انتخابات

در سال 1402 کشور شاهد بالاترین میزان سرمایه گذاری خارجی در 17 سال گذشته به میزان 5.5 میلیارد دلار بوده است و مجموعا در سه ساله دولت شهید رئیسی بیش از 12 میلیارد دلار بوده است در حالی که در کل دوره 8 ساله دولت روحانی کمتر از 9.7 میلیارد دلار بوده است.

رکوردشکنی در جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی غیردولتی در صنعت نفت و گاز

فرشاد جامع کارشناس انرژی در رابطه با هدایت سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی به سمت توسعه بالادست و پایین‌دست صنعت نفت و گاز کشور گفت: دولت سیزدهم ایران رویکردی راهبردی برای توسعه صنعت نفت و گاز کشور با تمرکز بر دو بخش پایین دستی و بالادستی اتخاذ کرده است. این ابتکار راهبردی با جذب موفقیت آمیز سرمایه گذاری غیردولتی خارجی و داخلی انجام شده است که منجر به تغییرات و بهبودهای قابل توجهی در وضعیت کلی صنعت نفت و گاز ایران شده است. یکی از دستاوردهای کلیدی دولت سیزدهم در بخش پایین دستی افزایش 10 میلیون تنی ظرفیت تولید سالانه محصولات پتروشیمی با سرمایه گذاری 3.5 میلیارد دلاری بوده است.

وی ادامه داد: همچنین دولت سیزدهم ظرفیت تولید سالانه محصولات پالایشی را 90 میلیون بشکه افزایش داده است. این افزایش ظرفیت پالایشی به پاسخگویی به تقاضای فزاینده داخلی برای محصولات پالایش شده کمک کرده و همچنین ایران را قادر ساخته تا به یک صادرکننده خالص این محصولات تبدیل شود و درآمد بیشتری ایجاد کند. تلاش های دولت همچنین منجر به افزایش چشمگیر تولید بنزین به میزان 18 میلیون لیتر در روز و تولید نفت و گاز یورو 5 به میزان 20 میلیون لیتر در روز شده است.

این کارشناس انرژی در رابطه با بازگشت دوباره نفت ایران به بازارهای جهانی و تلاش‌های دولت سیزدهم در جهت حرکت به سمت جایگاه جدید ایران در جهت تجارت گازی در منطقه غرب آسیا گفت: در بخش بالادستی، دولت سیزدهم به رشد چشمگیر 63 درصدی میزان تولید نفت خام دست یافته است. این رشد ظرفیت تولید، جایگاه ایران را به عنوان بازیگر اصلی در بازار جهانی نفت تقویت کرده و درآمد قابل توجهی را برای کشور به همراه داشته است. همچنین ایران با تکیه بر واردات گاز از روسیه و ترکمنستان، به دنبال تبدیل شدن به هاب گازی غرب آسیا است که قدمی بزرگ به سمت جایگاه جدید ایران در جهت تجارت گازی در منطقه غرب آسیا است.

وی ادامه داد: یکی از عوامل کلیدی در موفقیت طرح های توسعه‌ای صنعت نفت و گاز در دولت سیزدهم، توانایی جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز بوده است. در سال 1402 کشور شاهد بالاترین میزان سرمایه گذاری خارجی در 17 سال گذشته به میزان 5.5 میلیارد دلار بوده است و مجموعا در سه ساله دولت شهید رئیسی بیش از 12 میلیارد دلار بوده است در حالی که در کل دوره 8 ساله دولت روحانی کمتر از 9.7 میلیارد دلار بوده است. در کنار این موضوع، رشد اقتصادی بالای 5 درصدی در سه سال پشت سرهم نیز نتیجه هم افزایی سرمایه گذاری های خارجی و داخلی در صنعت نفت و گاز ایران بوده که از عوامل کلیدی در موفقیت طرح های دولت سیزدهم بوده است.

جامع گفت: دولت سیزدهم ایران رویکردی راهبردی و همه جانبه برای توسعه صنعت نفت و گاز کشور به نمایش گذاشته است. دولت با تمرکز بر دو بخش پایین دستی و بالادستی و جذب موفقیت آمیز سرمایه گذاری غیردولتی خارجی و داخلی، توانسته است به نتایج قابل توجهی از جمله افزایش ظرفیت تولید، افزایش بهره وری و ارتقای امنیت انرژی دست یابد. این تحولات نه تنها جایگاه ایران را در چشم انداز انرژی جهانی تقویت کرده است، بلکه پایه و اساس آینده ای شکوفاتر و پایدارتر را برای صنعت نفت و گاز کشور ایجاد کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.