انتخابات

«مناره شیبدار» مسجد العتیق در استان منیا در مصر از شاهکارهای معماری دوره فاطمی است که قدمت هزار ساله دارد.

تنها «مناره شیبدار» جهان در استان منیا مصر

«مناره کج» یا «مناره مسجد العقیق» در مرکز سمالوط در شمال استان منیا که در سال ۳۶۸ هجری قمری ساخته شده است، از شگفتی های این استان به شمار می آید.

این مناره با ۲۱ درجه شیب یکی از بلندترین مناره هاست که با خشت و گل ساخته شده است، اما همچنان دلیلی بر خلاقیت هنری و مهندسی آن دوران فاطمی است.

ساخت این مناره ۳۶ متری از آجر گلی است، بنابراین اگر به آن نگاه کنید، متوجه شیب آن خواهید شد، اما این شیب به گونه ای طراحی شده است که بتواند در برابر باد مقاومت کند.

تاریخ ساخت این مسجد به سال ۳۶۸ هجری در دوره فاطمی پس از ورودشان به مصر برمی گردد، به این مسجد نام «مسجد الجنیدی» نیز اطلاق می شود.

 این شاهکار معماری بر روی بلندترین نقطه مرتفعی که مردم آن تپه می نامند، ساخته شد و ارتفاع آن از سطح زمین حدود ۲۵ متر می رشد. قدمت آن مسجد و مناره به بیش از هزار سال می رسد و ارتفاع این مناره ۳۶ متر است که همچنان تاریخ خود را حفظ کرده است. زیرا لایه های تشکیل شده آن با زاویه به چوب متصل می شوند تا بتوانند با شدت باد مقابله کنند. از لایه هایی تشکیل شده است که با زاویه به چوب متصل می شوند تا بتوانند با شدت باد مقابله کنند.

این مسجد به دلیل تعمیراتی که به دلیل فرسایش و ایجاد شکاف روی دیوارها برآن صورت گرفت، همچنان پایدار است، اما این تغییرات ساختاری در مسجد  تأثیری بر مناره نداشت.

این مناره از چند طبقه تشکیل می شود که طول هرکدام از آنها به پنج متر می رسد و مملو از نقش‌ و نگارهای مهندسی است.

این مسجد و مناره از آثار اسلامی منحصر به فرد در مصر است که نشانه میزان پیشرفت مهندسی در دوره فاطمی است. مناره این مسجد تنها مناره شیبدار با 21 درجه در جهان است که با زاویه ای طراحی شده در برابر جهت باد مقاومت کند.

استان منیا مساجد تاریخی بسیاری از جمله مسجد سیدی احمد الفولی، مسجد العمراوی، مسجد اللماطی، مسجد المصری، مسجد ابن الصامت و مساجد دیگری را در برمی گیرد که نشانه تاریخ مصر در طول اعصار مختلف در ساخت مسجد است.

منبع: خبرگزاری شبستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.