۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۶
کد خبر: 995919

مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان گفت: تولید پابند را کم کردیم زیرا قوه قضاییه در حال حاضر نیاز ندارد و تعدادی هم پابند در انبار داریم.

 فعلاً قوه قضائیه نیازی به پابند ندارد

ناصر جعفرقلی گفت: حضور در این اعیاد و ایام باید یادآوری این باشد که چطور در مسیر صاحب غدیر گام برداریم و در مسیر شهدای ۷ تیر باشیم تا بتوانیم اهداف عالیه آن بزرگواران که به خصوص از سوی شهید بهشتی تعریف شده را عملی کنیم و به جامعه ایده‌آل برسیم و نرخ زندانیان کاهشی باشد.

وی تأکید کرد: اشتغال مهم‌ترین کار در بحث تربیت و اصلاح زندانی است، در جامعه هم اگر به اشتغال صد در صد برسیم خیلی از مشکلات و معضلات کم خواهد شد.

جعفرقلی ادامه داد: از اهداف اساسی بنیاد تعاون زندانیان، ایجاد اشتغال پایدار برای زندانیان واجد شرایط اشتغال پایدار ایجاد تا بعد از آزادی به کار بپردازند و تکرار جرم کم شود و معاش خانواده زندانیان اداره شود. دومین هدف این است که زندانی حقوق و دستمزد مناسب دریافت کند و در نهایت اینکه بنیاد تعاون سود مناسب ببرد تا صرف توسعه اشتغال زندانیان شود.

مدیرعامل تعاون زندانیان گفت: زندانیان قابل توجهی یا با حضور در کارگاه‌های فعال در زندان‌ها و یا به صورت اشتغال نشسته در بندها، اشتغال دارند و هم‌اکنون تعداد قابل توجهی از زندانیان یعنی در حدود ۱۷ هزار نفر که باید حکم محکومیت خود را بگذرانند به دلیل دارا بودن شرایط لازم در کارخانه‌های سراسر کشور مشغول به کار هستند.

وی در ادامه گفت: کارآفرینانی که قصد استفاده از نیروی کار زندانی دارند می‌توانند از تسهیلات بانکی ارزان استفاده کنند تا زمینه اشتغال بیشتر زندانیان فراهم شود. البته یکسری موانع قانونی مانند سپردن وثیقه بیش از توانایی کارآفرین وجود دارد که اخذ سیاست‌های جدید به دنبال رفع آن هستیم.

مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان در پاسخ به سوال ایسنا درباره اینکه آیا در آینده  شاهد افتتاح کارخانه‌هایی مثل کارخانه موتورسیکلت یا دوچرخه سازی که قبلا انجام شد، خواهیم بود؟ گفت: ما صنعتی شدن را به عنوان سیاست پیگیری می کنیم.  در استان قم شاهد ایجاد کارخانه   موتورسیکلت در زندان بودیم. مشکل ما در حال حاضر این است که  برای  قطعاتی  که وارد  می شود مشکل داریم و به همین دلیل تولید کم شده است که به محض رفع شدن مشکل، تولید هم ادامه دارد.

جعفرقلی ادامه داد: صندوقی را به عنوان صندوق توسعه سرمایه گذاری در زندان پیش بینی کردیم که به کارآفرینانی  که اعتبار کافی ندارند، اعتبار دهیم و  اشتغال صنعتی را توسعه دهیم.  با بانک‌ها هم صحبت کردیم که صندوق را داشته باشیم تا به کارفرینان وام دهیم و  در حال پیگیری هستیم و  مصوبه‌ای از دولت می گیریم‌ تا صندوق توسعه را با اعتبارات بودجه‌ای و منابع داخلی بنیاد با توسعه بیشتر در صنایع زیربنایی زندان سرمایه گذاری کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره آخرین وضعیت تولید پابند الکترونیک از سوی بنیاد تعاون زندانیان گفت: این کار ادامه دارد اما تولید پابند را کم کردیم زیرا قوه قضاییه در حال حاضر نیاز ندارد و تعدادی هم در انبار داریم. بحث تعمیر و نگهداری پابند هم داریم و پابندهایی که ارائه میدهیم اگر نیاز به تعمیر داشت بعد از تعمیر برگردانده می شود.‌

مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان در پاسخ به سوالی  در خصوص میزان دستمزد زندانیان شاغل در زندان و فاصله آن با میزان تورم، گفت: به دنبال این هستیم که حقوق این زندانیان با افراد خارج از زندان هم‌خوانی داشته باشد و حداقل پرداخت حقوق کارگر به زندانیان پرداخت شود. اکنون برای رسیدن به این هدف، اگر دولت ۲۰ درصد افزایش حقوق را اعمال می‌کند ما ۲۵ درصد افزایش می‌دهیم که به حداقل حقوق کارگر برسیم.

وی در ادامه با اشاره میزان کار زندانیان تصریح کرد: زندانیانی که درون زندان و کارگاه کار می‌کنند، صد در صد وقت پیش بینی شده را کار نمی کنند. زندانیان روزانه ۸ ساعت کار نمی‌کنند چرا که در دوره های آموزشی شرکت می کنند و بعضا سه تا چهار ساعت کار می‌کنند. زندانیان تمام طول ماه مشغول به کار نیستند چرا که چندین روز به دادگاه و مراجع قضائی می روند و یا ملاقاتی دارند.

مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان با بیان اینکه افزایش حقوق زندانیان در دستور کار ما قرار دارد، بیان کرد: تا پیش از سال ۱۴۰۰ پرداخت‌های ما به زندانیان قابل طرح نبود و فلسفه اشتغال زندانیان برای پر کردن اوقات فراغت آن‌ها بود.

وی افزود: سال ۱۴۰۰، ۱۷۳ میلیارد تومان در در خصوص کارکرد زندانیان پرداخت شده و در سال در سال ۱۴۰۱، ۵۲۲ میلیارد و در سال ۱۴۰۲، ۸۴۸ میلیارد تومان پرداخت شده است. این روند افزایش پرداختی‌ها قابل توجه است اما هنوز  مورد رضایت ما نیست اما با لحاظ انتظارات کارآفرین ها باید بستری را فراهم کنیم که شاهد افزایش میزان پرداختی به زندانیان باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.