگ و هویت و تمدن است. مدیریت دولت باید تجمیع این ظرفیت‌ها وهماهنگی میان کنشگران و فعالان و نظارت و هدایت به سوی اهداف باشد.

خبرنگار: نیک‌پندار

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.