انتخابات

عضو مجلس دوازدهم: دولت شهید رئیسی کارنامه خوبی در حوزه مسکن داشت. مسیر عرضه زمین رایگان به خوبی طی شد و تنبیه شبکه بانکی مخالف با تسهیلات ساخت مسکن نیز در دستور کار قرار گرفت تا شرایط خانه دار شدن همه مردم فراهم شود، این دغدغه راهبردی باید در دولت بعد هم ادامه یابد.

دولت سیزدهم کارنامه قابل قبولی در  عرضه زمین رایگان و تنبیه شبکه بانکی مخالف با تسهیلات ساخت مسکن دارد

تأمین مسکن مناسب بر اساس قانون اساسی جزو وظایف دولت­هاست. باید بستری در کشور فراهم شود که همگان بتوانند به مسکن مناسب دسترسی داشته باشند و به این لحاظ به مشکل نخورند.

دولت ­های مختلف با شدت­های متفاوت تأمین مسکن برای مردم را در دستور کار قرار داده ­اند. اما دولت دوازدهم اعتقادی به ساخت مسکن نداشت. در دولت آقای روحانی پروژه­ های مسکن مهر تعطیل شد و کارهای جدیدی در این زمینه شروع نشد.

به زعم کارشناسان، کم کاری دولت دوازدهم در تأمین مسکن برای مردم، نقش بسزایی در انباشته شدن وظایف در این حوزه داشت. به نحوی که الان با مشکل جدی مسکن مواجه هستیم.

بر اساس بررسی ­های کارشناسانه، سالانه به ساخت 700 هزار واحد مسکونی نیاز داریم تا بازار به تعادل برسد و نیاز مردم رفع شود. از آنجائیکه طی 8 سال دولت یازدهم و دوازدهم هیچ اقدامی برای ساخت مسکن صورت نگرفت، این عقب­ماندگی باید در دولت سیزدهم جبران می­شد.

دولت سیزدهم به ریاست شهید رئیسی اهتمام ویژه­ای به موضوع مسکن داشت. ساخت مسکن ملی در دستور کار قرار گرفت و پروژه­های باقی مانده از دولت دهم تکمیل شد.

ساخت مسکن در دولت سیزدهم در حالی پیش رفت که دولت با چالش­هایی در زمینه تأمین زمین و تسهیلات بانکی مواجه بود.

= نادرقلی ابراهیمی، عضو مجلس دوازدهم شورای اسلامی را در خصوص دغدغه ­مندی شهید رئیسی در حوزه مسکن به خبرنگار قدس تصریح کرد: مسکن یکی از مهم­ترین نیازهای خانوارها به شمار می ­رود. تأمین مسکن مناسب نیز یکی از وظایف دولت­ ها محسوب می­ شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مسکن به ویژه برای اقشار ضعیف جامعه تبدیل به یک دغدغه جدی شده است، دولت مردمی شهید رئیسی در این زمینه اهتمام جدی داشت. یکی از اولویت­ های دولت سیزدهم همین موضوع مسکن بود که با جدیت در دستور کار قرار داشت.

عضو مجلس دوازدهم خاطرنشان کرد: ساخت سالانه یک میلیون مسکن برای اقشار مختلف جامعه که در شرایط فعلی با درآمدشان نمی ­توانند خانه ­دار شوند، در دستور کار دولت سیزدهم قرار داشت. در این زمینه تمهیدات خوبی در نظر گرفته شد و دولت شهید رئیسی کارنامه خوبی در دوران کوتاه کاری­اش در حوزه مسکن داشت. مسیر عرضه زمین رایگان به خوبی طی شد و تنبیه شبکه بانکی مخالف با تسهیلات ساخت مسکن نیز در دستور کار قرار گرفته بود تا شرایط خانه دار شدن همه مردم فراهم شود. باید این دغدغه راهبردی شهید رئیسی در دولت بعدی نیز تداوم یابد.

ابراهیمی گفت: قانون جهش تولید مسکن نیز در مجلس یازدهم مصوب شد که بستر قانونی را برای ساخت مسکن انبوه در کشور ایجاد کرد. در این قانون، شرایطی برای به صفر رساندن قیمت زمین و اعطای تسهیلات مناسب به متقاضیان پیش­بینی شد.

وی ادامه داد: اقدام دیگری در دولت سیزدهم در زمینه مسکن انجام شد، آن هم این بود که بر حسب شرایط اجتماعی و فرهنگی کشور، در جاهایی که امکانش وجود داشت ساخت مسکن­های ویلایی مدنظر قرار گرفت.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در تهران امکانات و فرصت­های خوبی برای ساخت مسکن وجود داشت که از آن­ها بهره­ برداری شد. ساخت مسکن انبوه در تهران در حال انجام است. بخشی از واحدهای مسکونی در حال ساخت و بخشی دیگر آماده تحویل است. در شهرستان ­ها نیز دولت شهید رئیسی تلاش بسیاری در زمینه ساخت مسکن انجام داد و نتایج خوبی به دست آمد. 

ابراهیمی گفت: در بررسی عملکرد دولت سیزدهم در حوزه ساخت مسکن باید به نکاتی توجه داشته باشیم. اولین موضوع این است که دولت دوازدهم اعتقادی به ساخت مسکن برای مردم نداشت. وزیر راه و شهرسازی در دولت قبل به صراحت اعلام کرد که هیچ اعتقادی به ساخت مسکن ندارد.

وی ادامه داد: در واقع در دولت قبل صورت مسئله ساخت مسکن را که یکی از وظایف دولت است، پاک کردند. به این ترتیب، شاهد نوعی عقب­ ماندگی در حوزه ساخت مسکن در دولت دوازدهم هستیم. دولت سیزدهم باید به جبران این عقب­ماندگی می ­پرداخت.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بر اثر این موضوع که دولت قبل هیچ اقدامی در حوزه ساخت مسکن انجام نداد و مسکن مهر را تعطیل کرد، تکمیل پروژه­ های ساخت مسکن از دولت دهم به دولت سیزدهم رسید و دولت شهید رئیسی بخشی از انرژی خود را صرف این موضوع کرد تا عقب­ ماندگی ه­ای را که در طول هشت سال ریاست جمهوری آقای روحانی در حوزه ساخت مسکن ایجاد شده بود، جبران کند.

ابراهیمی گفت: شواهد نشان می­ دهد که امروز بالغ بر 94 درصد از پروژه ­های مسکن مهر به اتمام رسیده است. این امر نشان ­دهنده اهتمام ویژه شهید رئیسی به موضوع مسکن به عنوان یکی از نیازهای اساسی مردم است.

وی در پایان تأکید کرد: به طور کلی، دولت سیزدهم عملکرد خوبی در زمینه ساخت مسکن داشت. نیاز است این روند در دولت بعدی ادامه پیدا کند و دولت اهتمام جدی به تأمین مسکن مناسب برای اقشار مختلف جامعه داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.