انتخابات

نماینده تویسرکان در مجلس توضیح داد: اقدام راهبردی دولت سیزدهم در برداشتن تمرکز از درآمدهای نفتی و حرکت به سمت نظام مالیاتی عادلانه و افزایش سهم مالیات در بودجه در کنار به کار انداختن درآمدهای مالیاتی در دولت سیزدهم در حوزه­ بهداشت و درمان مثبت ارزیابی می شود.

ضرورت افزایش سهم مالیات در بودجه در کنار به کارگیری درآمدهای مالیاتی برای توسعه خدمت‌رسانی

تقریباً هیچ کسی در این موضوع شکی ندارد که اتکا به درآمدهای نفتی برای اداره کشور اقدام درستی نیست و باید این روند اصلاح شود. این سیاست از سالیان پیش جزو سیاست­های کلان کشور بود. اما هرگز با شدت و جدیتی که در دولت سیزدهم مدنظر بود، پیگیری نشد.

دولت سیزدهم با وجود علم به چالش ­های پیش رو به اصلاح نظام مالیاتی کشور مبادرت کرد. برخی افراد به فضای غیرشفاف اقتصادی عادت کرده بودند و تمایل نداشتند در یک بستر شفاف و دقیق به مالیات ­دهی بپردازند. اما عزم دولت سیزدهم برای دریافت مالیات حقه از همگان جزم بود.

بر اثر سیاست­هایی که دولت در زمینه مالیات­ ستانی در کشور به اجرا گذاشت، افزایش قابل توجه درآمدهای دولت رقم بخورد. به نحوی که نیاز به استقراض از بانک مرکزی در دولت سیزدهم به شدت کاهش یافت. به این ترتیب، امکان کنترل رشد نقدینگی کشور به وجود آمد.

کشورهای پیشرفته حساب ویژه ­ای روی درآمدهای مالیاتی باز می­ کنند. از این درآمدها برای اداره کشور و انجام پروژه ­های عمرانی استفاده می­ شود. در این کشورها، عدم پرداخت مالیات یک ضدارزش به حساب می­ آید. از سوی دیگر، قوانین سخت­گیرانه ­ای برای مقابله با فراریان مالیاتی وجود دارد.

نظرات محمدمهدی مفتح، نماینده تویسرکان را در مجلس شورای اسلامی در خصوص سیاست­های دولت در حوزه اصلاح نظام مالیاتی کشور و به کار انداختن درآمدهای مالیاتی در حوزه ­های مختلف از جمله بهداشت و درمان در ادامه می­ خوانید.

مفتح در خصوص اقدامات دولت سیزدهم در زمینه اصلاح نظام مالیاتی کشور تصریح کرد: این که هزینه ­های جاری دولت متکی به درآمدهای جاری کشور باشد، یک امر قابل دفاع و منطقی است. این کار باید در راستای برخورداری از یک حکمرانی صحیح و منطبق با اصول انجام شود.

وی ادامه داد: اینکه دارایی­های کشور را بفروشیم و آن­ها را صرف امور جاری کشور کنیم، روش درستی به نظر نمی­رسد. لازم است دارایی­های کشور از جمله نفت و معادن که به فروش می­رسند، صرف دارایی­ دیگری شود که برای آیندگان باقی بماند. مصرف کردن درآمدهای ناشی از فروش نفت و گاز برای امور جاری کشور اصلاً قابل دفاع نیست و لازم بود این روند اصلاح شود.

عضو مجلس دوازدهم شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به تمامی آنچه در بالا گفته شد، دولت به درستی به این سمت حرکت کرده است که هزینه­ های جاری دولت از محل درآمدهای جاری کشور تأمین شود. تملک دارایی سرمایه ­ای، به معنای تبدیل یک دارایی به دارایی دیگر می ­تواند در یک شکل صحیح اداره کشور از محل فروش نفت انجام شود.

مفتح گفت: لازمه برداشتن تمرکز از درآمدهای نفتی در امور جاری کشور این است که درآمدهای دیگر دولت از جمله مالیات افزایش پیدا کند. در دولت شهید رئیسی، این کار شروع شد و تا حد خوبی پیش رفت.

وی ادامه داد: در اصلاح نظام مالیاتی کشور باید به میزان تحمل مردم توجه اساسی داشته باشیم. افزایش مالیات­ ها و بالا بردن سطح درآمد دولت از این مسیر باید با سطح تحمل مردم سازگاری داشته باشد، در غیر این صورت مشکل ایجاد می شود.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هدف از انجام اصلاح نظام مالیاتی کشور و برداشتن تمرکز از درآمدهای نفتی در امور جاری کشور بهبود وضعیت مردم و کشور است. هدف این است که مردم بتوانند با شرایط بهتری زندگی کنند. بنابراین، باید این اقدامات طوری پیش برود که مردم فشار اضافی متحمل نشوند.

مفتح گفت: در اصلاح نظام مالیاتی کشور باید دقت داشته باشیم که مودیان بزرگ که هدف مالیات­ ستانی هستند، نتوانند فشار مالیاتی را به سطوح پایین­تر انتقال دهند. به طور مثال، وقتی از یک مودی مالیات دریافت می­ کنیم، باید بستر برای افزایش قیمت کالا یا خدمتی که ارائه می­دهد، وجود نداشته باشد.

نماینده تویسرکان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اقدام راهبردی دولت سیزدهم در برداشتن تمرکز از درآمدهای نفتی و حرکت به سمت نظام مالیاتی عادلانه و افزایش سهم مالیات در بودجه در کنار به کار انداختن درآمدهای مالیاتی در دولت سیزدهم در حوزه­هایی همچون بهداشت و درمان مثبت ارزیابی می­شود و اقدام درستی است. به طور مثال، اتمام پروژه ­های نیمه تمام بهداشتی و بیمارستانی، تأسیس بیمارستان ­های تخصصی کودکان در اقصا نقاط کشور به پشتوانه درآمدهای مالیاتی اقدام درستی است.

وی ادامه داد: به طور کلی، اقدام کردن در راستای برداشتن تمرکز از درآمدهای نفتی در امور جاری کشور مثبت ارزیابی می­شود. لازمه این کار، افزایش درآمدهای مالیاتی است که در دولت سیزدهم به درستی در دستور کار قرار گرفت. لازم است این روندها ادامه پیدا کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.